val av boiliemix! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av boiliemix!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Mad Dane Visa inlägg
    Kör med Energy Bait... Det är grejer som funkar. Största Spegel 30,1 kg och största Fjällis 27,01 kg fångat av Skandinaviska pojkar är båda tagna på Energy beten.

Resultaten talar för sig själva.Tror ingen andra boilie märken har krossad i den grad under detta året som Energy har...Och det är inga fantasi priser.
    Det är sant Stephan att dina boilies fångar massor med fisk

Men nu när du är med i denna tråd skulle jag gärna vilja passa på att fråga om:

* Energy´s mixer är fullvärdiga HNV ?
    * Vad har de för näringsvärde och går det att få en innehållsförteckning ?
    * Hur kan dina readymade ha samma kilopris som din mix ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag håller helt med Palm om att resten av karpfiskepusslet har större betydelse än att betena är top-of-the-line. Vet man att man serverar ett bete med hyfsat näringvärde kan man mäska ordentligt, om man har möjlighet, och lägga ner den tid de ändå tar att rulla en massa bullar. För visst måste ju hemrullat vara bättre än ready-mades ?!?! Fiskar man, som jag oftast, kortare pass i sjöar där man inte haft möjlighet att förmäska tror jag betet absolut har en underordnad betydelse. Vid en helgs fiske gäller det att hitta fisken och inte tvärt om. Då kan istället en gräll pop-up fiskad med PVA-påse fungera eftersom fisken inte har något att jämföra med.

Limnos har många sunda tankar om hemtillverkning av beten och jag har bollat lite med honom när jag satt ihop min egen mix. Baserad på marcels 50/50-mix med lite blandade tillsatser hamnar den på 37:- / kg inklusive alla attraktorer. Med de priserna kan jag köpa 40kg mix utan att bli ruinerad och som Palle säger "dunka ut rejält med bullar"

// Anders
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

• Jag fiskar nästan alltid med 3 olika sorters boilies på samma plats, då jag iaf inbillar mig att fisken borde lockas av något, samt att fisken vid krokning inte har särskilt bra koll på vad den krokades av. 3 sorters boilies och 2 olika stora pellets. Delar man vissa boilies så de får andra former tror jag också att det kan underlätta.

Sutarna i antorpa återfångas väldigt regelbundet och ofta på olika beten, så jag vet inte hur mycket de bryr sig om smaker osv. Jag tror de insett att boilies ger bra med näring och accepterar att det finns risker med att käka dom. Något borde fiskar som varit upp över 10 ggr ändå förstå.

Hela tråden har fått mig att fundera ännu mer, men jag tror ändå det är viktigt att man själv tror på sättet man fiskar, och hela tiden försöker fundera på varför man lyckades fånga fisken vid just ett visst tillfälle.

Varför inte mala ner en massa röda mygglarver i boiliemixen, om karparna har så bra lukt-/smaksinne borde de ju iaf känna igen dom, fastän det är annan form. Dessa insekter finns i de flesta sjöar ju.

tror mycket på grindpalms teorier, men om man känner sig säkrare med en dyr mix(ja kanske helt i onödan), så kanske det är värt att använda den ändå, för att man fiskar bättre helt enkelt. Jag har flera ggr märkt att vissa beten fiskar ut de andra, även om jag bytar spöet jag använder det på. Ibland fiskar jag med ett bete som varit blötlagt länge och tappat smak, då jag också på vissa platser med hårt fisketryck kan tro att fisken anser gamla beten lite säkrare, då nya färskdoftande beten mer troligt har en krok i sig. Detta har fungerat för mig, men det kan lika gärna vara slumpen.

Som sagt iaf, rätt bete på fel plats ger ändå ingen fisk. Då är ett "sämre" bete på rätt plats betydligt bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
      696 svar
      52 049 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg efc__
      av efc__