Få rullen att kasta långt hela tiden..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få rullen att kasta långt hela tiden..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej, tack för hjälpen!

Fast symaskinsolja är väl visst gjord för utomhusbruk? Jag har iaf använt den på min cykel flera gånger, och det funkar bra.

Jag tänker mer om man kan använda symaskinsolja så länge, tills jag har köpt bättre smörja. Eller är det bättre att bara hoppa att smörja den då tycker du?

Kommentera

Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg
      Okej, tack för hjälpen!

Fast symaskinsolja är väl visst gjord för utomhusbruk? Jag har iaf använt den på min cykel flera gånger, och det funkar bra.

Jag tänker mer om man kan använda symaskinsolja så länge, tills jag har köpt bättre smörja. Eller är det bättre att bara hoppa att smörja den då tycker du?
      Går inte att jämföra en cykel med en Ambassadeur
      I rullen har du mycket mindre toleranser samt att grejerna snurrar jäkligt mycket fortare än på en cykel.
      Är rullen idag helt åt helvete att fiska med så kommer den givetvis att funka bättre med symaskinoljan än innan du smörjer så gillar du att skruva och vill lära dig hur rullen är uppbyggd då ska du ta isär den nu och smörja med det du har.
      När du sen har tid/råd att köpa smörjorna jag talade om tidigare så köper du dem och gör det ordentligt igen !

Och vipps så har du stenkoll på hur din rulle ser ut invändigt!
      Sen är det bara att köpa fler Ambor och gå "nuts" på dem med !

Kommentera

Du har säkert rätt

En absolut sista fråga, sen ska jag inte tjata mer. Du skrev något om kastvikter, att du körde 3 aktiverade...?

Vad menar du då? Är det något man ändrar inne i rullen? Är det bäst att ha få/många aktiverade om man vill kasta långt med beten runt 80g?

Kommentera

När du plockar ut spolen (som linan sitter på) då sitter det en svart plastbricka i ena änden med 6st små vita "plastpluppar" på.
          De kallas för kastvikter/bromsvikter och de kan man antingen "knäppa fast" på axeln de sitter på eller så sitter de löst och kan glida på axeln de sitter på.. Lite svårt att förklara men du ser det när du plockar ut spolen ur rullen.
          Sitter de löst då är de aktiverade och sitter de fast så är de således inte aktiverade.
          Ju fler som sitter löst desto mer "bromsar" rullen av sig själv när du kastar.
          Jag kör med 3st löst och det funkar bra för mig. Kasten blir skapligt långa och rullen känns stabil och bra med nära 0 tendens till linres/skatbo.

Här har du en bild på detaljerna jag talar om !

Click image for larger version

Name:	perf-breakwheel.jpg
Views:	3
Size:	6,9 KB
ID:	1767740
          Senast ändrad av HenkeW; 2013-05-18, 08:25.

Kommentera

Jaha, det är den, den känner jag igen.

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 211 visningar