rulle till typ id,sutare,sarv,brax? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rulle till typ id,sutare,sarv,brax?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Får väl testa en lite dyrare rulle när någon av de man har behöver bytas ut, skulle behövt en rulle till feeder-fisket men det får vänta. Behöver en karphåv mer och CSN e dåliga på att sponsra fisket :/

Kommentera

Räcker ju att ta några vevtag på en shimano jämnfört med en Okuma, sedan är det omöjligt att välja Okuman Lägger man sedan till FD som är ngt av det bästa som suttit på en rulle i dagens läge? är slaget redan avgjort.

Kan ju bara säga, att Okuma ger 5års garanti är INGEN garanti för att din rulle håller 5år. Iofs är det inte så på Shimano heller, men kan lova att räknar man % så har Shimanons betydligt flera överlevare än Okuma.

Har haft 4 okumarullar. Alla e i nuläget kass(hade dom ens hållit en fiskesesong hade det ju varit bra).

Började en sommare (för 2år sedan) med att köpa en Force, pajjade direkt, fick en ny, mot mitten på sommaren rasslade den som satan vid minsta motstånd i invevningen, la till några kr och tog mig en Epix som man hört mkt gott om. Den rullar fortfarande men kärvade (om än minimalt) som ny och det har inte precis blivit bättre.

Shimanos(på de dyrare) mekaniska är överlägset okuma. Jag menar när 2kulllager slår 10 borde man kanske tänka om. För det är som elanen säger bättre att satsa på få men bra lager än många och billiga. Känns bara på gången i rullarna, vilken SKILLNAD!

Edit; Okuma är garanterat det mest prisvärda märket du kan hitta på den billigare marknaden och Epixen verkar vara en helt ok rulle. Men att jämnföra med typ Stradicen är inte att tänka på. Men som sagt, dem spelar i olika klasser...
      sigpic

Kommentera

Flodebanan är vis och klok och har bra erfarenhet ser jag. Har gått i genom massor med rullar i prisklass upp till 1000 kr. Ingen har hållt mer än 3 år. Och då även Shimanorullar. Har då fiskat besatt med dom i alla väder. Guidernas rullar har vad jag hört haft samma livslängd som mina. Men då har dom blivit visare dom med och köpt dyrare och stabilare rullar. Min Okuma har inte rasat, bara vart oduglig på grund av att linan fastnar ofta bakom fällbygeln. Därför blir den en till samlingen av kassa rullar. Nu satsar jag på en Shimano den här gången. Blir nog en Twin Power av den nya skolan. Daiwa Capricorn är bra. Men servicen är sämre på dessa rullar. Service är viktigt.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

till elanen- varför fallar lotten på twin power rullen? kul att veta man kanske ska ta sånna istället... hmm väntar med spänning på svar=)
          Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Varför hålla på å krångla med haspelrullar om de nu är så kass. En multi för 1000 spänn håller i många år....och varför rulle överhuvudtaget? metar gör man väl med bambuspö, flöte o en bit mask = )

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
              Varför hålla på å krångla med haspelrullar om de nu är så kass. En multi för 1000 spänn håller i många år....och varför rulle överhuvudtaget? metar gör man väl med bambuspö, flöte o en bit mask = )

achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
                Det är säkert en jättebra rulle men jag hade aldrig lagt så mycket pengar på ett så lätt fiske, känns lite overkill. Sen e det väl nästan en matsh-rulle med den utväxlingen, eller?
                1200 är knappast overkill för detta fiske om man prioriterar det och vill få ut max av upplevelse och funktion etc. Självklart kan man hitta en bra rulle för färre slantar, men 1200 känns ändå som ett pris man kan få investera på svenska marknaden för att få en rulle man får ut tillräckligt mycket av under kontinuerlig användning. Olika från person till person helt enkelt beroende på hur mycket man prioriterar det. De som lägger det dubbla på en multirulle för sitt jerkbaitfiske gör det väl förmodligen för att han väldigt gärna vill ha den rullen med allt vad den erbjuder? =)

Min favorit till ovan nämnda arter sedan 7 år tillbaka är Shimano Super Aero 3000 GT, klockrena funktioner och design! Tyvärr inte tillgänglig längre...
                Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Keff, en Shimano Twin Power är nog ett bra val. Men då inte köpa för liten och klen storlek. När man jiggar mycket tar vilken rulle som helst mycket stryk. Och en frambromsad rulle är ett måste. Daiwa är egentligen ett naturligt val för mig. Theory tror jag den heter. Är annars en fin rulle. Men med dålig service som Bios har på sina rullar. Har lämnat in min Capricorn för att bygelfjäderna inte gått tillbaks ordentligt. Och fått den lika tillbaks. Att dom inte kan slänga in en ny fresch. Tycker jag är dåligt. Dom riktigt dyra för typ 5-6000 är för mycket pengar för en rulle man inte alltid är så rädd om. Eller om det låg dom pengarna och skräpade. Men det gör ju dom aldrig. Shimano har ju sin doktor i stan för jämnan. Det gör ibland en god sak. Min grabb har ett gäng Twin Power av både den gamla och nya skolan. Han gillar dom äldre och tidiga bäst. Är grymt sköna att fiska med. Viktigt är att serva dom bara. Ingen rulle mår bra av att inte få sig en skvätt olja eller fett. Med handen på hjärtat så slarvar jag med det för mycket. Men med nya Shimano som har smörjlucka ska det väl bli bättring.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                    till elanen- varför fallar lotten på twin power rullen? kul att veta man kanske ska ta sånna istället... hmm väntar med spänning på svar=)
                    Välj inte bort stradics utväxling, helt underbar när det gäller att veva in tomma tackel Blir ju några invevnngar/dag och man tjänar några sek./invening =mera tid i vattnet=större% att få fisken du drömmer om
                    sigpic

Kommentera

Visst Stradicen är ju bra också. Har en hemma. Lite tungvevad på grund av högre utväxling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      493 visningar