När nu är tex ute efter gädda med en shad "större gummifisk med jigghuvud" brukar ni ta hem den som om det vore ett vanligt drag eller jiggar ni då? Låter det gå efter botten eller hur gör ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur fiskar nu med shad jiggar?
Collapse
X
-
Låt den sjunka till botten. Variera inspinningen med 1-4 varv på veven, låt jiggen sjunka till botten däremellan. Huggen kommer oftast när du slutar veva eller just börjar nästa korta inspinning.
Enn annan variant nu när gäddorna börjar bli pigga är att "tokveva" en stund och därefter göra vevstopp, har du en gädda som följer efter klipper den i direkt!
Lycka till!
-
Mycket bottenkontakt, stenkoll på linan, även när jiggen sjunker efter utkast... En extrakrok i sidan eller ryggen är kanon. Det är inte så krångligt att fixa till. Storjigg vid gäddfiske är kalrt underskattat. Kan vara helt överlägset jerk o wobbler vid många tillfällen. Kan inte förstå att inte flera använder storjigg vid gäddfiske... Kör hårt med jiggen några gånger så förstår du vad jag menar. Lycka till."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Dra jiggen lite i vattnaet så ser du hur den rör sig sen är det bara att leka skadad fisk med den.
Den fiskar lika bra vid ytan som längs med botten så fiska där du tror att fisken finns...
Jag gillar när jigghuvudet sitter lite för djupt in i kroppen,det knögglar ihop kroppen lite och man får ett irrationellt vaggande som bonus!
GOD SHAD IT!
Kommentera
-
jiggteknik och kroktackling
Bra jiggar som relax och storm går bra att veva in med rak inspinning och spinnstop. Lite botten kontakt då och då är inte heller fel. En underskattad teknik är att fiska jiggen i mellanvattnet och över vegetationen "på det tyska visset" (se fiskefebers eller ffa reportage om rugen). Stelare jiggar fiskar jag med spölyft/bottenkontakt och lite högre tempo. Glöm inte att variera!
På jiggar som 15 cm och större så sätter jag två trekrokar i storlek 6 på sidorna av shaden. Jag gör en wirelänk med en öggla som träs över öglan på jigghuvet. På 12 och 10 cm jiggar länkar jag en trekrok längre bak på jiggkroppen. Jag har testat den tacklingen som fogelberg beskriver men jag anser att avståndet mellan jiggkroken och trekroken blir för litet och att man krokar bättre med lite större avstånd mellan jiggkrok och den länkade kroken.
Lycka till med jiggfisket!
Kommentera
-
Jag började i år att fiska med jigg efter gädda och resultatet är otroligt bra. Eftersom jag har mycket vegetation i mina grunda vikar så spinner jag rakt in med hög spötopp. Ljusa färger går bäst hos mig.
Även jag har en kort tafsbit med extrakrok, men tycker att trekrok blir lite trassligt. Större enkelkrok eller dubbelkrok, utan hullingar, är lite lättare att få loss. Extrakroken hänger o dinglar i ungefär samma nivå eller strax bakom jiggkroken..
Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 218 visningar
1 gilla