Hjälp tips ang utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp tips ang utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp tips ang utrustning.

Som rubriken lyder, lite hjälp med utrustning skulle uppskattas.
    Har kollat runt lite o av ngn anledning fastnat för ett Savage gear mp pro 8" 15-50gram o ev en Penn sargus Haspel.
    Frågan är nu, jag är en glad amatör som blir glad oavsett storlek på kroken men givet vill man ju ha större o större, vilken storlek är lämplig på rulle ?
    jag fiskar både abborre o gädda med drag ngnstans mellan 15-40gram därav spövalet,samt att polarn har ett o det känndes fint men vad vet jag ?
    dubbel vev lr ej spelar ingen roll för mig vad jag vet iaf ? dock så har jag en fundering när det gäller utväxling, Penn Sargus har en högre utväxling 6,2:1 om ja minns rätt medans dom flesta andra verkar ha 5,1:1 typ.
    vad innebär det för mig ? märks det ens ngt lr är det gigantisk skillnad ?

blev lite längre än vad jag tänkt mig men hoppas någon orkar läsa
    tack på förhand !

// Krikle

Jag har själv en penn sargus 4000. När det gäller utväxlingen är det en smak sak. Personligen gillar jag den högre utväxlingen då det innebär att man får in mer lina per "vevtag". Rullen som sådan är jag mycket nöjd med. Den är något tyngre än andra likvärdiga rullar men ger i gengäld en robust känsla. Rullen används flitigt av många guider av anledningen att det är en rulle som håller. Ge den lite skötsel ibland och jag lovar dig att du har en rulle som kommer hålla i många år framöver. Jag tror att en rulle i 4000 storlek skulle kunna passa bra till lite allround fiske, då den även klarar av något tyngre fiske. Kommer däremot merparten av ditt fiske att bedrivas till lättare fiske skulle jag nog rekommndera att gå ner i storlek på rulle.

Skitfiske!

Kommentera

Tycker du ska välja en rulle med 2500 ev. 3000 storlek.
      Din fråga angående utväxling, med utväxling menar dom hur många varv spolen snurrar på ett helt vevtag - så om Sargusen har en utväxling på 6,2:1 så snurrar spolen 6,2 varv på ett helt vevtag = desto högre utväxling du har desto snabbare får du in linan.

Det jag tycker du ska välja är en rulle med ett högre antal kullager istället
      Senast ändrad av Jcn87; 2012-03-20, 14:40.

Kommentera

Skulle föreslå 3000-modellen av Penn Sargus till ett så pass lätt spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jcn87 Visa inlägg
          Din fråga angående utväxling, med utväxling menar dom hur många varv spolen snurrar på ett helt vevtag - så om Sargusen har en utväxling på 6,2:1 så snurrar spolen 6,2 varv på ett helt vevtag = desto högre utväxling du har desto snabbare får du in linan.
          Ska man vara noga (och det ska man) så snurrar inte spolen alls på en haspelrulle, den står stilla. Däremot så roterar linuppläggningsbygeln 6,2 varv på ett varv med veven. Med andra ord läggs det upp 6,2 varv lina på din spole för varje helt varv du vevar.

Effekten av detta är att det är lättare att veva in ett bete snabbt. Det innebär även att det blir tyngre att veva in om du har beten med mycket motstånd i vattnet, tex stora gäddspinnare eller vissa större wobblers. Det kan även vara svårt att hålla ner farten på betena, särskilt i kallt vatten är det av vikt att inte veva in för betet för snabbt.

För övrigt instämmer jag i att 3000 är nog en lagom storlek för det spöt och ändamålet.

Kommentera

tack så mkt för alla svar
            måste dock dra lite följdfrågor, är det så j-vla stor skillnad mot min gamla rulle som har 5,2:1 ? ja är en glad amatör o kanske endast "proffsen" märker skillnaden inte vet jag.
            Kan inte så mkt men lär mig mer än gärna o utan att fråga får man ju som bekant aldrig veta

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Ska man vara noga (och det ska man) så snurrar inte spolen alls på en haspelrulle, den står stilla. Däremot så roterar linuppläggningsbygeln 6,2 varv på ett varv med veven. Med andra ord läggs det upp 6,2 varv lina på din spole för varje helt varv du vevar.

Effekten av detta är att det är lättare att veva in ett bete snabbt. Det innebär även att det blir tyngre att veva in om du har beten med mycket motstånd i vattnet, tex stora gäddspinnare eller vissa större wobblers. Det kan även vara svårt att hålla ner farten på betena, särskilt i kallt vatten är det av vikt att inte veva in för betet för snabbt.

För övrigt instämmer jag i att 3000 är nog en lagom storlek för det spöt och ändamålet.

Precis vad jag menade, men valde fel ord. Men helt stilla är den ju inte, den går ju upp och ner
              Bara bra med fler åsikter
              Senast ändrad av Jcn87; 2012-03-20, 17:03.

Kommentera

Jag har en Sorön med utväxling 5.1.1 och jag testade en "gäddspinnare! i helgen, var som att veva in en stor gren. Satan vad tungt och obekvämt.

Angående spöt du ska ha, så skulle jag hellre ta Bushwacker till haspel än MP pro då Bushwackern är snabbare. Har iofs bara testat MP pro i högre kastvikt, och det är segt jämfört med Bushawackern ( enbart egen åsikt, ej vetenskapligt bevisat.) Vad jag vet i alla fall?

Och jag skulle hellre ha kastvikt 20-60 än 15-50- Du kan lätt om du kör med flät 0.20 på haspel kasta iväg beten på 15 gram med 20-60. Personligen skulle jag säga att de flesta haspel spön jag har testat är överklassade. Blir knappast skönt att kasta beten på 40-50 gram med ett spö med kastvikt 15-50. Är inte speciellt bekvämt heller att kasta tunga beten med 20-60 kastvikt. Enbart egna åssikter.
                Senast ändrad av poppers man; 2012-03-20, 18:35.

Kommentera

åter igen tack o bock, och åter igen följt av ytterligare fråga : vad menas med snabbt spö ? är det "flexen" i spöt det menas ?
                  kanske ska jag tänka om angående spöval ? som sagt, glad amatör som gärna lär sig

Kommentera

Konstigt att du tyckte det var trögt med den utväxlingen, vevade du på lite då??

Tycker spinnerbaits(stora spinnare) bara blir tröga om man vevar på lite. Oberoende av utväxling. Rent generellt stämmer det ju dock att ju högre utväxling ju mer kraft krävs per varv om draget tar mycket vatten.

Angående spö så håller jag med poppersman om att 20-60 är bättre val om du kommer kasta mycket mellan 40-50g. Bushwacker eller MP pro är ju helt enligt vad du själv vill ha.

Tycker även jag 3000 storlek på rullen, bra allround rulle, känns robustare än 2000-2500 rulle när större gäddor kliver på och funkar till abborre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 279 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B