Kasta wobblers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta wobblers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta wobblers

Tjenare!

Det flesta som kastar wobblers med haspelspö har nog varit med om att krokarna fastnar i linan. För mig händer det ungefär vart tredje kast, om jag tar i i kastet. Föser jag ut wobblern så går det oftast bra, men då får jag ingen längd.

Jag läste i en annan tråd där någon skrev att "kasta wobbler med haspel går bra, men det är en fråga om teknik". Tyvärr beskrev han inte tekniken. Finns det någon som kan denna magiska teknik som kan beskriva den på ett pedagogiskt sätt? :-)

Tack på förhand!

Hej

Det finns säkert en bra teknik för detta och jag har själv haft lite problem med detta för länge sen.
    Idag så innan draget slår i vattnet så spänner jag upp linan, detta har i alla fall hjälpt för mig.
    Väldigt få gånger numera som det blir så att tafsen sätter sig i krokarna osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
      Tjenare!

Det flesta som kastar wobblers med haspelspö har nog varit med om att krokarna fastnar i linan. För mig händer det ungefär vart tredje kast, om jag tar i i kastet. Föser jag ut wobblern så går det oftast bra, men då får jag ingen längd.

Jag läste i en annan tråd där någon skrev att "kasta wobbler med haspel går bra, men det är en fråga om teknik". Tyvärr beskrev han inte tekniken. Finns det någon som kan denna magiska teknik som kan beskriva den på ett pedagogiskt sätt? :-)

Tack på förhand!
      Hej Tore Larsson;

Att kasta en wobbler med flera 3-krokar mot vinden kräver oftast ett horisontellt, svepande sidkast i en vid båge. Ett snärtigt vertikalkast över huvudet medför alltför ofta att krokarna hänger upp sig runt linan eller i varandra. Övning ger färdighet....

Själv kastar jag (efter drygt 60 års träning) gärna lätta beten med haspelutrustning och tyngre beten med spinnspö och multiplikatorrulle....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Är faktiskt ute på sjön nu. Svepande, horisontella sidokast, det funkar bra! Att dessutom bromsa innan landning bidrar också! Tack så mycket för tipsen! :-)

Kommentera

När det gäller flytande wobbler brukar jag fälla bygeln och se till att linan är spänd vid landning. Om jag vill att vinden/vågorna/strömmen ska ta med sig wobblern en bit ner så får man öppna bygeln igen och ge lina.

Med sjunkande drag går ju detta inte att praktisera. Men för poppers och flytande wobblers fungerar det utmärkt.

Kommentera

Funkar ju att lägga pekfingret vid spolkanten så bromsas/sträcks linan upp utan att det blir tvärstopp
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 872 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57