Sutarmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då gör jag så att jag köper majs, gräver mask och lite räkor, gör sedan ett mäsk av detta med ströbröd. Jag har även 1 burk maggots, ska jag blanda i mäsket eller bara ha på kroken? För har bara 1 burk och har inte möjlighet att köpa mera.

Sen mäska på ett lagom stort område runt näckrosorna. Har inte heller möjlighet att köpa feeder så det får bli simpelt krok och sänke typ av tackel.

Kommentera

mitt tips är att du köper ett färdigt mäsk vilket ger ett snabbt resultat även mört och annan småfisks aktivitet lockar in sutarna. mitt favorit mäsk till sutar mete är sensas tanches. även pellets har visat sig effektivt . jag brukar också loose feeda majs över mäskplatsen. jag tycker absolut du ska flötmeta ger en mkt effektiv nappindikation. använd så lätt flöte du kan. tackla överblyat med vikten på botten så att flötet precis sticker upp. som beten har jag upplevt att räka eller softees är dehetaste men majs maggot och mask är klassiker som alltid fungerar:P. boilies kan kräva en längre mäskkampanj innan dom blir riktigt sugna på betet. medans naturliga beten som majs. mask maggot och räka fungerar oftast även under de första passen

Kommentera

Har tyvärr inte möjlighet att köpa mäsk heller så får bli mitt hemmagjorda. Så jag ska blya flötet så bara en liten bit syns, ska sedan blyet ligga på botten och sen kroken efter eller ska det ligga så kroken är precis ovanför botten?

Kommentera

Båda funkar för mig, men det påstås att det bästa är om kroken är på botten

Kommentera

Ok. sen vid bottenmete, hur beteer de sig när de hugger, fick en bonusfisk sist jag metade ål, det var ett pet sen inte mer, 5 min efter när jag skulle kolla masken hade den krokat sigsjälv men inte rört sig. Så ska man vänta tills det hoppar hela tiden eller dra så fort som möjligt?

Kommentera

Skippa maggoten i mäsket. En burk gör varken till eller från. Kör med majs, räka eller annat du får tag på.

Kolla på bottenmetetackel på iTackle.se under artiklar. Där får du en hel del tips om hur du tacklar och kan ha för nappindikatorer.

Blanda mäsk är inte så svårt men det är ändå lätt att få det helt fel. Det finns några punkter som är bra att tänka på. Kika på artiklar på Svensktmete.se. Fredrik Mangottson i Team Top Mix har skrivit en bra steg för steg artikel med bilder och allt.

Testa med ströbröd med lite sand i. Ströbröd i butikerna är ofta fett och det är lätta att få det att flyta. Lite vanlig sandlådesand i strödbrödet fixar det problemet. Får du tag i granulerat majs (grov polenta) är 10% också tyngande och dessutom bindande (men spricker upp hyfsat snabbt). Brukar finnas på vanliga affärer och är extra billigt i de mindre butiker "invandrarbutiker",eller hur jag skall uttrycka det. Polenta är ofta en viktig del i matlagningen i andra länder. Här reder vi ju mest såser med det.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Tack för alla svar är oerhört tacksam! Men än har jag några frågor kvar Hur krokspetskänslig är sutaren egentligen? Ska man trä kroken som en jigg eller bara dra på den, har det någon större betydelse?

Kommentera

Hur menar du?
                  Syftar du på om krokspetsen ska sticka igenom betet så är svaret ja.

Kommentera

Ok tack så mycket för hjälpen pasavis.

Och Benste lyckades inte hitta några bottenmetetackel på iTackle.se :/

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                      Ok tack så mycket för hjälpen pasavis.

Och Benste lyckades inte hitta några bottenmetetackel på iTackle.se :/
                      Ojsan. Jag var lite slarvig igen Sorry. http://www.itackle.se/artiklar/artiklar.htm
                      Se feeder-artikeln.
                      Mete framför allt!
                      www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 498 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 820 visningar