Hej vad har man mäsk till, och vad är det? hur funkar det? och framförallt hur gör man det? ingredienser osv?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mäsk!
Collapse
X
-
Mäsk är en blandning äckel som är till för att locka fisken till din fiskeplats och aktivera den. Mäsk kan man blanda på många olika sätt beroende på vad du vill fiska för fisk och vad du har för ingredienser tillgängliga. Det finns färdiga mäskmixar att köpa, men du kan också blanda egna. Om du ska fiska sutare så finns det många billiga och bra "huskurer" med saker du kan hitta i de flesta skafferier och kylskåp. Exempel på ett mäsk som har fungerat bra på sutare i min hemmasjö:
Ströbröd, blodpudding, majs, vanillinsocker. Knåda ihop allt och tillsätt vatten tills du kan göra "snöbollar" av degen. Hur mycket man använder av varje ingrediens brukar jag höfta till lite, men en hel blodpudding och en hel burk gröna jätten brukar jag använda iallafall.
Nu väntar vi bara på att någon riktig specimenräv ska svara
-
Ursprungligen postat av Lozz Visa inläggMäsk är en blandning äckel som är till för att locka fisken till din fiskeplats och aktivera den. Mäsk kan man blanda på många olika sätt beroende på vad du vill fiska för fisk och vad du har för ingredienser tillgängliga. Det finns färdiga mäskmixar att köpa, men du kan också blanda egna. Om du ska fiska sutare så finns det många billiga och bra "huskurer" med saker du kan hitta i de flesta skafferier och kylskåp. Exempel på ett mäsk som har fungerat bra på sutare i min hemmasjö:
Ströbröd, blodpudding, majs, vanillinsocker. Knåda ihop allt och tillsätt vatten tills du kan göra "snöbollar" av degen. Hur mycket man använder av varje ingrediens brukar jag höfta till lite, men en hel blodpudding och en hel burk gröna jätten brukar jag använda iallafall.
Nu väntar vi bara på att någon riktig specimenräv ska svara
TACK!
får väll testa mäskblandningen du skrev, stora som "snöbollar"? ska man lägga i en stor snöbolle i vattnet? xD
Kommentera
-
Det kan vara bra om du fiskar med flötmete eller bottenmetar på närdistans att du inte pressar mäskbollarna för hårt när du kastar dem vid mäskplatsen. Istället för att dom landar på botten i en stor boll är det till en fördel att man pressar mäskbollen mjukt, då den landar i ytan sprider mäsket ut sig fint runt ditt krokbete istället för en liten hög på en och samma fläck.
Mäska lite till att börja med! Du kan alltid kasta i mer mäsk, men inte ta bort. Övermäskning is a bitch!
Kommentera
-
Så jag antar att det är bara kasta i en boll stor som en snöboll i vattnet o sedan meta där, tack!Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inläggDet kan vara bra om du fiskar med flötmete eller bottenmetar på närdistans att du inte pressar mäskbollarna för hårt när du kastar dem vid mäskplatsen. Istället för att dom landar på botten i en stor boll är det till en fördel att man pressar mäskbollen mjukt, då den landar i ytan sprider mäsket ut sig fint runt ditt krokbete istället för en liten hög på en och samma fläck.
Mäska lite till att börja med! Du kan alltid kasta i mer mäsk, men inte ta bort. Övermäskning is a bitch!
Kommentera
-
Förstod inte mycket av allt det där, Som jag har fattat det så kan man göra hur man vill? ex. lite mjöl vatten o socker lr nått?Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
Kommentera
-
Var inte så blyga med att testa en "riktig" mäskpåse tillverkad av något erkänt märke.
Fråga säljaren och berätta vad du ska fiska efter och dom brukar ha koll.
Det finns priser från 30-50 kr/kg och eftersom ströbrödpriset inte heller är billigt,
blir det billigare och man får dom ingredienser som behövs i blandningarna.
Fast faktum kvarstår, mäsket är till för att frakta ut "beten" för att hålla kvar fisk.
Ibland ska man få ut mer "mat" än mäsk
Mvh Tikkanen
Kommentera
-
Vad var det du inte förstodUrsprungligen postat av likzo Visa inläggFörstod inte mycket av allt det där, Som jag har fattat det så kan man göra hur man vill? ex. lite mjöl vatten o socker lr nått?
Man kan göra som man vill men resultatet blir då sällan som man vill. Gör som Johan rekommenderade: köp en färdig mäskpåse och läs den avsnitt i del 3 ovan som handlar om hur man blötlägger ett mäsk.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 722 visningar