Inte alldeles enkelt att lära sig kasttekniken med multirulle om man är van vid haspel. Förutom bromsinställningarna, ska man även tänka på att inte snärta ut betet som man kan göra med en haspelrulle, utan istället kasta ut i en mjuk rörelse där du siktar mer uppåt... Sedan är det som sagt ett bra trix att hela tiden ha tummen ovanför spolen, så kan du bromsa kastet om du känner att det är lintrassel på gång.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ofta trassel i jerkrullen
Collapse
X
-
Ah okej! Så den stora veven är endast för hur hårt man kan dra ut linan? Som på en vanlig haspelrulle?Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDet har ingenting med slirbromsen att göra den ställer du på det stora stjärnhjulet.
Mek-Bromsen är den lilla svarta hatten som sitter vid sidan om på samma sida, när du skruvar in den klämmer du spolen så den inte kan snurra så fort.(frikopplad spole)
C-Vikterna sitter på spolen för att komma åt dom måste du skruva av vev-gaveln, det är 6 st små vita plastbitar,man kan ha dom till att glappa eller sitta fast.
Om dom glappar gör dom nytta, det jag vill du ska kolla på är hur många som glappar, om inte alla glappar så lossa en till det borde fixa problemet.
[ATTACH=CONFIG]60996[/ATTACH]
Kommentera
-
Men blir det inte väldigt korta kast med alla vikterna aktiverade? /En som aldrig provat med fler än tre.Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggDu kan "knäppa loss" samtliga vita plastvikter och släppa av kastbromsen istället så pass att spolen precis glappar i sidled när du har frikopplat.
Så kör jag på min jerkrulle.Alldrig trassel och tillräcklig kastlängd :-)
Kommentera
-
Har nu ändrat så när man frikopplar så faller betet sakta ner mot marken, så det ska vara för en nybörjare? Något annat jag har missat?
Behöver jag ändra c-vikterna något?
Hittade även en bra video hur man fixar skatbon: http://www.youtube.com/watch?v=0meQk...t=HL1382898570
Inte den seriösaste videon, men visar det man är ute efter.
Kommentera
-
Skruva av icke vevgaveln och plocka ur spolen.
Du ska inte behöva aktivera alla vikter men 4st kan du aktivera.
Då kommer det säkerligen att funka och känns det ändå nervöst då skruvar du lite på mekbromsen som sitter bredvid veven/stjärnhjulet istället.
Funkar inte det då säljer du jerksetet och börjar fiska med Haspel istället.
Kommentera
-
Glömde en grej!
Du ska givetvis läsa följande tråd och de trådar han länkar till!
Läs dem och sätt dig in i hur din rulle fungerar !
Det är en av de absolut bästa trådarna som skrivits här på forumet !
Lycka till! (för nu har du jävligt mycket bra läsning ikväll)
Kommentera
-
Aldrig använt magnetbromsen, inte de jag vet som äger en heller. Aldrig aktiverat eller ändrat något om C-vikter på Amba heller.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggOm du har en Daiwa så ökar du magnetbromsen, om en Amb; aktivera fler C-Vikter.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 337 visningar