Kan man fiska karp på feeder spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man fiska karp på feeder spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Crubster - Jag har landat gädda på 12190 på matchspö och 0.22 nylon (vid riktat abborrfiske) men det innebär ju inte att jag alltid använder det vid gäddfiske för att det gick bra en gång...

Att fiska riktat efter en art med underdimensionerade prylar är endast ansvarslöst. Det absolut sjukaste som finns i sportfiskevärlden är linklassade rekord. Varför fighta en fisk på gränsen till att linan sprängs? Dels är det större risk att skada fisk som spränger linan och tvingas simma runt med krok i käften och om man nu skulle landa en fisk efter en onödigt lång och utdragen fight är det betydligt mycket svårare att returnera dem pga mjölksyra.

Dimensionera din utrustning efter arten du jagar. Att man sedan, som jag "råkade ut för", kan kroka en slumpfisk är givetvis risker man får kalkylera med men att medvetet fiska med för arten underdimensionerade spön och linor är enbart ansvarslöst och idiotiskt.
    -----------

<"))))><

Kommentera

Jag är inte hundra men teoretiskt man kan fiska karp med feeder spö, bara spöet kan kasta det som skulle (kanske inte boiles och andra tunga grejer). Jag har ett feeder spö med 3 toppar (2, 3 och 4 oz) och det funkar ganska bra. Ställ in bromsen rätt, drilla lungt fisken hem och TA UT fisken med håv. Spöet klarar inte stora fiskar. Tyvärr, jag har inte fiskat stora karpar på det spöet, kanske i det fallet man skulle behöva karpspö.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Originally posted by Peter Larsson
        Om du riktar på sutare och har karp upp till 10-kilo

sutare på 10 KILO ?????? nä nu ljuger du va ???

äsh karpspön smarpspön, kör som ja enhandflugspö eller ul 0-7 gram, perfekt !!! roligare fighter !!!

kan va problem att kasta ett 90 grams sänke 100 meter me ul:et men de e bara att ta i vetu !!!
        [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

eh enhandsflugspö? du har väl inte ens tagit en sutare eller karp på fluga, har jag rätt? eller har du flugspöt till doppmetet och frilinefisket?
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Originally posted by Catch
            eh enhandsflugspö? du har väl inte ens tagit en sutare eller karp på fluga, har jag rätt? eller har du flugspöt till doppmetet och frilinefisket?
            nej inte än !!, men ja har ju bara kört ett pass, nej ja flug fiskar me en brödfluga !!!
            [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Men det är ju ofta du får karp på flugspö i vanliga sjöar
              [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
              656 svar
              49 513 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg efc__
              av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
              17 svar
              1 821 visningar