Hålla masken vid liv länge. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hålla masken vid liv länge.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hålla masken vid liv länge.

Hur gör man bäst?

Tänkte ha liv i masken lite längre, i kylskåpet så klart men sedan, vilken blandninga av jord ska man ha?

Något som dom äter mm?

Tips om maskmat önskas.

fet bunt med uppfuktat tidningspapper+ lite torra löv. Har funkat fint för mej..

Kommentera

I mitt fall använder jag torrt tidningspapper i mängder. Små bitar.

Det som skiljer sig från tipset ovan är att jag inte fuktar det på något vis.

Min erfarenhet är att det blir "söligt" efterhand ändå. Jag brukar få fylla på repsektive byta ut blandningen efterhand (av papper) för att få rätt miljö i "Byttan".

Jag förvarar "byttan" med mask i kylskåpet. Var gång den är med på fiske så ligger den i kylväska med tre kylklaffar i botten.

/Storfiskaren

EDIT: Här skall du få läsa. Jag hade "köpemask" i en liten grön burk som brukar medfölja själva köpet. Denna burk hade jag stående i kylskåpet i ett halvår. Hela vinterhalvåret låg den där. På våren upptäckte jag burken. Öppnade den och hittade till synes livlösa små smala döda maskar. Jag tog och fuktade upp miljön med några droppar vatten. Nu du! Efter detta så "svullnade" de upp och blev "tjockare" och levande... Vilken överlevnadskapacitet var min tanke vid detta tillfälle.
      Senast ändrad av Storfiskaren; 2007-07-02, 12:35.
      The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
      Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
      Klickbara länkar följer nedan
      Nattplockad mask
      Gädda äter Sissy
      Abborre vs mask
      Abborre vs mört
      Måånga gäddor samlade vid betet
      Gädda äter gädda
      Spännande fiskemetod efter gädda
      FS SPARADE TRÅD
      Laxhugg!

Kommentera

Kanske lite grönsallad?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Enligt vår allsmäktige fiskefader Izaak Walton så lever masken bäst i tvättad vitmossa vilket även gör att maskarna får en hårdare konsistens och därför sitter bättre på kroken.
          www.brofiske.net

Kommentera

Ursprungligen postat av avkroken Visa inlägg
            fet bunt med uppfuktat tidningspapper+ lite torra löv. Har funkat fint för mej..

Ok tidningspapper har jag missat att använda, blandar du det med jord eller?

Kommentera

Havregryn är bra mat till maskarna..
              Fiske är hårdrock!

Kommentera

För oss som tävlar i mete är det viktigt att ha beten i mängder och att förvara de vi har kvar mellan tävlingarna.

Förvara dem kallt. Ha inte för lite jord/gödsel/löv. Typ matkällare eller en "sval". Kylskåp som inte är för kallt fungerar osså. En gammal tapeklisterburk är bra. De är ganska stora.

Lövmask/dendrobena: Fuktat tidningspapper är lättaste. De bästa är annars riktigt finfördelad mat. Typ att man kör kokt potatis i en mixer eller i en press. Mald tortue de mais, corn flakes, gröt etc har jag hört att andra använt med fördel. Fördela maten noga i hela behållaren och inte för mycket. Delar man inte ut och tar för mycket börjar det lätt mögla i fukten.

Gödselmask: klart svårast. "Masksäck" med fuktat tidningspapper. Fukta då och då. Lite ömtåligare om det blir för kall förvaring.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Storfiskaren Visa inlägg
                  EDIT: Här skall du få läsa. Jag hade "köpemask" i en liten grön burk som brukar medfölja själva köpet. Denna burk hade jag stående i kylskåpet i ett halvår. Hela vinterhalvåret låg den där. På våren upptäckte jag burken. Öppnade den och hittade till synes livlösa små smala döda maskar. Jag tog och fuktade upp miljön med några droppar vatten. Nu du! Efter detta så "svullnade" de upp och blev "tjockare" och levande... Vilken överlevnadskapacitet var min tanke vid detta tillfälle.
                  DAMN! Då kanske ja kan rädda mina gamla torra stickor. Köper min metmask på Gösens (dem gröna burkarna) oh dem klarar sig bra i kylen i en månad iaf sen kan man ju slänga ut 45 kronor igen, låter som en bra månadsbetalning om man inte får för mycket fisk, men det får man ju sällan.
                  [FONT="Verdana"]Pike Performance, Södertälje![/FONT] | [FONT="Verdana"]Skicka gratis SMS[/FONT]

Kommentera

När jag bodde ute på landet plockade jag rödbruna maskar av släktet Lumbricus som kom upp på vägen vid ihållande regn. Det kröp även andra arter på vägen. En brukade jag kalla lermask eftersom den vanligen gick djupt i lerjord. Lujs rosagrå. Den kan bli skapligt stor men hänger slakare än en kastrat när den får en krok i sig. Dem tog jag alltså inte.

Jag förvarade maskarna i en hink med perforerat lock. (Små, små hål!) I hinken hade jag i botten en jordblandning av vanlig naturjord, vilken jag hämtade på olika platser. Jag valde för säkerhets skull jord obesprutade ytor och tog en halvliter här en halvliter där till jag fick en blandning av mulljord, sandjord och lerjord. Sen blandade jag i ungefär lika mycket köpt blomjord och en liter färsk hästskit. Den här satsen fick stå någon dag och så att säga gifta ihop sig.

De plockade maskarna lades i den luckra jorden och locket lades på noga. Jag utfodrade dem med använt hushållspaper, brödsmulor, kaffesump och teblad. Kokta potatisskal gick bra men råa funkade inget vidare. Apelsin- och bananskal var strängeligen förbjudna.

Med tiden var hinken full av jord och mask och då delade jag satsen och matade vidare. Jag hade nära dussinet 10l-hinkar igång när det var som mest.

Hinken stod sommartid ute på svalast möjliga ställe. Vintertid i garget. Dessvärre blev den miljön skadlig när jag skaffade miljövänlig bil med katalysator. Eftervärmen från den gjorde att jorden och maskarna torkade ut.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76