Är en ambassadeur 5601 JB något att stasa på om man vill ha en rulle som pallar för jerk, men också kunna köra lite hederligt gäddfiske med "vanliga" wobbler ??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur JB till vanligt spinnfiske?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av SlemgäddaÄr en ambassadeur 5601 JB något att stasa på om man vill ha en rulle som pallar för jerk, men också kunna köra lite hederligt gäddfiske med "vanliga" wobbler ??
edit; Eller du kanske undrar om JB är en spinnrulle att räkna med iöht? Klart du kan spinna med den. Konstig fråga. Hur menar du egentligen?
//KSenast ändrad av cico; 2005-02-08, 19:13.BJ@
-
haha jo precis pikecatcher
nej men det är klart at det går men du får nog inte alls samma kännsla som med en vanlig rulle... annars kan du prova med c3 istället, har hört att den ska vara en bra rulle till jerk men har inte provat det självvarför nappar det aldrig?
Kommentera
-
Eftersom en JB inte skiljer sig särskilt mycket från en vanlig Ambassadeur så vill jag nog påstå att du får lika bra känsla med den rullen. Det enda skillnad som kan spela in är att JB:n har två glidlager istället för kullager i spolen. Detta gör eventuellt att du med lättare beten kastar något kortare. I övrigt så spelar det absolut ingen roll att rullen har drev i rostfritt stål eller att backspärren är av en äldre typ (ej IAR). Det fungerar lika bra till vanligt spinnfiske som till jerkfiske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FRBEftersom en JB inte skiljer sig särskilt mycket från en vanlig Ambassadeur så vill jag nog påstå att du får lika bra känsla med den rullen. Det enda skillnad som kan spela in är att JB:n har två glidlager istället för kullager i spolen. Detta gör eventuellt att du med lättare beten kastar något kortare. I övrigt så spelar det absolut ingen roll att rullen har drev i rostfritt stål eller att backspärren är av en äldre typ (ej IAR). Det fungerar lika bra till vanligt spinnfiske som till jerkfiske.
PM:ar dig om lite mer jerktips!achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Rockbananen
Ambassadeur JB
Har inte FRB svarat på frågan tycker du?
Ursprungligen postat av FRBEftersom en JB inte skiljer sig särskilt mycket från en vanlig Ambassadeur så vill jag nog påstå att du får lika bra känsla med den rullen. Det enda skillnad som kan spela in är att JB:n har två glidlager istället för kullager i spolen. Detta gör eventuellt att du med lättare beten kastar något kortare. I övrigt så spelar det absolut ingen roll att rullen har drev i rostfritt stål eller att backspärren är av en äldre typ (ej IAR). Det fungerar lika bra till vanligt spinnfiske som till jerkfiske.
Kommentera
-
Vad som är känsla i fisket går naturligtvis att diskutera. Har du en gång fiskat med de gamla Record, Pebeco eller Victory-rullarna utan slirbroms, vet du hur det känns när du för att rädda lina, kuggdrev och spö måste släppa veven och bromsa fisken med tummen mot spolen. Och detta medan veven snurrar som vingarna på en väderkvarn i storm. DET är känsla!Den hudnära upplevelsen av storfiskens kampförmåga går helt förlorad i en rulle med slirbroms och IAR.
Du kan om du vill se en JB som en förstärkt Classic. Och en Classic duger länge även om kasten med tiden inte sker lika tyst och når samma längd som med kullagrade rullar. JB:n har såvitt jag förstått det bättre glidlager än Classic.
Ansluter mig helt till FRB:S uppfattning.Senast ändrad av BeBest; 2005-02-09, 12:26.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Har som sagt en amb JB och har kastat wobblers och skeddrag med den och tycker det funkar hur bra som helst! Känslan är det inget fel på men man kanskte inte kastar så extremt lång och så har den ju inte IAR men jag tycker iaf den duger bra till spinnfisket!Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 250 visningar
1 gilla