Meta ruda i nytt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta ruda i nytt vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta ruda i nytt vatten

Hej!

Jag har hittat ett vatten där jag vet att det finns ruda och jag skulle nu gärna vilja få lite tips på hur jag ska få dem att börja nappa

Jag har testat två gånger hittills, en hel natt och ett kvälls-pass. Båda gångerna har jag sett rudorna gå och böka och smacka i kanterna, men de vill inte gå ner på mäskplatsen och nappa. Jag har mäskat försiktigt med rudakung och majs och har kört med mask, maggot och majs som krokbeten.

Någon som är kunnig på rudan och har några vettiga tips på hur man får igång ofiskade rudor?

Mvh/ Lars

Lite tankar..

Kör närmare vassen/näckrosorna/vilken feature du nu fiskar emot..
    Typ lägg tacklet kloss an med en vattenväxt eller liknande..
    Känsligare utrustning = kanske en ide.. Finns ju nån klassisk undervattensfilm på rudafiske där man ser hur dom smakar lite på betet, men det är inte så mycket som ett darr i flötet..
    Tydligen är det lättast att få rudorna att acceptera maggots direkt, majs och annat behöver dom ibland lära sig att käka.. Riktiga fegisar är dom :P
    En variant jag begagnar mig mycket av vad gäller mete överhuvud taget är att fiska i kanten/en bit från själva mäsket.. Funkar bra på skygga fiskar, och oftast så går dom större, visare, och plockar i utkanterna om dom nu inte är riktigt i stöten.. Kan vara värt att testa..

Kommentera

testa en liten krok och ett väldigt känsligt flöte, penn-flöte.

hur nära botten metar du? testa 3-4cm över botten genom att tynga ner flötet precis vid botten så att flötet sjunker, vikta linan så att flötet är precis vid ytan.

Kommentera

TattooedAlot: mjo, ska testa ännu närmare kanten, har hittills fiskat kanske 2-3dm ifrån.

daikai1: fiskar lyftmetoden med minsta möjliga stickflöte så att det sticker upp säg 5mm över ytan.

Ang. mäsk; är det någon som har fiskat med rudakung och vet om det är ett vettigt mäsk för rudan? Tidigare har jag fiskat med en egen enkel blandning av brunt ströbröd, rikligt med vaniljsocker och majs och det har funkat prima

Kommentera

Ursprungligen postat av Lars_E Visa inlägg
          TattooedAlot: mjo, ska testa ännu närmare kanten, har hittills fiskat kanske 2-3dm ifrån.

daikai1: fiskar lyftmetoden med minsta möjliga stickflöte så att det sticker upp säg 5mm över ytan.

Ang. mäsk; är det någon som har fiskat med rudakung och vet om det är ett vettigt mäsk för rudan? Tidigare har jag fiskat med en egen enkel blandning av brunt ströbröd, rikligt med vaniljsocker och majs och det har funkat prima
          Rudakung är en bra fungerande mäskblandning för ruda. Du kan ju testa att tillsätta vaniljsocker till den om du har fått bra respons på det tidigare.

Kommentera

Strunta helt i majs vid ofiskade vatten. Filmning av mäskplatserna har visat att rudorna ställer sig utanför mäskplatsen, i något som närmast kan likna en omringning av mäskplatsen. Har aldrig provat lyftmetoden till ruda, men av den vanliga metoden att dömma, så är rudan den mest försiktiga napparen av alla fiskar. Det är precis som om rudan inte flyttar betet i vertikalled, utan endast horisontellt. Flötet går alltså extremt sakta i sidled, utan att vare sig sjunka eller lyfta. De flesta huggen blir så. Sen tiden... i vissa vatten fungerar förmiddag bäst, i andra natten eller kvällen. Bara att prova olika tider

Kommentera

Har haft samma problem, ofiskat vatten och jag körde med majs. Gick inge vidare alls. Men det kan bli svårt att köra med maggots pga alla abborrar.

Kommentera

mementomori: Fiske strax utanför mäskplatsen låter ju helt klart värt att prova. Kanske fortsätter mäska ca 2 dm utanför vegetationenskanten, men placerar betet precis intill vegetationen. Låter ju också vettigt att koncentrera fisket till maggot då jag hittills inte haft några större problem med annan fisk på det. Jag tänker dock fortsätta mitt förmäskande med mäsk och majs för att förhoppningsvis kunna få dem mer vana vid att äta detta.

Tack till er som svarat Tar gärna fler tips och tankar, intressant att höra om andras erfarenheter och idéer. Själv har jag tidigare bara fiskat i vatten där rudorna är mkt vana vid mäsk och majs och där känns fisket och taktiken som en helt annan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 977 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37