Hjälp tips ang utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp tips ang utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp tips ang utrustning.

Som rubriken lyder, lite hjälp med utrustning skulle uppskattas.
    Har kollat runt lite o av ngn anledning fastnat för ett Savage gear mp pro 8" 15-50gram o ev en Penn sargus Haspel.
    Frågan är nu, jag är en glad amatör som blir glad oavsett storlek på kroken men givet vill man ju ha större o större, vilken storlek är lämplig på rulle ?
    jag fiskar både abborre o gädda med drag ngnstans mellan 15-40gram därav spövalet,samt att polarn har ett o det känndes fint men vad vet jag ?
    dubbel vev lr ej spelar ingen roll för mig vad jag vet iaf ? dock så har jag en fundering när det gäller utväxling, Penn Sargus har en högre utväxling 6,2:1 om ja minns rätt medans dom flesta andra verkar ha 5,1:1 typ.
    vad innebär det för mig ? märks det ens ngt lr är det gigantisk skillnad ?

blev lite längre än vad jag tänkt mig men hoppas någon orkar läsa
    tack på förhand !

// Krikle

Jag har själv en penn sargus 4000. När det gäller utväxlingen är det en smak sak. Personligen gillar jag den högre utväxlingen då det innebär att man får in mer lina per "vevtag". Rullen som sådan är jag mycket nöjd med. Den är något tyngre än andra likvärdiga rullar men ger i gengäld en robust känsla. Rullen används flitigt av många guider av anledningen att det är en rulle som håller. Ge den lite skötsel ibland och jag lovar dig att du har en rulle som kommer hålla i många år framöver. Jag tror att en rulle i 4000 storlek skulle kunna passa bra till lite allround fiske, då den även klarar av något tyngre fiske. Kommer däremot merparten av ditt fiske att bedrivas till lättare fiske skulle jag nog rekommndera att gå ner i storlek på rulle.

Skitfiske!

Kommentera

Tycker du ska välja en rulle med 2500 ev. 3000 storlek.