Kapa av spinnspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kapa av spinnspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kapa av spinnspö?

Tjenare!

Tänkte höra om någon har tips/erfarenhet av att kapa av spinnspön?

Har fiskat med jerkpåk under sommaren och provade "gå tillbaka" till 10-fotaren i helgen. Kändes otroligt sladdrigt och osmidigt. Då jag har ett par längre spön som numera är liggande funderar jag om man skulle kunna kapa av 2 fot för att få ett kortare/styvare spö för fiske med tyngre drag som bulldawg etc.

Någon som har erfarenhet av detta? Givetvis förstår jag att aktionen osv kan bli lite knasig men just nu känns det som det är värt ett försök. Har ett billigt spö som jag är sugen att prova med. Alla tips är mer än välkomna!

/ Lambar

Så gjorde Leif Engström med sina spön som han moddade för båtfiske med tunga beten dvs kapade dom...
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Har kapat spön hit och dit, men resultatet har nästan alltid varit det samma..värdelöst, uselt, blompinne, biljardkö!
      kapa bakifrån är ok, men kapa i toppen gör att det blir styft, aktionen är som bortblåst, och det bli sällans ens i närheten av vad du tänkt dig.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Kapa lite så kan det bli dugligt. 5-10 cm gör mycket för kastvikten. Är det ett spö som inte används så gör det ju inget att prova. Själv har jag inte kapat spön sen ABU Atlantic tiden. Då var det ju rörbyggt glasfiber. Spöt blev åtminstone styvt...

Kommentera

KG?, så sant, kapa 5cm kan göra stor skillnad.
          Men då det oftast kapas ett spö som är ett som redan är avhängt, altså inte används är det en dålig/sämre modell med inte så bra egenskaper, att då kapa gör att det blir styvare, men aktionen är den samma vid nu högre belastning......dvs sällan lyckat.
          Oftast ett bra sätt att göra sig av med oanvända spön
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jag kapade mitt gamla Adexa 10 fot 60-100g spö,,kapade av underdelen så total längden med korkhandtag blev ca 8 fot,,hel skönt spö blev det,,passar bra till stora tunga jerkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flymaster
              Jag kapade mitt gamla Adexa 10 fot 60-100g spö,,kapade av underdelen så total längden med korkhandtag blev ca 8 fot,,hel skönt spö blev det,,passar bra till stora tunga jerkar.
              Tack för tipsen.

Snabb fråga dock, hur går man enklast till väga för att kapa av underdelen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
                KG?, så sant, kapa 5cm kan göra stor skillnad.
                Men då det oftast kapas ett spö som är ett som redan är avhängt, altså inte används är det en dålig/sämre modell med inte så bra egenskaper, att då kapa gör att det blir styvare, men aktionen är den samma vid nu högre belastning......dvs sällan lyckat.
                Oftast ett bra sätt att göra sig av med oanvända spön
                För 25 år sen var vettiga gäddspön inte helt lätta att komma över. Det fanns sk kustspön som med rulle vägde kilon och det fanns en del längre fiske 2 och 3 spön. Min kompis kapade en fot på 2 såna för att kunna kasta stora SwimWizz och liknande. Resultatet blev en totalflopp!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Harligt Lambarn, Kop ett custom made 7.6 fots diamondback endast 4 papp. 10 Fotare ar vardo http://www.thornebros.com/muskie/rod...ppingcart.html

Jenk

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
                    Harligt Lambarn, Kop ett custom made 7.6 fots diamondback endast 4 papp. 10 Fotare ar vardo http://www.thornebros.com/muskie/rod...ppingcart.html

Jenk
                    Vore något, sällan man ser 2-delade spön runt 8 fot för rejäla beten, känner du till några?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 860 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57