Ursprungligen postat av oringen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Krokstorlek till gädda?!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inläggenda anledningen att du metar med liten krok är att du har läst eller hört det av nån "meteguru" . det är liksom en svensk/engelsk standard att gäddmeta med små krokar . kan inte komma på ett vetting argumen varför man ska ha små kroka när man metar eller flötes trollar gädda ...
Klart det är lite så att man en gång läst sig till det! Finns nog en del du med läst dig till. Men meningen med 3/0 or och mete har jag svårt att se. Känns som de lätt kommer utanför munnen och gäddan tar lite försiktigt. Men klart med såna killar på forumet är det bäst att va tyst.
. Men tröttnar ju i alla fall aldrig på att läsa allt här skrivs haha!
Sen finns det ju säker en och annan anledning till varför inte alla använder 3/0 or på sina tafsar. Men som sagt vad vet jag,
Kommentera
-
1or och 2or och 3/0 går ju inte att jämföra!Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägghåller med mangeboy, jag kör dock inte 3/0or
jag kör 1or eller 2or, det finns ingen anledning att köra 6pr eller 8or som många gör
Du håller med men använder inte det själv!
Kommentera
-
jag håller med i det att det inte finns en anledning att använda mini krokar till gäddorUrsprungligen postat av oringen Visa inlägg1or och 2or och 3/0 går ju inte att jämföra!
Du håller med men använder inte det själv!
Kommentera
-
sorry om det jag skrev lät jätte drygtUrsprungligen postat av oringen Visa inläggKlart det är lite så att man en gång läst sig till det! Finns nog en del du med läst dig till. Men meningen med 3/0 or och mete har jag svårt att se. Känns som de lätt kommer utanför munnen och gäddan tar lite försiktigt. Men klart med såna killar på forumet är det bäst att va tyst.
. Men tröttnar ju i alla fall aldrig på att läsa allt här skrivs haha!
Sen finns det ju säker en och annan anledning till varför inte alla använder 3/0 or på sina tafsar. Men som sagt vad vet jag,
det jag försökte säja var att småkrokar till mete är mer kultur och arv inte baserat på fakta ! titta på jenkarnas quickstrike rigs till musky där är en 3/0a liten . där skulle du nog höja ett och annat ögonbryn om du körde med 4-6or
absolut att både små och stora krokar funkar ....Senast ändrad av mangeboy79; 2010-01-29, 14:41.
Kommentera
-
Sen om man vill leta fel i vad folk skriver på detta forum finn det ju 1000 tals saker med fel info om chansningar . Men just i detta ämne har du inget vetigt att säga antar jag! Sök vidare!Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inläggops glömde en sak. en 3/0a och större är svårare för dom att svälja
Svårare att svälja var det ja!
Känns som man kan sätta en liten krok snabbare och då är risken mindre att de går ner i svalget. Vilket det aldrig gör för mig.
Stl 4-6 fungerar utmärkt till normal betesfisk. Finns inget mer att säga om det så kan du yra på hur mycket du vill.
Skulle en mindre gädda nappa så känns det som chansen till en otrevlig krokning utan på huvudet eller i ögonen är större men stora krokar. Sen kan du inte blanda ihop mete och hårda bete med ständig framfart. Blir en annan krokning och ett annat fiske.
Inte för jag flötes trollar mycket men då brukar jag ha samma krok men där kan jag tänka mig att det fungerar bättre med större krok. Har dock aldrig testat större än 2or då. Vad jag minns så egentligen vet jag inte.
Vad är fördelen med stor krok?
Kommentera
-
Storlek 4-8 utifrån betets storlek. Möjligen 2:or.
Det är faktiskt mycket stor skillnad på gäddmete och fiske med jerk/wobbler.
När man spinnfiskar så måste man kroka i farten vilket kräver större krokar.
När man metar gädda har den chansen att spotta ut betesfisken om den känner att något lurt är på g. Gäddan "provsmakar" ofta mörten. Överdimensionerade krokar är lite lurt...
Ett exempel: Jag ismetade med en kompis och han hade 4:or och jag 6:or på mina tackel. Vi hade lika många fällningar men jag hade flest krokade fiskar. Mina krokningar var inte alls djupa - som vissa påstår att man får med mindre trekrok.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Håller med föregående talare. Skillnaden mellan naturligt bete och en wobbler är även att ett naturligt bete är relativt mjukt till skillnad från de flesta jerk och trollingbeten som ofta är stenhårda. Sen hänger ju inte krokarna på samma sätt utan måste apteras i betesfisken på strategiska platser där man gör så lite skada som möjligt på betesfisken, där man lätt kan slita loss krokarna ur betesfisken vid mothugg. 3/0 har jag aldrig hört talas om används och själv använder jag storlek 2 vid enstaka tacklingar av mycket stor betesfisk. 4-8 ger ofta tacklet smidighet samt bra krokningsförmåga, finns ingen anledning i världen att köra 3/0, enligt mig iaf. Anledningen till att så stora krokar sitter på stora plast/träbeten är att krokarna skall vara bredare än bredden på wobblern.Zebaztian ZzZ
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 356 visningar