Hjälp tips ang utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp tips ang utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
    Det går snabbt tillbaka i samma läge som innan du kastade. Det reagerar snabbt som bara den på mothugg. Bra rygg. Det svajar inte eller hur man ska skriva. Tror MP pro är bättre spinnspö och Bushwacker bättre haspel spö.

Och du, jag är lika mycket amatör som du.

Zimpsen, jag tyckte det var tungt som fan att veva in spinnaren. Om det nu var mig du hade i åtanke? Kändes som att veva in en gammal stock. Så jag tacklade om till min 20 år gamla Cardinal, var hur lätt som helst att veva in??
    Väldigt konstigt, men ja olika rullar är väl olika tröga också. längd på veven kan också inverka. är nog högst personligt. Vet att min doubleshowgirl blir trög som fan om man vevar på i lite högre hastighet, men vevar man i jämt låg tempo så brukar det inte bli nämnvärt trögt.

angående att inte kasta 40g med haspel är ju egentligen bara för att det är skönare att kasta med spinnspö och multirulle. Du riskerar inte att skära dig i fingret och du kastar utan att behöva anstränga dig.

Dock är det ju helt normalt att kasta beten på 40-100g med haspel även tyngre, vill man inte köra multi så kör man haspel, easy as that.

Dessutom tycker jag haspel oavsett kastvikt är skönare att jigga med.

Angående lina, så duger 0,20 bra till beten runt 40g. jag hade 0,15 och kastade utan problem beten på 35-40g. Men det är väl högst personligt vad man anser behövas. Har just nu 0,25-0,28 på min haspel, dock kastar jag bara större jiggar med den efter gädda... Det funkar men skulle nog inte köra med grövre än 0,20 för att fungera bra till lättare grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
      Krikle, om du ska ha Savagear Bushwacker eller MP pro är det bara du som kan svara på. Jag kan och alla andra kan bara ge dig råd. Det är DU som måste bestämma vad du vill ha för spö. Gå efter din magkänsla, det blir bäst så.

Men om du läser på många av dessa sidor här som annonserar så står det som beskrivningen att Bushwackern är snabbare är MP pro. Ring till butikerna och fråga. De flesta brukar vara jättetrevliga och hjälpa till. Speciellt på Dogger och Söders ( har ingen erfarenhet av de andra butikerna ) förutom beten, men dom kan man inte nå per telefon.

Bushwackerna finns även i 15-50 tror jag om det är den kastvikten du vill ha. Själv ska jag inskaffa ett MP pro spinnspö, då jag helt enkelt har fastnat på det, och det är mycket spö för under en tusing.

Jag tar o slår en signal till ngn av dom du nämnde o hör vad dom säger det blir ngt av dom tillsammans med en Penn Sargus 3000!
      TUSEN TACK till alla som kommer med tips, GULD värt
      hoppas man själv kan hjälpa vid ngt tillfälle.
      Mvh Krikle

Kommentera

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg
        Jag tar o slår en signal till ngn av dom du nämnde o hör vad dom säger det blir ngt av dom tillsammans med en Penn Sargus 3000!
        TUSEN TACK till alla som kommer med tips, GULD värt
        hoppas man själv kan hjälpa vid ngt tillfälle.
        Mvh Krikle
        Gör det. Och återkomm och berätta vad dom rekomenderade dig för spö av dom två? En affär tror jag i alla fall kommer att lobba för ett annat spö än det du tänkt dig när det kommer till Savagear. Hur du än gör så är det enligt väldigt många prisvärda spön båda två. Good luck!

Kommentera

Ditt val av rulle (sargus 3000) kommer va perfekt!!
          Kör själv med den rullen, inte hunnit fiska så mycket med den ännu men känns robust å fin.
          Kör nog ganska exakt samma betesvikter som dig men mitt val av spö föll på detta

Riktigt skön (och snygg) combo vill ja lova!!!

Betalade tillslut 1.700:- för hela kalaset med 0.23 (har jag för mig) flätlina.

Kommentera

Snackade med Micke på Dogger idag o han rekommenderade Bushwacker över MP pro, Bushwackern är både lättare samt har en snabbare aktion, tror det kan passa mig.
            Ska fundera lite, tjoar när jag bestämt mig

Återigen tack o bock för all hjälp!

Kommentera

Precis som jag skrev då. Visste att dom skulle rekomendera det som haspelspö, då det är överlägset MP pro när det kommer till vikt, atkion osv. MP pro är bättre spinnspö. Tror inte att du kommer att bli missnöjd med Bushwackern. Det väger liksom inget.

Kommentera

Glömde berätta att det blev ett Bushwacker 8fots 15-50g har inte hunnit testa grejjerna ännu men siktar på kommande helg

Kommentera

Nu har jag "nött" in grejjerna i 2 dagar o det känns fin fint!
                  Ska bli en rolig säsong
                  Tack alla som hjälpte o tipsade!!
                  Mvk Krikle

Kommentera

Låter bra! Har själv funderat på denna uppsättning och tänkte då höra om det även skulle vara okej för Regnbåge. Eller skulle man trappa ner ett snäpp och ha lite lättare för det ändamålet?

Tack på förhand!

Edit: Antar att det blir lite för tunga grejjer då mycket av de beten man vill använda väger 10g

Kommentera

Ursprungligen postat av fagerhof Visa inlägg
                      Låter bra! Har själv funderat på denna uppsättning och tänkte då höra om det även skulle vara okej för Regnbåge. Eller skulle man trappa ner ett snäpp och ha lite lättare för det ändamålet?

Tack på förhand!

Edit: Antar att det blir lite för tunga grejjer då mycket av de beten man vill använda väger 10g
                      När jag inte kör med flugspöt så kör jag med ett 2-8g spö. Känns lagom.
                      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57