Hård Baitrunner på Shimano 4000 DL FA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hård Baitrunner på Shimano 4000 DL FA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bäst att förtydliga eftersom jag själv varit inne och kritiserat; det är inte Shimanos baitrunnerfunktion i allmänhet som jag ville anmärka på. Det är bara småmodellerna som jag upplever har för högt lägsta motstånd i baitrunnerbromsen för att fungera fullt ut för mete efter köldstela predatorer. Ismete efter abborre är det tydligaste exemplet.
    Förutom det har jag bara bra saker att säga om Shimanos baitrunners. De har fungerat bra och gett mig många bra fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Baitrunners är i allmänhet för tröga för att användas till predatorer. Normalt fiskar man dessa med öppen spole pga detta. Baitrunners är gjorda för karpfiske där detta inte är ett problem.
      OK, så för tex gäddmete är det bortkastade pengar att köpa en (eller flera) baitrunner? Kanon! Där sparade jag några lusentappar.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        OK, så för tex gäddmete är det bortkastade pengar att köpa en (eller flera) baitrunner? Kanon! Där sparade jag några lusentappar.
        Generellt tycker jag det. Men det beror ju också på vad man redan har för utrustning. Har man till exempel inte flera stora haspelrullar redan så kanske man ändå behöver köpa en större rulle. En sak man kan använda baitrunner till är ju exempelvis flötestrolling där man kan ställa in så att båtens rörelse precis inte drar ut lina på baitrunnern men att när fisken hugger så åker linan förhållandevis lätt av innan man kan öppna bygeln för hand.

Jag säger inte att det är dåligt att använda baitrunner till gädda men det är många gånger inte nödvändigt så att säga. Många har ju lite fått den uppfattningen. Bäst känslighet får man med öppen bygel helt enkelt. Men det kan man ju bara fiska med statiskt. Flötestrolling eller överhuvudtaget trolling med betesfisk kräver ju lite andra lösningar.

Folk får gärna fiska med baitrunners men jag ser rätt ofta folk som står och trottar och flötmetar med små baitrunners och jag kommer aldrig riktigt förstå vitsen med det. Meta är inte lika med baitrunner helt enkelt

Kommentera

Haspelrullar har jag rätt gott om och i alla storlekar från UL till några rejäla kaffekvarnar. Till gäddmete hade jag faktiskt tänkt att mina gamla Cardinal 66:or skulle fungera alldeles förträffligt. De lär i alla fall räcka till.

Kommentera

Det gör de säkert däremot vet jag inte hur rolig linuppläggning de har med flätlina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Det gör de säkert däremot vet jag inte hur rolig linuppläggning de har med flätlina.
              Flätlina? Glöm det...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Flätlina? Glöm det...
                Funkar såklart bra med nylon också. Fördelen med flätlina är att den flyter (om man har en flytande variant vill säga) och att eftersom den är stum så är det lättare att sätta mothugget. Eftersom linan flyter behöver inte lika mkt lina flyttas genom vattnet i mothugget heller.

Smaksak såklart men det finns många fördelar med flät vid gäddmete.

Kommentera

Använder Shimano's baitrunner (2500/4000) till gädda, ål, etc både från land och i båt och det funkar alldeles ypperligt. Speciellt vid fiske i mörker när det inte så bra att använda öppen bygel eftersom linan ibland inte ligger an tillräckligt mot rullen i napplarmet.

Utom vid minusgrader, då är det bara g:a Cardinal 66 med nylon som funkar öht...

Kommentera

Vad är fördelen med att ha baitrunner vid karpfiske då? Funkar knarren som en nappindikator eller vadå?

Vet inte om jag kommer att flötestrolla så mycket då jag sällan är ute med båt, men skulle man göra det någon gång så skulle det ju vara bra att ha en baitrunner, den går ju att fiska med öppen bygel vid statiskt mete också.

Lutar dock mot en vanlig haspel och fiske med öppen bygel, undrar dock hur jag spänner åt linan vid bottenmete då bygeln är öppen, line-clippet i spolen? Linan sitter så jäkla hårt där på min super-gt att jag kan bolta en fisk utan sänke, får tejta fast spöt i banksticksen i sådan fall, känns bättre att dra ner bromsen till lägsta inverkan och köra med stängd bygel.

Lite OT kanske, men skulle uppskatta lite tips på lämpliga napp-indikatorer till gäddmete, typ hangers/swingers vad nu skillnaden är?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    630 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    474 visningar