Bottenmeta ål? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta ål?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Structure Visa inlägg
    Tror du det går att dela en borre på 2 och fiska med det?
    Blir lite tufft att fiska öring för dom existerar inte i sjön :P
    Som nån ovan skrev så funakr det med det mesta som har varit levande nån gång. Om vi räknar bortom mete så har jag fiskat ål i Sverige också fast med långrevar. Dvs typ 100 enkelkrokar på en lång rev som ligger på botten över natten och som vittjas på morgonen (som nät ungefär), inget bra om man ska släppa tillbaka dem (smaskiga firrar att steka) men tekniken är ju nästan densamma. Då agnade vi med vanlig mask på saom sagt enkelkrokar och la ut på kanske 3-5 m djup, vet inte om det var bästa djupet men vi fick ål iallafall.

På Nya Zeeland var det i strömmande vatten vi fiskade och vi såg ålarna i djuphålorna (typ 5 m) på dagarna och på nätterna gick de på väldigt grunt vatten. Den på bilden ovan är tagen på ca 30 cm djup i kanten på en fors med bara sten på botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
      Jag har fiskat ål massor av gånger. Då har jag uteslutande använt mask och dött agn. Dött agn har varit bitar av mört och löja. Fått en jäkla massa ål men inga större än 5 - 600 g.

En gång förra sommaren och en gång denna sommaren försökte jag bottenmeta abborre med ett vanligt paternostertackel tacklad med en levande löja. Det har varit slömete då jag koncentrerat mig på att handleda sonen i mete med metspö. Båda gångerna h
      ar det smällt på en ål på över kilot (1025g och 1040g). Använde en 25 g tyngd, långskaftad krok i st 1 och krokade fast löjan i närborren. Båda gångerna har det varit mitt på dagen, klarblå himmel och 25 grader varmt!

Så mitt tips är bottenmete med levande löja! Då har du ju rimligt chans på gädda och abborre också.

Men, som det skrivits ovan, kolla fiskeriverkets hemsida så att det är ett lovligt vatten. Det spelar ingen roll om det finns mycket eller lite ål i vattnet...står det inte med på deras hemsida är det OLOVLIGT att fiska efter dem. Vet dock inte vad konsekvensen är.

Skitfiske på dig!
      Toppen!
      Vet du vart man kan köpa löja?
      Nu jäklar ska det fiskas, ska bara höra med morfar om han vet om man får fiska ål där :P
      http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

Kommentera

Okej, sportfisket efter ål är generellt förbjudet. Inte totalt.

Det stod inget om C&R men jag har svårt att tänka mig att det är
        tillåtet. C&R efter havsöring i Skåne är ju inte tillåtet under fredningstiden heller.
        Jag tycker den juridiska frågan är högst relevant.

Kommentera

Fiska med den betesfiskarten som fins i din sjö, om tex löja inte fins, men mört fins i sjön, så metar du naturligt vis med mört. Annars är mask superhett
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg

tillåtet. C&R efter havsöring i Skåne är ju inte tillåtet under fredningstiden heller.
            Du behöver inte bedriva C&R där du får lov att fiska ål med sportfiskemetoder. Eftersom hela anledningen till att du får lov att fiska där är för att chansen att ålen tar sig till havet levande beräknas vara väldigt osannolik.

Fattar inte riktigt varför du skriver

"Det går men gör du det så bryter du mot lagen och riskerar påföljder.
            Eftersom ålen är strakt utrotningshotad så är allt fritidsfiske efter den
            förbjuden."

Du har ju ingen aning om vart han ska fiska.

Kommentera

OM sjön är i närheten av Båstad så berörs det av ålfiskeförbudet oavsett om man är fritidsfiskare och kör c&r.. Det finns några få områden undantagna och vilka det är kan man hitta på fiskeriverkets hemsida... Tyvärr är det så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg

Dessa vattendrag gäller fortfarande, det finns inget förbud att fritidsfiska ål i dessa vatten.
                Förbud är inte automatiskt samma sak som att ingen får fiska arten någonstans över huvudtaget. Förbudet mot fritidsålfiske gäller i havet och några vandringshinder upp i åar, älvar, bäckar mm.

Ålfiske ÄR lagligt, men ålen är fredad i vissa vatten.

Så någon juridisk fråga finns inte, om nu killen inte hade tänkt fiska i något vattendrag där fredningen gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inlägg
                  Fiska med den betesfiskarten som fins i din sjö, om tex löja inte fins, men mört fins i sjön, så metar du naturligt vis med mört. Annars är mask superhett
                  Det finns gädda, Abborre, ål och kanske även kräfta i sjön
                  Ska man köra med borren då? :P
                  Hade tänkt ta med mig 3 spön och sova på en ö i tält, Sen slänger jag ut 2 spön
                  1 med mask
                  1 med borre
                  Sen kastar jag då efter gädda medans jag väntar på ålen

PS: Ska kolla upp om man får fiska ål.

Tack för alla tips !

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Du behöver inte bedriva C&R där du får lov att fiska ål med sportfiskemetoder. Eftersom hela anledningen till att du får lov att fiska där är för att chansen att ålen tar sig till havet levande beräknas vara väldigt osannolik.

Fattar inte riktigt varför du skriver

"Det går men gör du det så bryter du mot lagen och riskerar påföljder.
                    Eftersom ålen är strakt utrotningshotad så är allt fritidsfiske efter den
                    förbjuden."

Du har ju ingen aning om vart han ska fiska.
                    Har du som hobby att kritisera hur folk skriver sina inlägg. Grunden är riktig i inlägget allt fiske efter ål är förbjudet med vissa undantag några få vatten och för dom som fått licens för fisket.
                    Att i förbjudna vatten rikta fisket mot ål är förbjudet även om man tänker utföra C&R . Råkar man däremot få den som bifångst så skall den omedelbart släppas och det räknas inte som olagligt. Men om man har lite känsla för arten så skall givetvis alla avstå från riktat fiske mot ål även i tillåtna vatten för rent teoretiskt kan faktiskt ålen vandra förbi även om det är flera hinder. Att sätta en gräns efter ett visst antal vandringshinder är bara ett idiotiskt påhitt som saknar vettig grund. Är ett djur hotat skall givetvis all fångst förbjudas även den komersiella borde vara med.
                    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                    Nu även blog på gylta.blogspot.com
                    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                      Har du som hobby att kritisera hur folk skriver sina inlägg. Grunden är riktig i inlägget allt fiske efter ål är förbjudet med vissa undantag några få vatten och för dom som fått licens för fisket.
                      Att i förbjudna vatten rikta fisket mot ål är förbjudet även om man tänker utföra C&R . Råkar man däremot få den som bifångst så skall den omedelbart släppas och det räknas inte som olagligt. Men om man har lite känsla för arten så skall givetvis alla avstå från riktat fiske mot ål även i tillåtna vatten för rent teoretiskt kan faktiskt ålen vandra förbi även om det är flera hinder. Att sätta en gräns efter ett visst antal vandringshinder är bara ett idiotiskt påhitt som saknar vettig grund. Är ett djur hotat skall givetvis all fångst förbjudas även den komersiella borde vara med.
                      Då ska jag '' bottenmeta '' abborre

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 517 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 821 visningar