Jerk från land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk från land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk från land

Hej på er,

Har bestämt mig för att prova på jerkfisket i år. Har hunnit vara ute några gånger hittills, mest för att öva in tekniken. Tycker det går riktigt bra när jag står en bit upp från vattnet, t ex på en brygga. Däremot har jag väldigt svårt att få betet att röra sig som jag vill när jag står på plan strand i höjd med ytan. Hur gör ni i sådana situationer? Jerkar "åt sidan", eller har ni några andra tips?

Tack på förhand

Johan

Hej!

Jag brukar inte fiska så ofta när man står i samma höjd som vatten ytan, men när jag gjort det så brukar jag jerka snett eller åt sidan, alternativt så rycker man mer rakt på betet alltså korta ryck neråt och trycker till med veven vid varje ryck så brukar det också fungera bra!

Lättast om du får in tekniken är ju att jerka uppåt. tycker slack linan slår så mycket åt alla håll och kanter å man tappar kontakten med betet.. men är nog skit bakom spakarna :P

Testa dig fram, att jerka snett/åt sidan funkar då klock rent.

Kommentera

Ursprungligen postat av jumjum Visa inlägg
      Hej på er,

Har bestämt mig för att prova på jerkfisket i år. Har hunnit vara ute några gånger hittills, mest för att öva in tekniken. Tycker det går riktigt bra när jag står en bit upp från vattnet, t ex på en brygga. Däremot har jag väldigt svårt att få betet att röra sig som jag vill när jag står på plan strand i höjd med ytan. Hur gör ni i sådana situationer? Jerkar "åt sidan", eller har ni några andra tips?

Tack på förhand

Johan
      Hej Johan Wiklund;

Enligt tillverkaren Bomber Bait Company i Texas var Bomber B16A och B17A från början avsedda att användas vid jerkfiske. Eftersom du kastar från land är dessa båda, flytande Bomber-wobbler utmärkta att användas vid jerkfiske...både med långa och korta ryck varvade med pauser. Testa själv och du blir övertygad om att Bomber är helt outstanding vid både spinn- och jerkfiske i grunda vatten nära stränderna...

Om du kan ställa dig längst ut på en från vassen eller stenstranden utskjutande udde kan du jerkfiska av stranden betydligt lättare och mer effektivt än om du står mitt på stranden och kastar åt båda hållen...

En välkänd fiskeskribent och konstnär, Rolf Smedman (in memoriam) var den som först lärde mig jerkbaittekniken vid Gädd- och Havsöringsfiske med Bomber B16A när vi fiskade tillsammans i min båt redan i början av 1970-talet. På den tiden kallade vi inte Rolf S. teknik för jerkfiske utan rätt och slätt fiske med långa eller korta ryck varvat med spinnstopp.

Rolf Smedmans fångstgivande teknik i korthet: "Rolf S. kastade ut Bombern utefter en grynna eller strandkant, drog sedan spöt i en vid, horisontell båge åt vänster, vevade sedan in slaklinan och drog spöt i en båge åt höger, vevade sedan in slaklinan och upprepade samma procedur om och om igen varvat med korta och långa spinnstopp tills Bombern var infiskat."

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2012-03-30, 19:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av jumjum Visa inlägg
        Hej på er,

Tack på förhand

Johan
        Har fiskat en hel del från land och gummibåt och då jerkar jag åt sidan. Om du håller spöt med höger han så jerkar du åt vänster.

Om du orkar ta dig från Lidingö till sjön Magelungen på södra sidan stan så kan jag visa dig lite och ge dig lite tips nån kväll efter jobbet om du har svårt att få till det.
        /Jonny

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
          ...så kan jag visa dig lite och ge dig lite tips nån kväll efter jobbet om du har svårt att få till det.
          /Jonny
          Du måste lära mig också!
          =)

Kommentera

Har fiskat en hel del från land och gummibåt och då jerkar jag åt sidan. Om du håller spöt med höger han så jerkar du åt vänster.

Om du orkar ta dig från Lidingö till sjön Magelungen på södra sidan stan så kan jag visa dig lite och ge dig lite tips nån kväll efter jobbet om du har svårt att få till det.
            /Jonny
            Hej Jonny Rodriguez;

Jag får väl också ställa mig i kön för att få lära mig jerka från höger till vänster i Magelungen....

Går vi 25-30 år tillbaka i tiden hade jag emellanåt kontakt med en Gädd- och Gösfiskare av rang vid namn Plutten Lundh, en "fiskebiten" herre som då och då ville att jag skulle komma till Magelungen och fiska Stora Gäddor med honom. Det blev aldrig så, eftersom jag på den tiden fiskade Gädda i Drevviken, Mälaren och Östersjön och här fanns det också gott om Stora Gäddor med vikter på 15 kilo och mer....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Totte:
              Klart jag ställer upp och lär dig jerka. Vi kan ju ta det samtidigt som jag ska visa dig hur man drillar storgädda i Mariefred.

O F:
              Tror inte du behöver min hjälp med fisketekniker, men jag skulle nog kunna lära mig en hel del av dig. Fan va jag önskar att jag fiskade i drevan/magis förut när det togs riktiga monsterfiskar med jämna mellanrum.

Kommentera

Totte:
                Klart jag ställer upp och lär dig jerka. Vi kan ju ta det samtidigt som jag ska visa dig hur man drillar storgädda i Mariefred.

O F:
                Tror inte du behöver min hjälp med fisketekniker, men jag skulle nog kunna lära mig en hel del av dig. Fan va jag önskar att jag fiskade i drevan/magis förut när det togs riktiga monsterfiskar med jämna mellanrum.
                Hej Jonny Rodriguez;

År 1969 var nog mitt bästa Gäddfiskeår i Drevviken. Nedan kan du läsa utdrag ur min egen Fiskejournal från de två bästa turerna det året:

Datum: 3/8 1969.
                Fisketid: 17.00 - 20.00.
                Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet och utanför herrgården.
                Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 613 Red Head (3 Gäddor +1 hugg).
                Högsta vikt: 15,2 kilo (128 cm).
                Lägsta vikt: 2,8 kilo.
                Månstånd: Dag 22, halvmåne.
                Vindriktning: Ostlig 2 - 3 m/sek.
                Vattenstånd: Lågt - 2 dm.
                Ytvattentemperatur: +20 gr.C.
                Fångstdjup: 5 - 6 meter.
                Fångstsätt: Trolling.
                Diverse Anteckningar: Fiskemetoden var trolling med en 4 hkr Evinrude från en tjärad träroddbåt och trollingfarten var 1,5 - 3,0 knop. Mellangäddan vägde 5,1 kilo. Strålande solsken. Alla Gäddorna högg inte inne vid land utan de tog i mitt ute i sundet och den största under kraftledningen. Min fiskekompis Alfonso Romo fick en 12,6 kilos Gädda på en Musky Cisco Kid 618 Blue Silver. Alfonso tappade en riktigt stor Gädda på cirka 10 kilo som huggit på en Cisco Kid 613 Red Head. Gäddan gick upp i ett högt luftsprång och skakade den rödvita Cisco Kid wobblern ur käften just innan jag skulle ta den med håven...

Datum: 16/8 1969.
                Fisketid: 16.30 - 19.20.
                Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
                Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
                Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
                Lägsta vikt: 3,5 kilo.
                Månstånd: Dag 4, nymåne.
                Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
                Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
                Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
                Fångstdjup: 4 - 6 meter.
                Fångstsätt: Trolling.
                Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

Kommentera

Stort tack hörrni för svaren! Blir till att öva lite mer. Jonny, tack för inbjudan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57