Jag blir dock inte klock på de små bitarna alltså. Ska fota när jag kommer he moch ladda upp
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Noob om kastbroms? Revo toro
Collapse
X
-
Jo, problemet är att här skramlar det så mycket att de trillar av. Kan ju vara så att "hullingarna" i två av dem är trasiga, så att de helt enkelt glidar av när de inte är inaktiverade.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggOm jag använder dina ord. sitta och skramla är aktiva och sitta fast längst in är inaktiva, skall bara finnas dom 2 lägena.
Men det borde ju gå att lösa genom att aktivera de fyra som fungerar och köra helt utan på två pinnar mittemot varandra?
Kommentera
-
Ja det går fint, mer en 4 kommer du aldrig att behöva, har för mig att mina 6500 CS Rocket och även dom Pro-Rocket jag haft kommer med 2 Aktiva som inte går att låsa och resterande fyra sitter låsta och sedan är det upp till köparen att aktivera
Torro och Rocket är självklart inte samma rulle men iden med vikterna är den samma.
Tänk på garantin på Amb. (10år) ring butiken du köpt i, du skall kunna få nytt stjärnhjul utan att behöva gnälla.
Kommentera
-
Hej! Jo, det är så att jag invigde min Toro idag och det gick mer eller mindre smärtsamt. Precis som man som förstagångsförbrytare på multi hoppas att det ska vara.
1 Ska rullen "kastas" in eller? För jag tyckte jag tog i för kung och fosterland i stark medvind men fick knappt kast längre än 15 meter. Kanske ska skriva att jag fiskade med ett 8 fots spö också. Hade också mekbromsen under rekomenderad styrka för färskingar.
2 Nån mer som upplever den som trögvevad? Jag antar att den rullen inte är optimal om man vill fiska med spinnerbaits då den har hög utväxling?
Nu fick jag iofs ingen fisk då jag endast orkade fiska 1 timme med många många pauser då jag höll på att frysa av mig fingrarna. Men ett argument jag har hört många säga när det kommer till multi är att man slipper slacklina och bättre kontakt med betet. Inget jag märkte av i alla fall.
Ja, ja, det kommer väl att bli bättre?
Kommentera
-
Trögvevad är nog beroende på mycket mek-broms, då klämmer du ju fast spolen och det blir tungt att veva. Om bara 15 meter kan du säkert lossa ett par c-vikter ocksåNån mer som upplever den som trögvevad
Sedan är ju även betesvikter och spö ganska avgörande för hur långt du kommer , i slutändan är det ju spöet som kastar och inte rullen så det är spöet som bestämmer kastlängden.
Kommentera
-
Lätta på den mekaniska bromsen tills spolen rullar fritt utan att glappa i sidled, aktivera två vikter på centrifugalbromsen om det är en med 6 vikter. Välj sedan ett kompakt bete, tex tyngre skeddrag eller en slank wobbler etc. Börja kasta lätt och följsamt och var beredd att stoppa spolen med tummen när betet landar i vattnet. Lägg mer kraft i kasten när du börjar vänja dig med rullen. Prova med mer vindfångande beten när tekniken blir bättre. Ungefär så gjorde jag själv när jag började fiska med multirulle.
Kommentera
-
Du kommer att ha gavlarna 2 st, spolaxel och spole i näven inget mer, vikterna sitter på ett stjärnhjul som sitter fast på spolens ena gavel, vikterna aktiverar och inaktiverar du genom att putta på dom där dom sitter så inga lösa delar.
Det du kan göra för humöret är att sätta en tejpbit på linan innan du börjar skruva så den sitter fast annars kan den ibland djävlas genom att komma i kläm lite överallt när prylarna ska ihop.
Du måste ändå lära dig detta för att kunna serva rullen i bland så lika bra att starta direkt.
Kommentera
-
Om du bara kom 15m med dina kast är det nåt som inte stämmer. Gör som andra här har sagt lätta på den mekaniska bromsen och ha 2st c-vikter aktiverade så kommer du nog kasta till horisonten!Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggHej! Jo, det är så att jag invigde min Toro idag och det gick mer eller mindre smärtsamt. Precis som man som förstagångsförbrytare på multi hoppas att det ska vara.
1 Ska rullen "kastas" in eller? För jag tyckte jag tog i för kung och fosterland i stark medvind men fick knappt kast längre än 15 meter. Kanske ska skriva att jag fiskade med ett 8 fots spö också. Hade också mekbromsen under rekomenderad styrka för färskingar.
2 Nån mer som upplever den som trögvevad? Jag antar att den rullen inte är optimal om man vill fiska med spinnerbaits då den har hög utväxling?
Nu fick jag iofs ingen fisk då jag endast orkade fiska 1 timme med många många pauser då jag höll på att frysa av mig fingrarna. Men ett argument jag har hört många säga när det kommer till multi är att man slipper slacklina och bättre kontakt med betet. Inget jag märkte av i alla fall.
Ja, ja, det kommer väl att bli bättre?
Rullen behöver inte kastas in, bara ställas in! Jag har haft min toro i några år nu och är hur nöjd som helst!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar