Bottenmeta lake i åar - tips från experterna sökes. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta lake i åar - tips från experterna sökes.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmeta lake i åar - tips från experterna sökes.

Min fråga är: var i ån kan jag lokalisera laken så här års? (början av februari)

Lite bakgrund, så ni har chansen att ge mig de svar jag önskar och slipper upprepa det jag redan vet (=tror mig veta). Det finns nedan även lite annat ni kan kommentera.

Jag vet att bästa tiden för lake är december-februari. (Eller är det en grov generalisering?).

I sjöarna lämnar de ofta djuphålorna för lek och kan hittas lite varstans om man ser till djupet - ganska ofta rätt grunt. De gillar hårda bottnar (sten, grus). Detta "vet" jag - men gäller samma sak i åar?

Om jag lokalisterat lake (i ån) i maj - kan jag anta att jag i dagsläget kan få lake på samma spot. (Är laken väldigt mobil i åarna eller har den/dem sitt revir?).

Rent konkret är det Rönne å (den sträckan som nu har fritt fiske dvs. "Ängelholm - mitt i stan").

Jag har ingen chans att pimpla lake pga vädret i Skåne och vill söka de i rinnande vatten. I vilka andra åar i Skåne (där fiske är tillåtet nu) finns det lake?
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-10-20, 09:33. Anledning: felstavat
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Helge ån finns ju alltid. Då framförallt i nedrehelgeåns fvo.
    varför nappar det aldrig?

Kommentera

Jag vet att bästa tiden för lake är december-februari. (eller är det en grov generalisering?).

Det är lite grovt, dom leker normalt då, men fisket kan vara bättre både före och efter den tiden. Om man vet var dom leker så är december-februari en lysande tid, annars så kan den vara trög.

I sjöarna lämnar de ofta djuphålorna för lek och kan hittas lite varstans om man ser till djupet - ganska ofta rätt grunt. De gillar hårda bottnar (sten, grus). Detta "vet" jag - men gäller samma sak i åar?

När jag har öppet vatten och metar lake, så söker jag i strömkanterna, brukar inte bry mig så mycket i djupet, men det brukar vara hårdbotten i anslutning till växtlighet och betesfisk.

Om jag lokaliserat lake (i ån) i maj - kan jag anta att jag i dagsläget kan få lake på samma spot. (Är laken väldigt mobil i åarna eller har den/dem sitt revir?).

Jag brukar få ge upp fisket i strömmande vatten vid leken, har nog mest att göra med att där jag fiskar så försvinner betesfisken ut i en sjö vid den tiden, plus att lakarna där leker i sjön.

Men visst håller dom någon sorts revir före och efter lek, har fått samma lake några gånger förra säsongen och då på samma plats. När dom är på väg till lek så värkar det som om dom kan röra sig över ganska stora ytor. Det är därför jag oftast söker dom vid strömkanterna. Det värkar vara en naturlig vandrings väg.
      Man brukar ofta kunna hitta dom i bakvatten också.

Inte så mycket hjälp men kanske något.
      Senast ändrad av keldor; 2009-02-03, 21:03.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease Visa inlägg
        Helge ån finns ju alltid. Då framförallt i nedrehelgeåns fvo.
        Det har jag också funderat på. Denna gång så blir det Rönne å eftersom jag kan komma iväg först vid 16:00.

Kommentera

keldor: det var en del matnyttigt ; )

Rapporterar i denna tråd om det blir någon fångst ; )
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-02-04, 20:32. Anledning: typo

Kommentera

Jag har haft mitt bästa lake fiske i September till isen börjar lägga sig i November i åar. Iallafall vad det gäller storlekar... Men i mängd är det kring leke tid... På sommrarna är enstaka smällfeta av löja... Men oftast väldigt spinkinga.. På våren har jag fullt upp med andra arter !

Jag har nära bekanta som bor vid en å här i norr ( inte sävarån ) , där är laken väldigt stationär på sommaren, på vintern mot lek tid samlas dom i en oändlig hög med lake nedanför en bäck mynning på ca 2 meters djup. Men finns sprid i mindre mängder från deras stationära ställen påväg till mynningen..

Men ge inte upp på ett ställe som ser gynnsam ut efter ett bom pass. Laken kan vara väldigt passiv trots att ditt bete är strax framför nosen..

jag brukar ha detta som regel,

Leta inte nya ställen fören ditt tionde bom pass

Kanske hjälper dig lite på traven.

mvh patrik
            Senast ändrad av umeå_älven; 2009-02-04, 20:22.
            ...............___@@@__
            ......_____//____?____\______
            ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
            -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inlägg
              jag brukar ha detta som regel,

Leta inte nya ställen fören ditt tionde bom pass

Kanske hjälper dig lite på traven.

mvh patrik
              Det är ett jättebra tips Patrik.

Fiskar man några dagar i veckan så funkar det ju hur bra som helst.
              Är Sir Fish-a-lot som jag och försöker fiska Lake en eller två kvällar i veckan så kan det däremot vara lite för frustrerande att vänta tio pass utan nappindikation.

Mina tips är följande:
              • Hitta rätt plats - Sök efter vad Laken letar efter när den söker lekplats
              • Mäska - Gammalt fiskrens och annat som luktar gott kan frysas och kastas ut före fisket
              • Fiska av hela platsen - Hittar du ett område, testa på olika ställen där. En meter åt sidan kan göra stor skillnad
              • Använd rätt tackel - Bling-bling och skrammel, lysstavar och annat skit funkar inte bra. Kör helt enkelt på Fluor-Carbon och en krok i storlek 2/0 upp till storlek 1. Laken är glupsk och slukar enkelt ett bete med stor krok i sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                :
                • Hitta rätt plats - Sök efter vad Laken letar efter när den söker lekplats
                • Mäska - Gammalt fiskrens och annat som luktar gott kan frysas och kastas ut före fisket
                • Fiska av hela platsen - Hittar du ett område, testa på olika ställen där. En meter åt sidan kan göra stor skillnad
                • Använd rätt tackel - Bling-bling och skrammel, lysstavar och annat skit funkar inte bra. Kör helt enkelt på Fluor-Carbon och en krok i storlek 2/0 upp till storlek 1. Laken är glupsk och slukar enkelt ett bete med stor krok i sig.
                Det är gott med lite olika typer av tips.

Hitta rätt plats är ju nyckeln till lyckat fiske vilken art det än gäller. Vad jag förstått så leker laken även i åar (alla lakar försvinner inte ut i havet eller sjön för att leka). Rätt plats, i ån, ska då vara hård botten - djupet är inte avgörande men den söker sig ofta även till grundare partier vid lek. Bra platser kan vara bakom bropelare och andra hinder. Även ställen där ån kröker sig kraftigt är bra. När laken leker så tänker den nog inte så mycket på mat och då följer den väl inte stimmen av betesfisk så slaviskt. Lite har jag läst på men teorierna skiftar ofta ; )

Lakar kan ju stå i bakvatten fast till leken föredrar de väl ganska hård ström - stämmer det?

Mäsk har jag redan förberett (fast finhackat så fiskarna lockas mer av lukten än att de äter sig mätta innan de tar krokbetet).

Jag har gjort hairrigtackel med 3/0 och 2/0 som krokstorlek som ska fiskas "bolt". Eftersom det kan finnas en hel del gädda så kör jag en flätlinetafs med kevlar. Linan borde inte skrämma iväg fisken eftersom den är sjunkande och väldigt smidig.

Det blir 3 barbelspön (1,5 Lbs) och napplarm.

Många förespråkar ju bling-bling - kan en propeller/smileybalde locka fint till hugg i strömmande vatten?
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-02-04, 23:40.

Kommentera

Jag vill påstå (från egen om än väldigt lite erfarenhet) att bakvatten eller precis vid gränsen mellan stilla och strömmande vatten funkar bäst i ån. Gärna en djuphåla vid en kraftig sväng.

En hair-rig funkar säkert utmärkt. Jag sätter dock mitt bete direkt på kroken, är det en fiskbit så krokas Laken enkelt om man sätter betet rätt och det är sällan kroken hamnar långt ner ifall man gör mothugget direkt när det indikerar napp.

Vi har provat mycket med olika typer av nappindikator och fallit tillbaks varenda gång på bjällror. Det fungerar helt enkelt allra bäst. En Lake kan rycka till så lite att ett elektroniskt napplarm inte givit utslag utan man har bara sett toppen dallra till lite grann. Det kan hända oavsett om Laken är på 300g eller 3kg.

Då Laken fiskas effektivast kvällstid så har vi alltid igång våra pannlampor och släpper sällan spötoppen ur sikte, någon gång har inte ens bjällran låtit när Lakarna varit på betet.

Kommentera

De fåtal gångerna jag har fått lake så har det varit på exakt samma ställe varje gång, i början av en holme där djupet sjunker direkt till 1,5-2 meter. betet var en stor daggmask men bara små lakar, vad ska man agna med för att få dom lite större?
                    '''

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 952 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76