Spöfrågor.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöfrågor..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by BigFish
    När det gäller gäddspön så beror det helt och hållet på spöt. Det är inte så enkelt som att säga att ett 2,75 lb är bra utan man får känna på dem! Själv så kör jag med ett par 3 lb som är ruggigt sköna att fiska med. Men jag har också känt på andra 3 lb som förmodligen inte går att fiska med, väldigt "påkiga". Jag vidhåller att man kan känna om ett spö är bra bara genom att hålla det i handen och "skaka" lite på det, då märker man direkt om det känns bra och om aktionen är som man vill ha den.
    Jag håller med när det gäller "att skaka spöet". Jag brukar hålla "skaftet" i nedra delen av magen och med bägge händerna jag pendlar vågrätt (vänster - höger) spöet som hålls framåt. Då kan jag se lättare hur spöet böjs. Men om man inte har erfarenhet av den typ av spö då blir det svårt: man har inte nåt att referera till. Man kan också böja det statiskt: nån håller i spöet och en annan belastar spöet. Det är grundläggande att testa spöet. Annars köper man grisen i säken.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Esox:
      Mina heter ABU ZEUS (jo, de har/hade faktiskt några bra karpspön!) och är som sagt klassade till 3 lb. Men 2,5 lb spöna är inte alls lika sköna. Väldigt lätta spön, när jag jämförde med ett foxspö i motsvarande prisklass för några år sedan så vägde foxspöt dubbelt så mycket... Jag köpte dem 97 men jag skulle ALDRIG byta bort dem! Inte mot något spö som jag känt på hittils i alla fall!
      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
      687 svar
      51 074 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg efc__
      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
      17 svar
      1 884 visningar