Hej jag undrar lite saker
Jag köpte ett abu garcia spö komplett med rulle på hisport. Har hört att det är ett skitspö bla bla bla. Kastvikten är ungefär 5-25 g tror jag. Jag har drillat en gädda på 5 kg utan problem och även en asp på 5 kg och mindre storlek på fisk med det spöt. Jag kortade senare av spöt på en fiskebutik så jag fick lite mer kastvikt. Det har funkat jättebra. Min fråga är.. Är det värt att köpa nytt spö för det har funkat bra hittils och är det inte lite överdrivet att ha ett haspelspö som är tjockt som en handled. Jag tycker att det blir mindre känsla o man jobbar knappt för fisken om man har ett överdrivet tjockt spö. Ska jag inte satsa på en bättre rulle då jag är pank och inte har råd med båda för den delen heller. Spöt var föressten typ 7,2 fot gissar jag nu är de ungefär 6 fot.
Känns bara som vi "svenskar" måste ha det dyraste/värsta :P Känns som mitt spö mycket väl kan drilla en större fisk lika väl som ett 9 fots haspel 40 g. Gillar dessutom kortare styvare spön
Eller vad tycker ni att jag ska göra? Finns de riska att det går sönder. Vissa har sagt får du en gädda på 10 kg på de där spöt går de av direkt :P Handlar de inte mycket om hur lös broms man har osv. Har man stenhård broms är de vell klart spöt går av 
Har ju inte mycke pengar som sagt.. Är de värt att köpa en lite finare rulle och ett tjockare spö på claes ohlson? Tacksam för svar
Jag köpte ett abu garcia spö komplett med rulle på hisport. Har hört att det är ett skitspö bla bla bla. Kastvikten är ungefär 5-25 g tror jag. Jag har drillat en gädda på 5 kg utan problem och även en asp på 5 kg och mindre storlek på fisk med det spöt. Jag kortade senare av spöt på en fiskebutik så jag fick lite mer kastvikt. Det har funkat jättebra. Min fråga är.. Är det värt att köpa nytt spö för det har funkat bra hittils och är det inte lite överdrivet att ha ett haspelspö som är tjockt som en handled. Jag tycker att det blir mindre känsla o man jobbar knappt för fisken om man har ett överdrivet tjockt spö. Ska jag inte satsa på en bättre rulle då jag är pank och inte har råd med båda för den delen heller. Spöt var föressten typ 7,2 fot gissar jag nu är de ungefär 6 fot.Känns bara som vi "svenskar" måste ha det dyraste/värsta :P Känns som mitt spö mycket väl kan drilla en större fisk lika väl som ett 9 fots haspel 40 g. Gillar dessutom kortare styvare spön
Eller vad tycker ni att jag ska göra? Finns de riska att det går sönder. Vissa har sagt får du en gädda på 10 kg på de där spöt går de av direkt :P Handlar de inte mycket om hur lös broms man har osv. Har man stenhård broms är de vell klart spöt går av 
Har ju inte mycke pengar som sagt.. Är de värt att köpa en lite finare rulle och ett tjockare spö på claes ohlson? Tacksam för svar
Kommentera