Nybörjare inom gäddfiske vill ha råd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom gäddfiske vill ha råd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    SG, det ärt inte så bra att generalisera. Fast du har en viss poäng ändå. Låt mig förklara från min synvinkeln.

    Mitt fav. gäddkitt är en shimano curaro 201E7/shimano calcutta 201 DC och ett st croix upp till 45g, ok lite mer än 30g men ändå relativt lite ändå med tanke på vad folk fiskar med nuförtiden. Detta kitt fungerar kanon att håva de flesta gäddor som simmar runt omkring här. Mer känsla för pengarna är svårt att hitta. Med detta kitt kastar jag upp till 60g , fast "sweet spot" ligger någonstans mellan 20 och 45g. Det finns mängder av bra beten som ligger i det viktspannet.

    För att avrunda lite , då jag kan säga så här att även om vi vet att stora beten fånga stora fiskar, jag har upplev att jag fångar mist lika många och ungefär lika tunga fiskar som mina kompisar som fiskar med 150+g beten. Det är klart att jag har ett tungt jerkkitt oxå (fisket är mitt hobby, så lite pengar ska man spendera på det) , men jag har gått mer och mer till det "lättare" fisket , för att antal 10 plusare som simmar omkring här har minskat de senaten 15 åren eller jag har blivit en sämre fiskare helt enkelt.

    Häls /T
    Instämmer!!!

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Mitt fav. gäddkitt är en shimano curaro 201E7/shimano calcutta 201 DC och ett st croix upp till 45g, ok lite mer än 30g men ändå relativt lite ändå med tanke på vad folk fiskar med nuförtiden. Detta kitt fungerar kanon att håva de flesta gäddor som simmar runt omkring här. Mer känsla för pengarna är svårt att hitta. Med detta kitt kastar jag upp till 60g , fast "sweet spot" ligger någonstans mellan 20 och 45g. Det finns mängder av bra beten som ligger i det viktspannet.
      Låter som något jag skulle kunna tänka mig att fiska gädda med. Vilket S:t Croix?

      Kommentera


      • #93
        Spöt finns på Lundgrens och är ett St Croix Premier PC70HF2 mycket skönt spö att döma av det lilla jag fiskat med det
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Låter som något jag skulle kunna tänka mig att fiska gädda med. Vilket S:t Croix?
          St croix spöna kan jag verkligen rekommendera! Köpte ett premier 7 fotare till sonen i födelsedagspresent, han älskar det och av det lilla jag prövat det så kan jag bara instämma även om jag gillar lite längre spön (oftast).

          Kommentera


          • #95
            @Reflex

            Läs och begrunda.

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
              Mycket bra rulle (om det var den lila)
              Ja den lila

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              17 svar
              3 219 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg harlequine  
              Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
              40 svar
              3 243 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 668 svar
              361 550 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HA-Lures  
              Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
              55 svar
              12 680 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
              726 svar
              61 393 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Bernie K  
              Arbetar...
              X