Fodermajs...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fodermajs...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

.... precis. Det är väl det som sagts. Poängen var att karp och annan vitfisk, enligt mig och många andra bra mycket duktigare metare, föredrar mjuka beten. Hårda beten har många fördelar (som fodermajs, vissa pellets och boilies), en är att man få en mera selektiv mäskning. En annan att de helt enkelt är beständigare (som bete när det är lång tid mellan omkasten).

Ps! Även om karpar äter som grisar så har även grisar favoritmat om de har möjlighet att välja.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Flera fina citat poppar genast upp ur minnet.

"The fact that an opinion has been widely held is no evidence that it is not utterly absurd; indeed, in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more likely to be foolish than sensible." /Bertrand Russell.

"Eine neue wissenschaftliche Wahrheit pflegt sich nicht in der Weise durchzusetzen, daß ihre Gegner überzeugt werden und sich als belehrt erklären, sondern vielmehr dadurch, daß ihre Gegner allmählich aussterben und daß die heranwachsende Generation von vornherein mit der Wahrheit vertraut geworden ist"./Max Planck

T.o.m. degenererade koi-karpar mumsar ju i sig stenhårda pellets med god aptit. Jag misstänker att det skulle finnas fler mjuka koi-pellets om de brydde sig om den saken, eftersom sjukt mycket forskning utförs på detta (alltså vilka foder koikarparna gillar) i Japan. Karpars ätstil gör att de ändå krossar allt som de äter, och det är - om något - enklare att krossa något som är hårt och sprött än något som är degigt och geggigt.

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
      Poängen var att karp och annan vitfisk, enligt mig och många andra bra mycket duktigare metare, föredrar mjuka beten.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Det finns tillsatser att tillsætta før att få "the crunch effect". Karpar gillar att tugga. Efter tips från Nick Helleur gør jag bolies med skalen från æggen i degen.
        Har man matat karparna med 5kg jæst fodermajs om dagen i 2veckor. Så finns det inget bete i værlden som ær ens hælften så bra! Æven om skalen ær hårdare æn på ett kokt/fryst majskorn.. Och ett hårdare skal gør att dom fått fler av dom, blivit mer hjærntvættade..
        Hårda skal, helleleluja!!!
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Av samma anledning skall boilisarna rullas i 24mm, och luft torkas tills dom ær hårda som glaskulor.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
            Det finns tillsatser att tillsætta før att få "the crunch effect". Karpar gillar att tugga. Efter tips från Nick Helleur gør jag bolies med skalen från æggen i degen.
            Har man matat karparna med 5kg jæst fodermajs om dagen i 2veckor. Så finns det inget bete i værlden som ær ens hælften så bra! Æven om skalen ær hårdare æn på ett kokt/fryst majskorn.. Och ett hårdare skal gør att dom fått fler av dom, blivit mer hjærntvættade..
            Hårda skal, helleleluja!!!
            Japp, även Shaun Harrison verkar tro mkt på "crunch effekten". Kan nog helt klart stämma.

Kommentera

Crunch är bra! De tycker om att använda sina svalgtänder
              sigpic

Kommentera

[QUOTE=limnos;435394

Om boilies tillverkades för att fånga karpar istället för karpfiskare så skulle de nog inte lukta jordgubb och vanilj![/QUOTE]

Det gäller väl beten rent generellt? Att de i första hand är avsedda för att fånga fiskaren?

Fast till oss fiskares försvar...Så mycket dummare än fisken är väl vi ändå inte?..Lite bara.;-)

Egentligen har vi sportfiskare kanske mer gemensamt med fisken än vi tror?

Typ hugger på nästan allt som serveras......
                Senast ändrad av Hemi; 2009-03-25, 16:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                  Flera fina citat poppar genast upp ur minnet.

"The fact that an opinion has been widely held is no evidence that it is not utterly absurd; indeed, in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more likely to be foolish than sensible." /Bertrand Russell.
                  Absolut. I mitt sinne poppade det upp en artikel om hur vår hjärna fungerar vid selektiv triggning av minnen.... för det känns nästa som att predikan om rutten fodermajs förträfflighet, fördelen med crunch, smaker etc hör hemma där. Ja, allt som har med vad fiskar egentligen gillar bäst Svårt att bevisa sambanden och utesluta ovidkommande parametrar vid framgångsrikt fiske.

Precis som Hemi är inne på: Även många framgångsrika metare lär ha kört med en hel del onödigt hokus pokus om man säger så. Man kan ju bara fundera på vad man själv har hållt på med genom åren.

All hungrig fisk äter även hårda saker. Vad som är nyttigt, produktivt eller att de äter hårda pellets säger inte mycket om vad fisken föredrar om de fick välja. Varför görs pellets hårda? Kan det ha med förvaringen att göra.....

Så länge de inte har ett val och är hungriga så går det bra även på strandkanten.

På tal om mjukisar och japaner: det var faktiskt en japan som talade om mjuk majs förträfflighet första gången jag hörde talas om det. Men jag lyssnade inte då.... utan först senare när Engelska och Spanska karp-ess började tala om det.
                  Senast ändrad av benste; 2009-03-26, 14:09.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Japp. Det handlar om tro. Det var därför jag reagerade på ditt uttalande från början. Det lät som om du ville göra gällande att det var en naturlag eller slikt.

Till skillnad mot di andra så "tror" jag inte riktigt på någon speciellt positiv crunch-effekt heller. Jag tror helt enkelt inte att det bekommer karparna om betena är mjuka eller hårda. Däremot vet jag att skitfiskar (alltså sådana man inte vill ha när man fiskar karp) tycker illa om hårda beten - iaf sådana förträffliga som är som glaskulor och kräver hammare för att krossa (eller karpars svalgbenständer).

Jag finner det även rimligt att anta att skitfiskarna ogillar äggskal som sticker dem, så därför har jag med sådana i betena också. För jag vet att karpar gärna äter beten med vassa skal i (fast jag vet inte om de föredrar dem så - om jag måste gissa så gissar jag att de inte bryr sig alls).
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Gutbucket Visa inlägg
                      Jag blötlägger, kokar upp, häller i tunna. När de är färdiga används dem. Orka göra onödigt arbete!
                      Nä menar du det..
                      Keep talking about me, You are just making me famous..
                      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      696 svar
                      52 147 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__