Ursprungligen postat av Träben
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bombardatips
Collapse
X
-
Jag tror inte att det finns någon exakt gräns eller ens någon enkel formel. Det är för många variabler inblandade utöver betets vikt, tex bombardans vikt, tafsens längd, betets luftmotstånd, spöets längd, vilka krav man har på kastet och hur skicklig kastaren är för att bara nämna de mest uppenbara.
-
Är jag ute och cyklar nu?
Har en allvarlig fundering på det här med fiske efter lite större fisk.
Man brukar ju få för sig att allt som låter och på något vis kan uppfattas som oljud i våra öron också är skrämmande för fisken - men är det verkligen så?
Har undrat över detta tidigare men inte skrivit något om detta - men så i förrgår kväll dök ämnet upp vid ett gösfiske, men vi pratade fiske efter båge i put n take-vatten - plums och plask från t ex ett större drag eller bombarda gör att fisk i närheten tror att annan fisk jagar och då får syn på draget eller flugan och det genererar en huggreflex hos fisken i närheten.
Är jag fel eller rätt ute här?
Kommentera
-
Det räcker kan jag lova. De är gjorda i glas och sjunker rätt snabbt, medan räkan sjunker sakta efter med stjärten före. Mycket effektivt på grunt vatten ner till 1,5 meters djup.Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggSjälv nyfiken på micro bombarda. Men tycker 10g verkar ganska lätt. Sen står de inte så mycke om sjunkhastigheten heller tyvärr.
Kommentera
-
Glas? Hur klarar de kontakt med sten under inspinningen?Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggDet räcker kan jag lova. De är gjorda i glas och sjunker rätt snabbt, medan räkan sjunker sakta efter med stjärten före. Mycket effektivt på grunt vatten ner till 1,5 meters djup.
Kommentera
-
Inga problem. Du får dänga den i sten på land för ha sönder den. I vattnet inga problem och så går den med kortsida före som är starkast. Du kan inte fiska in den i sådan hastighet att du har sönder den mot en sten. Aldrig hänt mig.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggGlas? Hur klarar de kontakt med sten under inspinningen?
Kommentera
-
Låter bra. I vilka vikter finns den?Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggInga problem. Du får dänga den i sten på land för ha sönder den. I vattnet inga problem och så går den med kortsida före som är starkast. Du kan inte fiska in den i sådan hastighet att du har sönder den mot en sten. Aldrig hänt mig.
Kommentera
-
Jag skulle tro att det beror på, MEN det är ju onekligen som du skriver att fisken ibland lockas av plask. Om jag inte minns fel så beskrev Leif E just ett sånt exempel från en p&t-sjö i sin bok. Själv har jag varit med om ett flertal gäddhugg på flötet när jag kört bombarda efter gädda...Ursprungligen postat av Dalalven Visa inläggÄr jag ute och cyklar nu?
Har en allvarlig fundering på det här med fiske efter lite större fisk.
Man brukar ju få för sig att allt som låter och på något vis kan uppfattas som oljud i våra öron också är skrämmande för fisken - men är det verkligen så?
Har undrat över detta tidigare men inte skrivit något om detta - men så i förrgår kväll dök ämnet upp vid ett gösfiske, men vi pratade fiske efter båge i put n take-vatten - plums och plask från t ex ett större drag eller bombarda gör att fisk i närheten tror att annan fisk jagar och då får syn på draget eller flugan och det genererar en huggreflex hos fisken i närheten.
Är jag fel eller rätt ute här?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-