letar upp mask - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

letar upp mask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• letar upp mask

hej alla,

jag har en liten udda fråga, måste ha lövmask snart till siksäsongen i skräbe och vill inte köpa en massa dyra burkar på affären. när jag var liten så kunde man faktiskt hitta en massa med lövmask där det finns hästar, vill säga ridklubbar, stallar o sånt. i deras hö-och skithögar

har ni haft erfarenhet med det, kan man bara ringa till dem o fråga om man kan gräva om deras hästskit? eller vet ni andra hot spots för maskar? tänker på plantagen (blomaffären alltså), har inte de nån fetingkompost bakom affären?

tacksam för svar
    max
    sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Tjena Max, min flickvän har ett stall där jag brukar gräva mask, finns oändligt med mask där hon slänger hästskiten.

Det är väl bara att ringa till någon ridklubb och fråga om du kan komma och gräva lite i hästskiten, det är jag övertygad om att du får.

edit: Hennes stall ligger i närheten av Vrigstad så jag antar att det är lite långt att åka kanske )

Kommentera

Det fanns ett bra stall vid Teleborg, bakom Universitetet. Där var det bra maskplockning. Det kanske är borta nu när Campus har svällt?
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

I Sverige finns minst 10 oika masksorter, lövmask är inte samma sort som lever i gödsel, gödselmasken bör rensas, utfodras med kompost eller löv under några dagar, för att få bort illaluktande ämnen. Än går det att plocka lövmask, leta i fjolårets lövhögar.

Kommentera

meta på dyng mask! fy det luktar ju illa
          nä riktig kompost mask sak det vara
          nu säger jag inte detta som stats bo utan som bondunge!
          JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
          <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Lövmask är det som gäller. Bara att börja kratta löv så har du fixat vårens och sommarens behov.

Kommentera

Mask

Jag råkade föri en liten soptipp ,återvinningsstation vid ett mindre sammhälle .Där lagrade man trädgårdsavfall mm på sina ställen var där en hel del mask .
              I utkanten på sammhällen finns ofta illegala trädgårdsavfallstippar där det kan finnas mask .
              Bönder lagrar ibland gössel vid någon åkerkant ,kan vara ett bra ställe.
              Mitt bästa ställe någonsin var där en bonde tippade kasserade potatisar ,fanns hur mycket mask som helst.

Jag tror inte man skall ringa någon om att få leta mask , det är bättre att åka dit och verka artig och trevlig och fråga fint om lov att leta mask
              Senast ändrad av RK99; 2009-11-06, 22:32.
              "HalvDan var här"

Kommentera

Hej Max,tillägg till tidigare svar, gödselmask är bra metmask efter rening. Samma typ av mask använder odlare, masken kan leva nära varandra i stora mängder,150st per liter(daggmask behöver 1l jord per individ vid förvaring) Blanda in 10% sand i reningsjorden, masken behöver den för matsmältningen. Lätt att odla i garaget, räcker att starta med 50st,förökar sig snabbt. En professor i Göteborg hade en maskodling i sitt tjänsterum, under skrivbordet, ingen lukt enligt uppgift.En lampa, svagt sken hindrar masken från att rymma, eller ett finmaskigt nät. (maskar skyr ljus) Lycka till.

Kommentera

Buzz, sorry. Måste säga emot dig. Jag sätter en flarra Vino Tinto på att du inte får mer fisk för att du "renar" gödselmasken. Däremot kan de vara lite inaktiva om det t.ex regnat mycket och de "råkat" hamna i t.ex en svank av högen. Lätt fixat med vanlig hederlig blomjord. Fördelen med gödselmask är att de är lätt att hitta och snabbt plocka mänger av. De är inte de bästa maskarna att meta med.

Jag köper numera all min mask i 5-kilosförpackningar. Det finns flera olika storlekar att välja mellan. Delar med fiskepolare. Man håller lätt liv i dem genom att mata dem och förvara dem relativt kallt, t.ex i en källare.
                  Senast ändrad av benste; 2009-11-08, 16:17. Anledning: felstavning
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Hej benste, bra med olika synpunkter för fisket framåt. Har vid några tillfällen, från en brygga släppt i rena och orena maskar till mörtar och abborrar, alla rena togs direkt medan 20-25% av de orena sjönk till botten.Vid mete är det väl andra saker som avgör? Dricker du VT:n så har jag kanske en chans. Vet att en maskodlare alltid renar sin mask, de föds upp på bla. slaktavfall.Håller med om att dom är lättplockade, och livliga på kroken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 953 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37