nya karpspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya karpspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nya karpspö

Hej på er alla,

Jag går i tankarna att satsa på karpmete och funderar på att skaffa nya karpspö. Jag har sen tidigare ett Berkley Big Game 3, 2.5 lbs. Fint spö men 14 fot lång och tvådelat. Detta gör att det blir svårt att handskas med det: transportlängden blir ca 2,1 m. Men spöet funkar väl. Mycket bra och kraftigt spö.

Nu funderar jag att öka antalet karpspö till tre. Följaktligen vill jag köpa två identiska spö. Vad kar ni för karpspö? Hur väljer ni dem?

Jag funderar på 2,75 lbs men ganska mjukt i toppen, alltså parabolisk aktion. Jag ville ha spö som har ryggrad att kasta ganska tunga saker med bra precision, men som kan hantera fiskarna på kort avstånd. Tills idag har jag fiskat i ganska små vattendrag som har karpar på under 12 kg. Det största jag fick, som ”bifångst”, var på ca 5 kg. Alltså jag behöver inte kasta långt, under 100 m, jag kör inte med tyngre saker än 100 gram, och jag vill kunna ”känna” när en 5kg karp drar iväg och kämpar.

Jag vet att det diskuteras mycket om att ha spö med minst 3,0 lbs och kanske jag kan acceptera det. Men jag vill fortfarande ha parabolisk aktion i dem.

Ett spö som jag tittade på är TF Gear Delta XS, 12', 2.75lbs progressiv aktion. Spöet är lovordat av många. Vad tycks?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av CDan; 2012-02-14, 11:28.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Ett annat spö som pratas om är Wychwood Maximiser, 12', 2,75 lbs. Är det någon av er som har det spöet? Eller vilka andra spö rekommenderar ni? Max 1 500 kr.
    Tight lines!
    CDan

Kommentera

Har ni slutat fiska karp? Allihopa?
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

Har själv 2 st Fox warrior 2,75 spön samt ett Chub outcast 3,00 spö.
        Fox spöna är jag fullt nöjd med.
        Chubspöet är så pass nytt så jag har inte hunnit att drilla så många karpar på det så att jag kan uttala mig om det.Men det lilla jag fiskat med det har det känts bra.

(Sen vet du väl att endel karpfiskare är instängda i någon sorts bubbla och ibland svåra att nå fram till eller hemliga av sig,men långt ifrån alla sån tur är.)

Kommentera

OK! Alltså jag var inte fel ute med att tänka välja 2,75 spö. Vad har du för aktion på dina spö: parabolisk/helaktion?
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Det är rätt svårt att ge tips på karpspön eftersom man kan använda dom till så många olika saker. Ska du bara kasta ut ett 70g sänke med en singel boilie så kastar ju inte spöt likadant som ifall du dessutom sätter på en PVApåse. Eller om du fiskar med methodfeeder.

I såna här frågor kommer du i de flesta fall få svar där folk skriver vad de själva fiskar med. Men det innebär ju inte att det är det bästa möjliga

Dessutom kan ett 2,75 och ett annat 2,75 vara helt olika i hur tunga paket de kan kasta.

Jag började med 2,75 men har ökat till 3,0 just för att lättare kunna kasta med feeders och PVApåsar. De nya 3.0orna är mkt styvare än de första 2,75orna.

Kommentera

Ja, jag insåg det också (det med att nya karpspö är styvare än de gamla). Då kanske, efter det du säger, ska jag öka till 3,0. Jag har ett 14' långt 2,5 lbs (som med dagens mått är som ett 2.25 eller tom. 2.0) och det kan vara bra med 3,0 i stället för 2,75 som jag tänkte först. Delta spöna finns i 2.75, 3.0, 3.25 och 3.5 lbs. Jag har att välja.

Men det blir kanske bara bra att välja 3.0 med tanke på att man kan kasta bättre, med högre precision, och längre. Vem vet: jag fiskar idag i mindre vattendrag men kanske det kommer tillfälle där jag behöver kasta längre.

Jag var inte ute efter specifika tips på spö egentligen. Jag ville veta vad ni har för karpspö (tc, längd och action) och hur ni väljer dem.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Jag går i samma tankar om att börja fiska karp. Vad som gäller spö, så finns det litet utbud hos handlare så man kan ju inte känna på spöna och jämföra innan köp precis. Därav är det ju svårt som nybörjare att vet vilket spö man skall välja. Man får helt enkelt gå på vad som rekomenderas och skrivs om i diverse tester. Själv står jag i valet och kvalet mellan några olika alernativ.
                Min fråga är vilken prisklass man skall lägga sig på?

Ni får gärna tipsa om någon bra fysisk butik som har ett bra utbud av olika karpspö och av olika märken eftersom jag helst gynnar handlare i Sverige än köper från England.

Kommentera

Vilken prisklass du ska lägga dig på handlar nog mer om budget faktiskt. Det är inga problem att fiska karp med billiga spön men som med så mkt annat så får man bättre saker med mer pengar. Sen om det genererar mer fisk eller bara "välbehag" det är en annan sak

Just i skåne tippar jag på att ni är mer bortskämda med meteutrustning än i övriga delarna av landet. Giganten, Metebolaget osv ligger väl allihop där nere.

Jag tycker det är svårt att veta ens i butik om ett karpspö är "bra" också. Det är väl först när man kastar och drillar fisk på dom som man känner att de gör bra ifrån sig eller inte. Lättare spön som till exempel avonspön och feederspön är lite lättare att "känna på ryggraden" genom att en kompis eller säljaren håller ner toppen och man själv håller spöt och pressar för att känna hur mkt kraft klingan har. Säger inget om kastlängd men ger ett hum om drillningsegenskaperna.

Kommentera

Jag har "nästan" bestämd mig att köpa TF Gear Delta XS, 12', 2.75lbs progressiv aktion. Några rekommenderar det spöet. Jag ska köpa 2 st. Dessa ska jag para ihop med DAIWA REGAL Z 4000 BR (med baitrunner funktion). Snart beställer jag.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 419 visningar