Hjälp tips ang utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp tips ang utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

känns som jag är klar med valet av rulle men fick mig en funderare på spö, mestadels ligger det kanske runt 25-35 gram. men som sagt ibland vill ja kanske dänga ngt tyngre o då vill man ju inte ha en svamp i spöt. hade tänkt mig runt 1000lappen för spöt, 8fot då ja tycker det blir så långt annars men som sagt ja kan ju ha fel återigen

Kommentera

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg
      känns som jag är klar med valet av rulle men fick mig en funderare på spö, mestadels ligger det kanske runt 25-35 gram. men som sagt ibland vill ja kanske dänga ngt tyngre o då vill man ju inte ha en svamp i spöt. hade tänkt mig runt 1000lappen för spöt, 8fot då ja tycker det blir så långt annars men som sagt ja kan ju ha fel återigen
      8ft är bra allround, 9 blir nästan för långt från båt. Fiskar du från land är dock 9 ft + att rekommendera. dock förutsatt att det finns plats att svänga runt med spöt!

Om du kommer kasta en hel del beten runt 50g. dvs minst 1-2 bete varje tur så skulle jag rekommendera 20-60.

25-30g drag går att kasta med 20-60. Vet inte hur MP pro är i aktionen men det fiins det säkert någon som vet!

kommer du att kasta enbart beten runt 20-40g ¨så är väl 15-50 ett bra val, men så fort du närmar dig 50g eller 60g så är 20-60 bättre enligt mig.

Kommentera

Nu har jag kollat ytterligare alternativ (suck) först som sagt Savage Gear mp pro 8" 15-50 vilket ja tror ja klarar mig på viktmässigt och nu dök ett annat Savage Gear spö upp nämligen bushwacker XLNT 8" 15-50, anledningen till vikten är för att 20-60g modellen är 8.6 fot o det känns för långt, fiskar alltid från båt med, någon som har någon åsikt. ALLA råd är mer än välkommna då ja är ganska osäker. runt 1000lappen för spöt så finns det andra alternativ ut med dom

Kommentera

Jag ser absolut ingen mening att ha ett haspelspö med högre kastvikt än 50g. Kastar man tyngre beten så ska man använda en multirulle!
          Av vilken anledning är det för långt med 9fot från båt? Från båt är det ju fritt svängrum från (nästan) alla håll...
          Nej, ett 9 fots spö -50g och en Penn Sargus 3000 är definitivt medicinen för dig.

Kommentera

bugar o bockar, frågan är om ja ska ta bushwackern lr ett mp pro ?

Kommentera

bugar o bockar, frågan är om ja ska ta bushwackern lr ett mp pro ?
              Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av de spöna, jag använder ett Shimano Beastmaster 9fot 20-50g med en Penn Sargus 4000, men jag fiskar mest gädda med det.
              Det går alla tiders med en 3000 rulle.
              Angående kullager så är det inte alltid en fördel att ha många, det är bättre att ha färre med bra kvalité.

Kommentera

Skitkul att folk engagerar sig o kommer med tips. verkligen tack o bock!
                får masa mig ner till affären o klämma o känna lite om det finns inne.
                tänkte dra en fireline flätlina med, vad borde jag ha för storlek? 0.20 känns som det räcker lr borde ja feta på tjockare ?

Kommentera

Ska man dra iväg ett 40grams drag så går jag personligen inte under 0,20.

Kommentera

åter igen tack o bock, och åter igen följt av ytterligare fråga : vad menas med snabbt spö ? är det "flexen" i spöt det menas ?
                    kanske ska jag tänka om angående spöval ? som sagt, glad amatör som gärna lär sig
                    Det går snabbt tillbaka i samma läge som innan du kastade. Det reagerar snabbt som bara den på mothugg. Bra rygg. Det svajar inte eller hur man ska skriva. Tror MP pro är bättre spinnspö och Bushwacker bättre haspel spö.

Och du, jag är lika mycket amatör som du.

Zimpsen, jag tyckte det var tungt som fan att veva in spinnaren. Om det nu var mig du hade i åtanke? Kändes som att veva in en gammal stock. Så jag tacklade om till min 20 år gamla Cardinal, var hur lätt som helst att veva in??

Kommentera

Krikle, om du ska ha Savagear Bushwacker eller MP pro är det bara du som kan svara på. Jag kan och alla andra kan bara ge dig råd. Det är DU som måste bestämma vad du vill ha för spö. Gå efter din magkänsla, det blir bäst så.

Men om du läser på många av dessa sidor här som annonserar så står det som beskrivningen att Bushwackern är snabbare är MP pro. Ring till butikerna och fråga. De flesta brukar vara jättetrevliga och hjälpa till. Speciellt på Dogger och Söders ( har ingen erfarenhet av de andra butikerna ) förutom beten, men dom kan man inte nå per telefon.

Bushwackerna finns även i 15-50 tror jag om det är den kastvikten du vill ha. Själv ska jag inskaffa ett MP pro spinnspö, då jag helt enkelt har fastnat på det, och det är mycket spö för under en tusing.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08