Min största sarv nappade vid midnatt 21:a maj (2 år sen)... det duggregnade...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sarvmete
Collapse
X
-
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-04-21, 10:51.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
-
Ni som har koll på vitfisken
Vid vilken temp. börjar det funka att meta dessa? Har precis börjat mäska upp en plats i långsjön, björklinge. Problemet är att det är en av upplands kallaste källsjöar, isen släppte för några dagar sedan... och vattnet är någon enstaka + grad
Men det finns stora idar, braxar, sutare, sarvar etc....
Använder blötlagt kycklingfoder, blötlagd hundmat, diverse kryddor och soja. slängde tom i lite gammalt protein-pulver. Blandar ihop allt i en bunke och kör i en dl matlagningsolja för att sprida doften i vattnet (små opolära partiklar) gör bollar och slänger ut.
Funkar det eller är jag helt fel ute?
Kommentera
-
vitfiskar (björkna, mört, id och sarv mm) leker vid 12-14 grader, då nappar de bra, för nu leker vitfiskarna i svankällan (en damm jag brukar fiska i) och det är typ de enda fiskarna man får då, men deras trivseltemp är ca 20 grader då nappar de för fullt, man kan då fånga 6-13 på en timme! men jag rekomenderar att vattnet måste vara ca 15 graderUrsprungligen postat av Atomic Visa inläggVid vilken temp. börjar det funka att meta dessa? Har precis börjat mäska upp en plats i långsjön, björklinge. Problemet är att det är en av upplands kallaste källsjöar, isen släppte för några dagar sedan... och vattnet är någon enstaka + grad
Men det finns stora idar, braxar, sutare, sarvar etc....
Använder blötlagt kycklingfoder, blötlagd hundmat, diverse kryddor och soja. slängde tom i lite gammalt protein-pulver. Blandar ihop allt i en bunke och kör i en dl matlagningsolja för att sprida doften i vattnet (små opolära partiklar) gör bollar och slänger ut.
Funkar det eller är jag helt fel ute?

mvh anton
Kommentera
-
Har en sjö där jag spenderar nästan alla fiskepass...
Jag b-metar sutare men imellan huggen drar jag fram ulspöt och f-metar lite sarv.
Jag får väl runt 40/h men jag har aldrig fått någon större än 0,4kg
Den största som jag vet fångats vägde 0,7kg.
Finns det större??
Var ska jag leta och hur??
Jag har försökt men det har bara blivit sutare...
Har iaf en gång haft en rriktigt stor sarv om det nu är en sarv som jag skulle tänka mig väger drygt 1kg men vet ej...
Har någon tips??...går under namnet "Fiskarn"
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tobiasl Visa inläggHar en sjö där jag spenderar nästan alla fiskepass...
Jag b-metar sutare men imellan huggen drar jag fram ulspöt och f-metar lite sarv.
Finns det större??
Har iaf en gång haft en rriktigt stor sarv om det nu är en sarv som jag skulle tänka mig väger drygt 1kg men vet ej...
Har någon tips??
kom hit då!
jag får fiskar 50/h varav 6-13 sarvar,13-25 rudor, 10-15 mörtar och ca 20 borrar och med lite tur 1-3 silverrudor. så snacka inte! dessutom, sarven kan väga upp till 2 kg, då är den ca 40-50 cm lång, tror jag, de håller kanske till på djupt vatten, men under natten på grunt (50-150 cm) så lycka till!
mvh anton
Kommentera
-
dessutom ska du veta att medelvikten på sarvarna jag fångar är över 350 gram, rudor ca 250 garm (bara) mörten nämner jag helst inte och abborrarna ca 200 gram, jag får alltid fiskar på över halvkilot! karpar kan jag få några enstaka gånger per år, med medelvikt på ca 5 kg, silverrudorna jag fångar väger ca 550 gram, så har vi ju den nyinodlade öringen också...
Kommentera
-
Jag har fiskat en del sarvställen med liknande scenarion där man utan något som helst problem kan dra ett hundratal sarvar på en timme, vilket iaf ur min synvinkel är riktigt irriterande, man är ju ute efter dom stora och vill inte kladda ner sig med 500 småsarvar liksom. Det finns som jag har upplevt lite olika lösningar på problemet, får man då och då i samma stim som småfisken större sarvar typ över 8hg kan man testa att gå upp i betesstorlek och t.ex fiska en krok strl 4-6 med 4-5 majskorn på eller fiska med hel skalad räka. Får man bara små är det nog läge att söka andra platser kring sjön, ofta uppehåller sig stora sarvar i mindre grupper som inte går i närheten av dom små. En tredje sak jag har upplevt är att snittvikten ofta ökar markant när ljusförhållandena försämras, de flesta av mina stora har kommit precis i skymningen.Ursprungligen postat av Tobiasl Visa inläggHar en sjö där jag spenderar nästan alla fiskepass...
Finns det större??
Har någon tips??Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Personligen tycker jag deg är ett ganska uselt bete, attraherar förvisso fisk, men ger mest småfisk och sitter riktigt dåligt på krokenUrsprungligen postat av Rudan5 Visa inläggtesta med liten krok och deg ( mjöl vatten och gärna socker och salt i degen också) eller maggot, det är bäst för sarvar, jag fick min största sarv på 645 gram genom att meta med degDen förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Deg är som sagt inte en hit. Småfisken smular ofta sönder den innan de stora bitarna nappar.Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggPersonligen tycker jag deg är ett ganska uselt bete, attraherar förvisso fisk, men ger mest småfisk och sitter riktigt dåligt på kroken
Tips på stor sarv - fiska i vatten där sådan finns ; )sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
det har ni helt rätt i, men det finns ett ställe i svankällan där det aldrig sker, där de stora fiskarna stoppar i sig degen med en gång och då är det napp, men maggot och mask är sitter hårt och man kan få flera fiskar på t.ex en mask, majs är bra, men fiskarna gillar inte den lika mycket som degen, på deg kan man få mkt fisk, men mask är det bästa förutom i juli, då kommer småabborre och tar masken innan man hinner dra upp fisken, men iblland kommer kilofisken som inte backar för något, jag var väldigt nära i sommras att få en kilo-abborre, ska se hur det går nu i sommar.....
mvh anton
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexDagens pass...4 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt
2026-08-26, 17:28 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexFösta passet för i år...3 Foton
-