Spöfrågor.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöfrågor..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När det gäller abborrfiske med betesfisk så är det ju så att gäddorna gärna äter löjor också... Därför så använder jag gärna ett heavy-klassat feederspö av bra kvalitet så att man har en rimlig chans att även få upp en hyffsad bonusgädda. Linan jag använder är en 0.22 mm eller 0.25 mm och krokstorleken är 2 eller 4. Jag anser att har man för vekt spö (som räcker väl till abborre) och gäddorna är i farten så offras väldigt mycket värdefull fisketid p g a drillning av gädda än om man har ett lite kraftigare. Man måste kunna pressa även en bonusfirre lite!
    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Därför har jag köpt medium-heavy feederspöet för flötmete: om jag får en gädda jag måste vara fokuserat på grund att spöet kan hända att det räcker inte till.
      Senast ändrad av CDan; 2003-09-18, 23:13.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jo jag vet vad ni menar... Mitt PB på 10kg tog jag under abborr/mindre gäddfiske. Som tur var hade jag på tok för grovt spö då och tafs i andra änden : )
        Vill ha båt!

Kommentera

I den fiskeliteratur som jag har hittade jag följande:
          - för flötmete:
          - för brax: lätt karpspö på 11'
          - sutare: 12' - 13' matchspö. För kraftiga sutare (mer än 2,5 kg) medium eller medium-heavy matchspö. Riktigt store fiskar heavy eller extra heavy matchspö
          - färna och abborre: medium eller heavy feederspö

- för bottenmete: längre än 9' feederspö, haspelspö, quiverspö (med gängad topp som går att byta, som på feederspö nästan) eller spö med swingtip.

Och det är en annan sak hur man parar ihop spö med lina. Vill man fiska efter fisk skör i munnen och man har ett styvt spö till förfogande då det gäller bara nylon. Och tvärtom: är man ute efter fisk som har hård mun och man har ett mjukt spö då skall man ha flätad lina (egentligen en styv nylon lina eller flätad). Har man "rätt" spö för den fisk som man är ute efter då man kan ha nylon eller flätad, men en flätad lina ger bättre kontakt med fisken.
          Senast ändrad av CDan; 2003-10-25, 23:04.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Abborre brukar rycka mycket med skallen när den sitter på kroken. Har kroken gått in genom hinnan mellan läpp och huvud trasas hålet lätt sönder och fisken går fri. Ett stumt spö och en stumlina hjälper i det här fallet fisken att slå sig lös.

Jag fiskade tidigare med ett ABU Garcia Ferralite Cobra. Ett spö med toppaktion. Linan var en mjuk och smidig monofil Stroft 0,20. Kroken en Kamasan Wide Gape i storlek 6. Så fort det uppstod den minsta slaklina gled kroken ur det uppglappade hålet. Har i dag ett RTspö i medium aktion. Jag har inte metat abborre med det än men det verkar dämpa knyckarna från andra fiskar på ett trevligare sätt så det borde vara en bättre typ av spö än det gamla.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Match 13 fot medium låter med andra ord lagom : )
              Vill ha båt!

Kommentera

Men gädda då? Hur tungt behöver man om man vill få iväg en 20cm mört som max. Oftast betydligt mindre...
                Vill ha båt!

Kommentera

När det gäller gäddspön så beror det helt och hållet på spöt. Det är inte så enkelt som att säga att ett 2,75 lb är bra utan man får känna på dem! Själv så kör jag med ett par 3 lb som är ruggigt sköna att fiska med. Men jag har också känt på andra 3 lb som förmodligen inte går att fiska med, väldigt "påkiga". Jag vidhåller att man kan känna om ett spö är bra bara genom att hålla det i handen och "skaka" lite på det, då märker man direkt om det känns bra och om aktionen är som man vill ha den.
                  Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Originally posted by BeBest
                    Abborre brukar rycka mycket med skallen när den sitter på kroken. Har kroken gått in genom hinnan mellan läpp och huvud trasas hålet lätt sönder och fisken går fri. Ett stumt spö och en stumlina hjälper i det här fallet fisken att slå sig lös.
                    Instämmer till fullo. Stum lina och stumt spö är en dålig kombination vid abborrefiske. Tappade förmodligen ett PB pga av detta .
                    Samma kombination är mindre bra även när det gäller havsöring, iaf här på Västkusten.

Kommentera

Bigfish: Jo precis.. Skakar alltid på spön innan jag köper dom. Men nu har jag ju ingen återförsäljare i trakten som säljer metgrejor. Stockholm är väl närmsta. (10 mil) Vilka fiskar du med då? För det är just mjuka spön med saftig ryggrad jag vill ha. : )
                      Vill ha båt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      697 svar
                      51 410 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__