Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sarvmete
Collapse
X
-
Burkmajs fiskas som den är, bröd tycker jag fiskas bäst genom att använda man tar en hel oskivad franska (ljust bröd med mjuk yta) och nyper ut en bit mellan tummen och pekfingret ungefär lika stor som en tumnagel, sedan trycker man kroken genom denna ungefär mitt på så att man har en dubbelvikt tumnagelsstor bit med fluffigt inkråm som sticker ut i kanterna.
-
Ursprungligen postat av Johan.Goransson Visa inläggPlatsen är ca 3 m djup och mycket vass. Tack för tipsen!
Du nämnde bröd och majs, måste man göra nåt med majsen innan? har hört att man skulle koka den...
och bröd, är det bara ta bröd och klumpa ihop det? för efter ett tag löses det upp?
Vanlig burkmajs är bara att sätta på kroken. Det är endast fodermajs som ska prepareras (blötläggas och kokas)
Jag klumpar ihop mitt bröd så det sitter men kom ihåg att krokspetsen bör vara fri.
Skogaholmslimpa eller pågen (ljust bröd) brukar jag använda.
Lämna en kommentar:
-
Platsen är ca 3 m djup och mycket vass. Tack för tipsen!
Du nämnde bröd och majs, måste man göra nåt med majsen innan? har hört att man skulle koka den...
och bröd, är det bara ta bröd och klumpa ihop det? för efter ett tag löses det upp?
Lämna en kommentar:
-
Vill bara tillägga att de lite större sarvarna tas på våren. Kvällen är en bra period för de lite större. Det är vad jag märkt iaf.
Testa en lite större krok med mask/majs s.k cocktail. Kan även ge sutare
Lämna en kommentar:
-
Beroende på hur platsen ser ut skulle jag välja ett lätt flötestackel som jag fiskar ett par dm ovanför botten, agna med majs/maggot och loosfeeda några majskorn ganska konstant för att hålla kvar stimmet när det kommer in, Funkar inte flötmetet är bottenmete med bröd som bete ett giftigt alternativ.Ursprungligen postat av Johan.Goransson Visa inläggHej, jag har precis hittat ett bra sarvställe, efter att ha lagt ut mörtstugan i "fel" vass så fick jag upp 3 fina sarvar på en natt, släppte naturligtvis tillbaka dom.
Så jag tänkte försöka dra upp några med spö istället men vet inte riktigt vilket bete jag ska ha och om jag ska ha bottenmete eller vanligt flöte?
I mörtstugan hade jag mäskat med vitt bröd, kan man sätta på bröd på kroken, isåfall hur?
/ Johan
Lämna en kommentar:
-
Sarvmete
Hej, jag har precis hittat ett bra sarvställe, efter att ha lagt ut mörtstugan i "fel" vass så fick jag upp 3 fina sarvar på en natt, släppte naturligtvis tillbaka dom.
Så jag tänkte försöka dra upp några med spö istället men vet inte riktigt vilket bete jag ska ha och om jag ska ha bottenmete eller vanligt flöte?
I mörtstugan hade jag mäskat med vitt bröd, kan man sätta på bröd på kroken, isåfall hur?
/ JohanTaggar: Ingen
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexDagens pass...4 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt
2026-08-26, 17:28 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexFösta passet för i år...3 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt