Nybörjarkit för Sutar- och Karpmete ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarkit för Sutar- och Karpmete ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarkit för Sutar- och Karpmete ?

Tänkte sticka iväg till "Hemliga sjön" för lite mete någon kväll i veckan. Jag har ju "nada" metesprylar så jag måste ju på shoppingrunda först. Frågan är nu ... vad behöver jag ?

- Jag tänkte köra med mitt spinnspö Abu Pro 2000 10 fot. Det borde väl duga ?
    - Vad för lina är bra att ha ? FireLine eller ? Dimension ?
    - Vad har man för flöte ?
    - Vad har man för krokar ? Enkel eller trekroks ?
    - Anväder man tafs eller är det helt onödigt ?
    - Är det bara Majs man kör med ?
    - Vad ska man mäska med ? Hur långt innan man ska fiska där ?

Andra användbara tips ?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

För sutare behöver du valfritt spö, gärna lite lättare för extra skojj drill. 0,20-0,25 lina, flöte, krok stl6-10 kamasan Specimen Wide Gap, blyhagel. Majs, Mask, Maggot, Räka som bete.....karp har jag noll koll på!
    Glö inte en lysstav på flötet onär det blir mörkt.
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

- Vad för lina är bra att ha ? FireLine eller ? Dimension ?
      Som Push-up sa 0.20-0.25, ju tunnare desto roligare fight..

- Vad har man för flöte ? Kör med Ett vanligt penn flöte. Fråga i affären efter ett flöte som de kan rekommendera.

- Vad har man för krokar ? Enkel eller trekroks ? Enbart enkelkrok. Själv kör jag med Drennan Specimen Sweetcorn i storlek 6 eller 8 men Wide gap går också bra.

- Anväder man tafs eller är det helt onödigt ? Tafs behövs inte på något sätt för att få fisk, om man vill kan man ha en tunnare lina vid kroken för att presentera betet så "naturligt" som det går. Men det behövs absolut inte.

- Är det bara Majs man kör med ? Finns många bete. Majs fungerar till det mesta.

- Vad ska man mäska med ? Hur långt innan man ska fiska där ?
      Det lättaste är ju självklart att bara kasta ut lite under tiden som du fiskar och vänta på fångst. Det mest spännande är nog när man ser bubblor efter sutarens bottengrävande komma nära ens flöte för att sedan se att flötet rör sig konstigt, lite upp och sedan ner, så kan det hålla på en bra stund, man tappar många på för tidiga mothugg. Sutaren söker mycket av sin föda precis över botten, så om du vet hur djupt där är så fiska på det djupet minus 10-20cm. Så brukar jag fiska. Men lita på Push-up mer då jag själv enbart är novis på sutarfisket, men får du en sutare så är chansen stor att det blir nya favorit fisken, så var det för mig. De är otroligt starka för sin storlek.. Hoppas de Stora hugger.

Kommentera

Går inte direkt precisera efter både sutare och karp men ett wagglerflöte, krok strl 6-4 med några majskorn borde kunna lura upp båda arterna.

Mäska upp med en näve majs runt flötet samt bröd typ franskbröd. Om du vill ha mer renodlat efter karpen och det är ett "hemligt vatten" förmodar jag att det inte har skett mycket boiles fiske där innan:

Men ett boltrig tackel (självkrokningstackel) med flätad tafs eller vanlig nylon runt 25-30 cm, sänke 70-90 gram ett par lekanden och tänk på att göra "safe rigs" dvs att sänket kan åka bort om det blir linbrott, hur schysst är det mot karpen att låta den simma runt med ett 80 grams sänke i munnen?

När det är karp som kanske inte ens varit uppe är det partikelbeten som funkar bäst som majs,tigenötter, olika bönor tex sojabönor, jordnötter. Tänk bara på att preparera betena innan du fiskar dels för effektiviteteten och att betet annars sväller i fiskens mage. Lägg det i blöt tills det är lagom uppsvält finns även dom som koker partikelbeten.

Du tacklar enklast med en hairrig och till linvalet är 0,30 mm Nylon idealet om vi inte snackar flätade linor. Mäskningen är en stor del av karpfisket och ska framför allt långsiktigt bör du skjuta ut hälften hela boiles och hälften sönderhackade.
        Sedan är det bara att exprimentera med alla smaker,lukter som finns på boiles. Nu har du säkert redan åkt ut men några tips till karpfisket framöver kan ju alltid sitta fint
        Nu har jag inte gått in i detalj men är bara o fråga närmare!
        Skitfiske!
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

70-90 grams sänke???

Behövs det verkligen så stort sänke? Jag har fått för mig att det skall vara relativt lätta sänken.

Kommentera

Tipsen till sutarfiske är väl bra men se till att meta närmare botten än 10-20 cm. På botten eller ett par cm över fungerar bättre. Ska man flötmeta är det viktigt att loda djupet nogrannt.
            Lite söndersmulad blodpudding och majs är bra att mäska med.

Kommentera

Originally posted by Stizo
              70-90 grams sänke???

Behövs det verkligen så stort sänke? Jag har fått för mig att det skall vara relativt lätta sänken.
              Ja till karpfisket är det så tunga som används. Ska kunna kasta långt och karpspöna är ju som gjutna för dom vikterna. Och så ska riggarna fungera perfekt för att kunna kroka fisken bra.
              [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Det där kallar inte jag karpfiske för nybörjara, skippa bolien o boltrig, duger väll med vanligt flötmete?
                För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

skrev ju att man ska köra med partikelbeten i början men att man ska mäska med boiles o köra in karparna på det senare..
                  [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Tim har koll =)
                    Har hört att ni har nån specimen klubb? Stämmer detta? hur går det för er?

><(((*>

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76