Bottenmeta med flöte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta med flöte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmeta med flöte

Fanns ju två kategorier som man kunde stoppa denna i så det blev den tredje... jaja.

Har tänkt mig ut att meta ruda alldeles strax i ett lokalt vatten. Har sökt lite på forumet här och försökt lära mig lite. Förmodligen kommer det att "se dumt ut" när jag väl kommer ut men, jag är ju oftast själv så...

Om jag fattat det rätt så ska det se ut ungefär så här?

Fler sänken ger ökad känslighet... är jag skapligt rätt ute?

Är detta ett känsligare sätt än t.ex. feeder?

*lyfter tråden*

Kommentera

Stämmer. men det nedersta splithaglet kommer ligga på botten, eftersom det är den som dränker flötet och inte kroken men det kanske du visste.

Kommentera

Njae, visste är väl att ta i. Tack så mycket.

Kommentera

Ökad mängd bly ger inte automatiskt större känslighet, ju känsligare flöte (mindre bärkraft och bara en tunn topp ovanför ytan) desto känsligare nappindikation. Kör så lätt flöte du kan beroende på vind, ström och djup.

Min favorit för sutare är ett känsligt pennflöte där allt bly kan utgöras av ett enda hagel som ligger på botten. Då blir huggen tuffa när flötet ploppar upp och lägger sig på sidan för att sedan glida iväg över ytan....coolt på natten när man kör med lysstav.

För ruda kör jag mycket lätta flöten och ganska nära mellan krok och lyfthagel för att indikera minsta hugg. Rudorna, har jag upplevt, har bättre bordsskick än sutarna
          Bifogade filer
          gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Aha. Stort tack för hjälp.

När det gällde blyet så hade jag grunnat ut detta (kanske helt fel men det kändes "logiskt")
            Om man tacklar så att man bara har ett sänke på exempelvis 1g så får man ett väldigt okänsligt tackel.
            Om man istället delar upp vikten på exempelvis 2 delar så får man ett känsligare... osv?

Eller är det så att det nedersta blyet styr själva indikerandet helt?

Ska man tänka på något annat, exempelvis avstånd till nästa bly eller är det bara att använda det sunda förnuftet?

Tack igen.

Kommentera

Så få blyn som möjligt och tätt grupperade om du vill köra lyftmetoden, färre blyn/större känslighet.. Och så känsligt flöte som möjligt givetvis..

Kommentera

Jaha, där rök min logik...

Kommentera

Jag blyar så här till lyftmetoden om jag fiskar längre ut och har tyngre flöte med flytkropp (bodied waggler):

Bulken (70-75% av haglens vikt) så nära flötet som möjligt - flötet ställer sig hyffsat bra direkt. Linebites påverkar inte flötet lika mycket heller.

Sista haglet (25-30% av haglens vikt) som ligger på eller precis ovanför botten signalerar nappen. Lyfts 25-30% av haglens vikt når flötet någon slagt brytpunkt och lyfts.

Fiskar jag nära med små pennflöten/stickflöten (straight waggler) så fiskar jag ganska ofta med bara ett signalbly.

70/30-regeln funkar bra (även på flöten utan flytkropp). Lyften blir inte så stora men tillräckligt tydliga och fisken lyfter ett mindre sänke från botten och blir inte så misstänksam.

Jag håller inte riktigt med att upptacklingen blir "känsligare" med allt bly på botten. Är det stora blyhagel känner fisken motstånd och spottar ofta ut betet - då får man dålig indikation på napp eller ingen alls. Är fisken igång ordentligt (och är oförsiktig) så får man förvisso mer distinkta napp med alt bly på botten.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Aha, då finns det alltså lite varianter att prova. I slutändan blir det väl tycke occh smak som avgör. Stort tack för bra svar allihopa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 953 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37