prickskytte vid VJ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

prickskytte vid VJ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• prickskytte vid VJ

Hejsan!
    Har pecis börjat med vertikalfiske efter gös. Jag använder mig uttav Lowrance elite 4x och ligger och söker fisk med elmotorn. Dock tycker jag att det är svårt att prickskytta fisk, när jag ser ett eko så åker jag en bit bort för att sedan backa över ekot igen, bara det att ekot stannar ej i realtiden längst till höger på skärm utan åker vidare till vänster? Hur går ni andra tillväga? Kom med tips

Det är svårt.....
    Ekot stannar aldrig "bara" i skvallerrutan hela tiden. Det tecknar sig alltid utåt till vänster på skärmen.
    Men när fisken står rakt under båten ska det samtidigt teckna tydligt i skvallerrutan.
    Om ekot lämnar skvallerbilden har antingen fisken simmat iväg eller så ligger du inte still med båten.
    Det kan vara svårt att avgöra när man ska släppa jiggen ibland men när du backar tillbaka och ser ekot börja växa uppåt är det läge.
    Väntar du tills ekot "vuxit" klart är det i regel försent.
    //Micke

Kommentera

Om du bara kör med elmotorn får du med all säkerhet inte stopp på båten tillräckligt snabbt och hinner därför driva förbi fisken innan båten stannat. Prickskytte är snudd på hopplöst om man inte kör med bensinmotorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
        Hejsan!
        Har pecis börjat med vertikalfiske efter gös. Jag använder mig uttav Lowrance elite 4x och ligger och söker fisk med elmotorn. Dock tycker jag att det är svårt att prickskytta fisk, när jag ser ett eko så åker jag en bit bort för att sedan backa över ekot igen, bara det att ekot stannar ej i realtiden längst till höger på skärm utan åker vidare till vänster? Hur går ni andra tillväga? Kom med tips
        Hej Johan Bergqvist;

Det du ser längst till höger på bildskärmen...det är Nu! Allting till vänster om högra bildskärmskanten är historia! Även om du ligger helt stilla med båten förflyttar sig bilden från höger till vänster.

Alla är vi barn i början. Ju mer du tränar och studerar ekolodsbilden...desto skickligare blir du!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

testade att prickskjuta med en elmotor, Går inte, minsta rörelse i vattnet rör båten och inte för att snacka om vinden. Kör på att bottenstudsa istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
            Om du bara kör med elmotorn får du med all säkerhet inte stopp på båten tillräckligt snabbt och hinner därför driva förbi fisken innan båten stannat. Prickskytte är snudd på hopplöst om man inte kör med bensinmotorn.

Hur taskig reaktionstid har du?

Visst har man önskat att man stannat lite snabbare vissa tillfällen men knappast att det är hopplöst.
            Sen så söker jag iofs inte av vatten i 5kn när jag letar eko.

Kommentera

Ett tips är att backa när du söker. då håller du låg hastighet och sen när du ser en antydan till eko så släpper du jiggen fortare än fan själv och vrider hastigt upp elmotorn på fullspeed så tvärstannar båten. Och med tanke på att du får ner jiggen fort så stannar fisken ofta där för att åtmindstonde inspektera jiggen så den är kvar i realtidsrutan. Sen är det upp till fisken om den simmar iväg eller hugger

Kommentera

Visst går det att prickskytta med elmotor. Men det är svårt. Mindre motor gör att det är svårt att stanna tillräckligt snabbt og du får därför söka väldigt långsamt. Ett trick är att vända på motorn och sen söka baklänges (om du har elsnurran sittande bak). När du då ser ett eko då slår du full sväng på motorn og gör en cirkel kring transducern som sitter mitt på båten. Du kan då korrigera lite lättare.
                En annan grej är att söka emot vinden för att få snabbt stop på båten. Det krävs dock inte mycket vind för detta resulterar i en hel del vatten som slår in i båten.
                Det krävs en hel del övning att få rätt på men det går.
                Det sagt så går min nästa optimering till en bättra bensinmotor som går att prickskytta med....

Kommentera

Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inlägg
                  Visst går det att prickskytta med elmotor. Men det är svårt. Mindre motor gör att det är svårt att stanna tillräckligt snabbt og du får därför söka väldigt långsamt. Ett trick är att vända på motorn och sen söka baklänges (om du har elsnurran sittande bak). När du då ser ett eko då slår du full sväng på motorn og gör en cirkel kring transducern som sitter mitt på båten. Du kan då korrigera lite lättare.
                  En annan grej är att söka emot vinden för att få snabbt stop på båten. Det krävs dock inte mycket vind för detta resulterar i en hel del vatten som slår in i båten.Det krävs en hel del övning att få rätt på men det går.
                  Det sagt så går min nästa optimering till en bättra bensinmotor som går att prickskytta med....
                  Hej Christian cdk;

Mycket om avancerat jigfiske och trolling som skrivs idag som "rena nyheter" på FiskeSnack och andra fiskesiter beskrev Buck Perry i den amerikanska sportfisketidningen Fishing Facts redan i början av 1970-talet.....

Legendaren Buck Perrry beskrev både vertikalfiske med jig (maraboujiggar och mjukisjiggar) samt metoden backtrolling med sina egna "Spoonplugs"... http://www.bassfan.com/news_article.asp?ID=1463 ...

När du nämner att vatten slår in över akterspegeln i båten hade Buck Perry också en egen lösning med dubbla "splashguards" en på vardera sidan sidan av utombordsmotorn på akterspegeln. "Splashguards" består av två plexiglasskivor som är några decimeter högre än motorn och mjukt rundade och böjda bakåt för att eliminera stänkvattnet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-05, 11:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Christian cdk;

Mycket om avancerat jigfiske och trolling som skrivs idag som "rena nyheter" på FiskeSnack och andra fiskesiter beskrev Buck Perry i den amerikanska sportfisketidningen Fishing Facts redan i början av 1970-talet.....

Legendaren Buck Perrry beskrev både vertikalfiske med jig (maraboujiggar och mjukisjiggar) samt metoden backtrolling med sina egna "Spoonplugs"... http://www.bassfan.com/news_article.asp?ID=1463 ...

När du nämner att vatten slår in över akterspegeln i båten hade Buck Perry också en egen lösning med dubbla "splashguards" på vardera sidan sidan av utombordsmotorn på akterspegeln. "Splashguards" består av två plexiglasskivor som är några decimeter högre än motorn och mjukt rundade och böjda bakåt för att eliminera stänkvattnet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                    Roligt att du skulle nämna dom splashguards. Senaste passet, när min kaffemug simmade runt mellan mina fötter, satt jag och funderade på att man borde sätta upp såna :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57