sutar mäsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sutar mäsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sutar mäsk

sådär ja då har man slängt ihop första omgången med sutar mäsk ^^

en blandning på 6kg totalt borde väl räcka någon timme ?

hönsfoder
    3burkar majs varav 1 burk färgad röda
    blodmjöl ca 1 dec är de för lite ?
    mald hampa frön för att få de där lite extra ^^

kan detta duga ?
    http://www.screamers.se

6kg lär räcka med råge!!!! Beroende på vart du ska fiska? Kryllar det med vitfisk som brax, mört, björkna osv? Finns det bra med sutare så behöver du inte mäska så mkt. En liten grundmäskning på ett par bollar när du är på plats och sen ser du oftast när sutaren kommer in på platsen genom en massa småbubblor som sprutar upp. Sen kan du underhållsmäska lite smått när det börjar avta. Själv gjorde jag av med knappt ett kilo förra passet som var på 13 timmar. Mäskade med Pellets och hampa och slängde ut lite på natten och lite på gryningen och höll fisken på plats under hela passet. Hampan håller fisken på plats länge eftersom hampan är en sån liten partikel och ligger där på botten och luktar gott och de har fullt sjå med att tömma en mäskplats som består ett par nävar. Ska du mäska med hampa måste du koka den först så att den inte sväller i magen på fisken, eller köpa readymade från någon bra fiskebutik med bra sortiment.
    Lycka till nu med fisket och bänd så det ryker om det!!

Kommentera

Ursprungligen postat av mika Visa inlägg
      6kg lär räcka med råge!!!! Beroende på vart du ska fiska? Kryllar det med vitfisk som brax, mört, björkna osv? Finns det bra med sutare så behöver du inte mäska så mkt. En liten grundmäskning på ett par bollar när du är på plats och sen ser du oftast när sutaren kommer in på platsen genom en massa småbubblor som sprutar upp. Sen kan du underhållsmäska lite smått när det börjar avta. Själv gjorde jag av med knappt ett kilo förra passet som var på 13 timmar. Mäskade med Pellets och hampa och slängde ut lite på natten och lite på gryningen och höll fisken på plats under hela passet. Hampan håller fisken på plats länge eftersom hampan är en sån liten partikel och ligger där på botten och luktar gott och de har fullt sjå med att tömma en mäskplats som består ett par nävar. Ska du mäska med hampa måste du koka den först så att den inte sväller i magen på fisken, eller köpa readymade från någon bra fiskebutik med bra sortiment.
      Lycka till nu med fisket och bänd så det ryker om det!!

tjena mika

heh jo de kanske det gör men jag har som sagt ingen aning har bara ´metat sutare tidigare utan förmäskning men de ska bli intressant o se om det funkar faktiskt , i den sjön som jag ska fiska i finns det väldigt lite brax men en del mört o skapligt med sutare dock har jag aldrig fiskat där tidigare men jag har kollat upp sjön bra mycke ringt runt till olika fvo o klubbar o fiskeriverket för att få tag i info o det har jag lyckats med , lyckades även hitta en djupkarta över sjön ^^
      där jag förmäskade var en ganska stor vik med ruskigt mycket näckrosor o vass intill , mäskade i utkanten av näckrosorna (hoppas de var rätt) för att sedan fiska med både bolt och flöte hade jag tänkt . detta ska bli verkligen intressant o se om jag lyckas eller inte .

oj då de var inte mycke mäsk du använder mika . jag kokade hampan före jag mäskade med den ja
      vad använder du som krokbete när du mäskar med hampa ? lite svårt att få fast de små jävlarna på kroken heh mvh Paul
      http://www.screamers.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Sn1rpex Visa inlägg
        tjena mika

heh jo de kanske det gör men jag har som sagt ingen aning har bara ´metat sutare tidigare utan förmäskning men de ska bli intressant o se om det funkar faktiskt , i den sjön som jag ska fiska i finns det väldigt lite brax men en del mört o skapligt med sutare dock har jag aldrig fiskat där tidigare men jag har kollat upp sjön bra mycke ringt runt till olika fvo o klubbar o fiskeriverket för att få tag i info o det har jag lyckats med , lyckades även hitta en djupkarta över sjön ^^
        där jag förmäskade var en ganska stor vik med ruskigt mycket näckrosor o vass intill , mäskade i utkanten av näckrosorna (hoppas de var rätt) för att sedan fiska med både bolt och flöte hade jag tänkt . detta ska bli verkligen intressant o se om jag lyckas eller inte .

oj då de var inte mycke mäsk du använder mika . jag kokade hampan före jag mäskade med den ja
        vad använder du som krokbete när du mäskar med hampa ? lite svårt att få fast de små jävlarna på kroken heh mvh Paul
        Det är absolut rätt att förmäska på platsen innan du fiskar så sutarna vet att här brukar det vankas mat!! Under förmäskningen kan du självklart mäska rejält med flera kilo om du vill eftersom det verkar vara ofiskat på dem där du förklarar. Men när du ska fiska så tycker jag inte att du ska mäska med mer än jag typ skrev innan. Och på ett så ofiskat vatten tycker jag att du kan fiska med majs, mask eller maggot. Boiles behöver du inte bry dig om i detta fall!. Självklart kan du köra med bolt, men ska du vara vaken under hela passet skulle jag nog föredra flötmete och att du lodar upp djupet så att krokbetet precis ligger på botten, det märker du på hur mkt flötet sticker upp över utan. Det yttersta av flötet ska precis ligga över ytan, då ligger du rätt. Nappen kan bli att flötet lyfter sig eller går åt sidan och under ytan,KROKA!! Flötmeta sutare är bland det roligaste, även annan fisk som ruda tex. Vet inte om du fiskar med larm och tänker ta en vilopaus vid ett långpass. Då kan du köra boltfiske eller rent av glidande tackel. Quiverfiske är oxo mkt effektivt. Det finns mkt metoder och knep beroende på vart man fiskar sutare och om det är hårt fiskade vatten. Men om det är ett vatten där det inte har varit något fisketryck så ska man köra enkla metoder. Både enklare och roligare för din del tycker jag iaf. Hoppas att du kommer att lyckas bra och du får gärna maila mig och berätta hur det gick eller om du behöver några nya knep så kan jag kanske hjälpa dig med nya ideér!? mika.malm@tigerofsweden.se
        Kör på nu och ge inte upp om du inte får något på första passet.

Mvh/Mika

Kommentera

Undar om det finns mycket sutare i munksjön...någon som fiskat där och kan berätta?

alltid velat fiska stora sutare men mest spinnfiskat

Kommentera

Är det Munksjön i Jönköping du menar?
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Om du har mycket småfisk som käkar och stör.
              Jag har skapat min egen lilla spot här i mälaren, där kör jag nu uteslutande med hel och krossad fodermajs samt hela vetekorn. När jag lägger detta på svällning i vatten blandar jag i vanlig matolja och blodmjöl.

jag har nära till mitt egna lilla ställe och brukar åka ner ngn timme föra och kasta ut några nävar. Skickar sedan ut en järnpinne som jag drar över platsen. Då gömmer jag de mindre pariklarna (krossade majs och vetet) för sarven. När jag kommer till platsen igen är det nästan alltid sutare där som har att böka efter käk i flera timmar.
              Då det alltid står sarv och solar på min plats kör jag nästan uteslutande med halv oskalad räka eller bara hela räkskallen.
              Hel räkskalle är en favorit, det verkar som de älskar att tugga på saker som knastrar ordentligt mellan tugplattorna.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                Är det Munksjön i Jönköping du menar?
                jajamen... Munksjön i Jkpg menas.
                *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
                http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Ang. Munksjön (sorry för att vi diskuterar detta i ett annat ärende): Det finns säkert sutare. Har bara tävlat och tränat i sjön några gånger och det har inte kommit upp något. Har aldrig hört om någon som fått någon sutare där.... men det är inte samma sak som att det inte finns. Å andra sidan finns det massor av sjöar runt Jönköping så ett sutareställe borde gå att hitta....
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Ja det ska nog gå att hitta.

Ledsen att vi råkade kapa tråden för en stund där

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 586 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 832 visningar