Ursprungligen postat av Jenk
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Krokstorlek till gädda?!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggVet inte hur många ismetepass jag har kört men det är på tok för många då vi har 6 mån is
jag har hunnit laborerat som fan med krokstorlekar och facit är att då jag fiskat med mindre än 2or så har jag krokat betydligt sämre. En stor krok enbart i ryggen är aldrig fel . Händer ibland att den mindre kroken i bröstet vrider på sig och fastnar vid motryck.
Ja så mycket IS mete blir det ju inte här i skåne. Men i alla fall jag menar flötmete.. Is mete har jag gjort för lite för att avgöra vad som fungerar.
Kommentera
-
mmm det säger sig självUrsprungligen postat av Jenk Visa inläggAlla falska profeter
prova att stoppa in en mort i kaften pa er sjalva en gang med 2/0 och en gang med sexor. Sedan spottar ni och ser vilken som fastnar battre. Sager sig sjalvt.
Kommentera
-
Vad är nackdelen med lite större ? Visst i klart vatten kanske de synar en större krok, själv tror jag inte det handlar om krokstorleken om de hugger eller inte.Ursprungligen postat av oringen Visa inlägghar gjort förr. men ja förklara gärna fördelen med det !
Hade jag fångat lika bra med storlek 4 och 6 så hade jag kört med dem då det är smidigare , men nu gör jag inte det. Har aldrig varit med om att ngn spottat heller pga större storlek på kroken
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggVad är nackdelen med lite större ? Visst i klart vatten kanske de synar en större krok, själv tror jag inte det handlar om krokstorleken om de hugger eller inte.
Hade jag fångat lika bra med storlek 4 och 6 så hade jag kört med dem då det är smidigare , men nu gör jag inte det. Har aldrig varit med om att ngn spottat heller pga större storlek på kroken
Jo men vi prata 3/0.. 2-4-6 är ju vanligt och själv kör jag 4-6. Men 3/0 känns ju inye som det hör hemma på ett mete!
Kommentera
-
Ja, krokstorlekar är ett hett diskutionsämne.
Själv så tycker jag att lite mindre krokar e bättre, både för gäddans "säkerhet" och att dem e lättare att få ut ur munnen..
Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!
För vem är alla mörtar rädda?
-Jo för gammla farbror Gädda!...
Kommentera
-
midre krokar gör mindre skada i fiskmunnen, men framförallt tröttar de inte ut betesfisken lika fort som stora krokar gör. Själv upplever jag det dessutom som att mindre krokar ger mest landad fisk och minst bommade mothugg, av naturliga skäl penetrerar en liten krok bättre än en som är grov i godset. Vad krokfästet anbelangar så är spön man metar gädda med (typ karpspön) betydligt mer förlåtande än de man spinnfiskar eller jerkar med. Jag föredrar strl. 6-4 för gädda och 8 till gös.
Kommentera
-
Så mindre smalare krokar river inte mer ? Kanske bra att trötta ut betesfisken, gäddor vill kanske inte ha för aktiva saker i kallt vatten , om nu mörten påverkas så stor skillnad mellan en storlek 4 gämfört med en storlek 1 .Ursprungligen postat av danbanan Visa inläggmidre krokar gör mindre skada i fiskmunnen, men framförallt tröttar de inte ut betesfisken lika fort som stora krokar gör. Själv upplever jag det dessutom som att mindre krokar ger mest landad fisk och minst bommade mothugg, av naturliga skäl penetrerar en liten krok bättre än en som är grov i godset. Vad krokfästet anbelangar så är spön man metar gädda med (typ karpspön) betydligt mer förlåtande än de man spinnfiskar eller jerkar med. Jag föredrar strl. 6-4 för gädda och 8 till gös.
Nä man kör det man har mest förtroende för , inget fel med det och jag tror på större storlekar och chansar inte pga att man tror att gäddan skadas nämvärt med av ngn storlek större.
inressant ämne att disskutera iaf , då man själv virrat omkring i djungeln så länge om storlekar, material mm och nu lärt sig av misstag och kommer säkert ändra uppfattning flera gånger genom åren
Hur många har fått en gädda som spottat levande bete pga krokstorlek ?
Kommentera
-
Du verkar sitta inne med all kunskap. Bara att gratulera!Ursprungligen postat av JenkPasi ksn du forklara for de hjon som inte fattar att man vill att betesfisken ska se lattfangad ut. De som satter krok for att betesfisken ska bete sig normalt har ju fattat nada som vanligt. Hjon
Väldigt låg nivå på ditt inlägg.
En mer lättfångad betesfisk än en deadbait finns väl inte - men det funkar inte i alla lägen. Man får ju anpassa sig lite. Vid ismete så fixar man lätt till ett mer lättfångat bete genom att blya lite mer så fisken blir hämmad i sitt simmande.
Förresten, en jerk som kommer i 110 knyck ser ju förbannat lättfångad ut
Det låter som det är den världen du kommer ifrån, Jenk.
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 120 visningar