Precis, håller med Arthur. Alla tackel blir i princip okänsligare desto mera av tacklet som ligger på bottnen. Skall inte förväxlas med att det ändå kan vara hypereffektivt av helt andra orsaker.
Många av de stora rudorna som fångas "boltas" idag. Att man upplever bolt som en så effektivt metod tror jag beror på:
1) Långa pass. Man orkar inte vara så aktiv som det krävs för att kroka själv.
2) Det är lättare att tackla en effektiv bolt än att få till ett tackel som registrerar napp och som inte skrämmer fisken förrän man hunnit kroka själv.
Kör man lyftnappsmetoden och har tunga sänken tror jag att man få en "bolt effekt". Har läst en del om metare som kör ruskigt tunga sänken och lyftnappsmetoden samt är framgångsrika. Kan inte förklara det på annat sätt.
Nu var det iofs flötmete efter ruda/sutare vi talade om
Som Anders med flera sagt: känsliga saker funkar bäst. På dem tiden jag fiskade ruda kunde det dessutom löna sig att testa att bara ha betet på bottnen och "drifta" samt även att fiska en bit upp i vattnet (framför allt när det var ljust och varmt).
Många av de stora rudorna som fångas "boltas" idag. Att man upplever bolt som en så effektivt metod tror jag beror på:
1) Långa pass. Man orkar inte vara så aktiv som det krävs för att kroka själv.
2) Det är lättare att tackla en effektiv bolt än att få till ett tackel som registrerar napp och som inte skrämmer fisken förrän man hunnit kroka själv.
Kör man lyftnappsmetoden och har tunga sänken tror jag att man få en "bolt effekt". Har läst en del om metare som kör ruskigt tunga sänken och lyftnappsmetoden samt är framgångsrika. Kan inte förklara det på annat sätt.
Nu var det iofs flötmete efter ruda/sutare vi talade om

Kommentera