MB79 word.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Krokstorlek till gädda?!
Collapse
X
-
Har som säkert många andra slutat lyssna på en del folk här på forumet. För mycket självgodhet mm och ofta om saker som inte ens de verkar ha någon större kunskap om. Eller så har de det men bara snöat in på sig själv på något konstigt sätt. Inga namn nämnda som i en del andra trådar så har man inte sagt något. Börjar bli ett av de sämsta forum att hitta nya idéer och bred kunskap på. Även om kunskapen finns här så kräks det för mycket på varandra.
Sen vet i om allt i landet i väst är bra att ta efter.
Finns även massa kunskap och know how i vårt illa land.
Vill gärna få en beskrivning och fördelar och erfarenhet i stället för allt så är det men jag vet inte varför!
Börjar bli en löjlig nivå på frågor och svar! En del kan tydligen bygga sjukt snygga bete och ha mycket bra idéer men inte för den sakens skull kunna prata för sina tankar utom att så är det! Alla andra har fel! Vi är bra ni är dåliga!
Dags och landa lite!
Ja detta blev kanske lite mycket men det börjar fan bli dålig nivå på svaren från en del samt lite kass attityd. Har säkert inte världens bästa men tråd efter tråd med dessa meniglösa kommentarer och ryggdunkande från en lite skala inösande. Ett brett fiske ger en bredd kunskap!
Men nej kan fan inte hålla med vad ni än säger! Men självklart är det inte denna tråden i sig som sakpar reaktionen utan för många likande.
Igen stl 4-6
Kommentera
-
Ja det kanske var lite mycket svar men man börjar ju undra över såna saker som ovanstående!Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inläggfalska profeter och småkrokar .... 3/0 eller större... ingen skulle sätta 4-6 or på ett 15cm wobbler eller jerk men på mörtar är det mycket bättre med små krokar
Kommentera
-
Vet inte hur många ismetepass jag har kört men det är på tok för många då vi har 6 mån is
jag har hunnit laborerat som fan med krokstorlekar och facit är att då jag fiskat med mindre än 2or så har jag krokat betydligt sämre. En stor krok enbart i ryggen är aldrig fel . Händer ibland att den mindre kroken i bröstet vrider på sig och fastnar vid motryck.
Kommentera
-
Testade att öka krokstorlek i vintras när jag hade problem ett tag med missade mothugg på sill (hel) och då började jag gå upp i krokstorlek. Men tyvärr är det nog helt fel tänk.Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inläggenda anledningen att du metar med liten krok är att du har läst eller hört det av nån "meteguru" . det är liksom en svensk/engelsk standard att gäddmeta med små krokar . kan inte komma på ett vetting argumen varför man ska ha små kroka när man metar eller flötes trollar gädda ...
För man sätter inte fler mothugg med större krok. Dock kan det vara skildnad i att vänta olika länge med mothugget när man fiskar med betesfisk. Stor betesfisk kan kräva rätt lång väntetid innan mothugg vissa gånger.
Idag fiskar jag med stl 4 och 6 med 2 eller 3 st 3krokar beroende på hur stor betesfisken är. Inte testat sill i år men är övertygad om att mindre krokar och längre mothuggsväntetid hade gett mig mer fisk förra året.
Anledningen är att en vobbler/jerk (din domän) är hård. Sätter du inte mothugget direkt missar du fisken således. Men när du metar har du fördelen att fisken inte spottar så länge den inte känner något. Den fördelen förlorar du när du kör för stora krokar. Därför spottar dom tillslut.
Finns givetvis en gräns för hur klena krokar osv man ska köra. Jag hade inte metat gädda med krok jag inte tror håller.
Kommentera
-
normalt 6:or
Gäddan skall inte uppleva det som att bita i taggtråd , jag använder normalt 2 st 6:or och till små betesfiskar 8:or .
Dessutom fastnar små krokar lättare i hårda käftar men det gäller att ha kvalitetskrokar som inte böjer sig eller går av .Senast ändrad av RK99; 2010-01-29, 19:09."HalvDan var här"
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 183 visningar