Ålmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by FredrikB
    C&R på Ål!
    Hur bär ni er åt?
    Förbannat svårt att få ut kroken ibland + att man väldigt lätt fördärvar ålens slemskikt.
    Skulle vara kul med ett svar.
    /Fredrik.
    Stora beten + snabba mothugg ökar sannolikheten för ytlig krokning. Ibland är man för snabb men ett nytt kast till samma område brukar ge nytt napp inom någon timme.

Hullinglös krok underlättar också. Sitter den djupt så brukar jag klippa linan och låta ålen kroka av sig själv (vilket den ibland gör förvånansvärt snabbt). Tveksamma fall får gå i "karantän" i några dagar.

Enligt mina erfarneheter så är en krok i magen inga problem. Vid och strax bakom gälarna brukar sluta med förblödning (inte alltid synligt, blödningen kan vara intern). Om ålen efter några timmar blir fläckig så kommer den att dö, det kan ta ett tag med dör gör den.

Ålen är inte särskilt slemmig i vattnet. När den tas upp i luften avsöndras ganska snabbt det typiska sega ålslemmet (gissningsvid för att skydda mot uttorkning). Detta slem torde alltså inte i någon högre bidraga till skyddet mot svamp, bakterier och liknande.

Kommentera

FredrikB: C&R kan vara lite svårt ibland, men oftast så går det bra. Jag brukar använda riktigt stora maskar och göra ganska snabba mothugg. Problemen med djupt krokade fiskar är dem samma när man fiskar gädda, tycker iaf jag. Det som gör det lite mer komplicerat är som sagt att ålen är liten i munnen. Tång och samma grepp som någon nämnde ovan funkar bra då.

Jag har också en tanke om att ålens skyddande slem skall får vara kvar så mkt som möjligt. Men man får inte glömma att den är en tålig fisk som tom kan ta sig fram långa sträckor på land, om det är lite fuktigt i gräset. Alltså behöver man inte ta hem och röka bara för att man har fingrat lite, enligt mina erfarenheter klarar sig ålarna bra ändå =)....Bättre att ge dem en chans!

mvh

//micke

Kommentera

carpfenmazter: det lät som ett spännande fiske det där =)...

Kommentera

Originally posted by Bergatrollet
          Jag ska testa cirkelkrok till ålmete i sommar, med hopp om att få så där trevliga krokningar i mungipan...
          Finns en del intressanta funderingar runt cirkelkroken och ålmete på den här länken.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har kompisar som praktiserat cirkelkrokar på ålmete (främst med mask som bete då), det har fungerar klockrent varje gång.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jag måste bara få fråga igen: vart hittar ni cirkelkrok i vettiga storlekar och styrkor för ål. Själv har jag kammat noll trots ihärdigt letande. Svara gärna med märke OCH leverantör.

Kommentera

Owner har fin fina som är i bra storlekar för Ål, Lake mm.
                Din lokale hökare borde kunna ta hem dessa från CWC, storleken är jag osöker på, har typ glömt, men 1/0-2/0 borde vara dem jag tittat på själv.

Kommentera

jag vet hehe jag hade bara tråkigt

Kommentera

Intressant hur olika mönstrena är från fiskare till fiskara, vatten till vatten osv.
                    Mitt syfte på den strandnära ätande ålen är speciellt från erfarenheter ifrån Sthlms ofta branta strandzon där stora välvuxna Pilar växer, där under finner ålen mkt skydd, bra med mat osv. Ål på 30cm djup har vi tagit så........

Kommentera

Tack för alla svar, det är säker en hel del saker jag kan prova. Rapporterar när jag varit ute och provat heu det gick, måste ju lyckas slå mitt PB nu.

Tack!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 506 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 821 visningar