Spinnfiska Öring & regnbåge i strömmande vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska Öring & regnbåge i strömmande vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiska Öring & regnbåge i strömmande vatten

Skepp ohåj landkrabbor!

Ska snart iväg med ett gäng polare och fiska öring och regnbåge i ett strömmande vatten, då jag inte flugfiskar så är ju spinnfiske mitt enda alternativ om jag inte vill titta på och dricka öl en hel helg..

Jag undrar därför om ett ul-spö fungerar? Och vad ska man använda för typ av drag? Länka gärna några av era favoriter och tips om hur mn bäst fiskar dessa. Alla tips och råd uppskattas, och då menar jag ALLA om allt! :-)

Tack på förhand, skitfiske!

Jag har inte fiskat öring/regnbåge mer än i stillastående bassäng, men öring nappar fint på koppar/mässing-färgat skeddrag.
    Hur det fungerar i strömmande vatten vet jag faktiskt inte, men jag antar att det bör vara ungefär samma där..
    Bättre en fisk i frysen än tio kvarglömda i sommarstugan.

Kommentera

Ursprungligen postat av gädd-freak Visa inlägg
      Skepp ohåj landkrabbor!

Ska snart iväg med ett gäng polare och fiska öring och regnbåge i ett strömmande vatten, då jag inte flugfiskar så är ju spinnfiske mitt enda alternativ om jag inte vill titta på och dricka öl en hel helg..

Jag undrar därför om ett ul-spö fungerar? Och vad ska man använda för typ av drag? Länka gärna några av era favoriter och tips om hur mn bäst fiskar dessa. Alla tips och råd uppskattas, och då menar jag ALLA om allt! :-)

Tack på förhand, skitfiske!
      Ultralätt är kanon att fiska Öring och Regnbåge med. Ha med dig Toby 7 eller 10 gram. Ett måste i draglådan. Toby har en kanongång i vattnet.

Sen blir det svårt. Spinnare så klart men svårt få bra gång i rinnande.

Den Grön gula och den Svart röda och koppar hade jag tagit med.

Grön/gula är min favorit. Tappade en öring på kring 3 kilo förra veckan. Var inte beredd få så stor fisk i P & T. Hade Ultra spinn. Men han hoppade upp och snipsade av linan. Sen ett hopp till efter bara för styla och reta mig. Grrrr.

De här färgerna. De längst ner nya för i år och har lite glitter i sig.

Mörrumsspinnaren är ju aldrig fel. Beprövad.

Senast ändrad av Silverfisk; 2012-07-05, 09:20.

Kommentera

Tackar för era tips! Bör jag köra med flät eller nylon? Tafs eller ej, eller kanske ett litet beteslås? För att tillägga så är det partier med lugnare vatten, kanske det ger mig ett större urval av beten att köra med? Tacksam för ännu mer tips :-)

Kommentera

Tycker du ska köra flätlina, men en påskarvad fluorocarbon sista halvmetern (typ 0,30 mm) är inte fel för att undvika att flätlinan nöts av mot stenar etc.

Vajertafs tycker jag väl inte, om inte risken/chansen för gädda där är stor. Tafsar sabbar gången på småbeten ganska så rejält.

I mitt tycke funkar spinnare även bra i strömmande vatten, så länge du kastar medströms (och vevar hem hem motströms). Kan dock behövas lite mer tyngd om strömmen är kraftig, och då är t.ex. Mörrumspinnaren kanon ja.

Kommentera

Tackar för era tips! Bör jag köra med flät eller nylon? Tafs eller ej, eller kanske ett litet beteslås? För att tillägga så är det partier med lugnare vatten, kanske det ger mig ett större urval av beten att köra med? Tacksam för ännu mer tips :-)

Förslagsvis kör du en liten trelekare (bättre rotering än tvålekare) och Flourcarbon typ 0,18 eller 0,20 sista metern. Fördel med det är att inte blir så stumt som med tafs vid själva hugget och krokningen mjukare. Mindre risk för fisken knycker av linan vid hugg. I slutet kan du ha ett litet beteslås om du är osäker på betet färg och typ och vill kunna byta snabbt.

Nanofil linan är den bästa linan jag testat till spinnfiske. Har helt fastnat för den linan nu. Underbar kastlängd med den linan.

Kommentera

Bugar och bockar! Vad ska jag ha för diameter på nanofilen? Och tipsa gärna om lite fler beten

Kommentera

Bugar och bockar! Vad ska jag ha för diameter på nanofilen? Och tipsa gärna om lite fler beten
                0,10 är lite "Gamble". En smart fisk knycker av den. Jag kommer byta ut den senare när den är sliten mot tjockare. Lite väl "risky".

Där är inte så stor skillnad sen på 0,13 och 0,15 i kastlängd så då kan du lika bra köra 0,15 tycker jag. Jag har alla tre tjocklekarna på olika rullar och spolar.

Kan inte komma på så många andra beten. Förutom Boss draget som är ett av mitt min favorit vid havsöring. Ett skeddrag som beter sig som en spinnare i vattnet och roterar. grymt effektivt drag för hasvöring och horngädda i grunda vatten. 12 eller 16 gram. Kan säkert funka på Öring och Regnbåge också.

Så här ser Boss ut. Denna färg är bäst.

Tror annars det finns andra här som bättre kan tipsa på fler drag för rinnande vatten.
                Senast ändrad av Silverfisk; 2012-07-05, 19:48.

Kommentera

Okej tack så mycket. Tipsa gärna om fler drag så är ni snälla

Kommentera

Skeddrag: lillöringen. Spinnare: Gul wipp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 217 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B