Nybörjarfrågor kring spinnfiske av öring/röding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor kring spinnfiske av öring/röding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor kring spinnfiske av öring/röding

Hej!

En fiskeresa till Dalarna förra året återuppväckte mitt fiskeintresse och vi kommer nu i maj försöka upprepa förra årets succé. Vi kommer endast fiska öring och röding i naturliga tjärnar och sjöar, men jag är rätt säker på att fiskevårdsföreningarna har utsättning där också. Vi kommer endast fiska från land, vi har inte tillgång till båt.

Jag har nu några nybörjarfrågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Ska man ha olika teknik för spinnare resp. skeddrag? Ska man veva med konstant hastighet eller är det bra med vevstopp ibland? Hur är det med wobblers? Har ännu inga wobblers, men jag funderar på att skaffa en mindre.

Hur stora drag kan man använda till öring och röding? Förra året fick jag tre öringar på en 6g silvrig droppen, men man kommer inte så långt med så pass lätta drag. Köpte nu några extra spinnare så jag har upp till 15 g, men det kanske är för stort? Mitt spö klarar upp till 30g.

Något annat som är bra att tänka på? Tar gärna emot tips om favoritdrag. Jag har framförallt spinnare i silver/koppar/guld (Myran och ABU droppen) och även några lill-zigge skeddrag.

Tacksam för alla tips!
    /Henrik

Vid spinnfiske efter öring & röding kör jag nästan uteslutande med Vibrax spinnare.. Kopparfärgad med röda prickar på i olika storlekar, även vibrax spinnare med rödkropp och kopparsked har fungerat ypperligt både till stor och mindre öring.
    Även kopparfärgade tobys har gett fina resultat, men inte i samma utsträckning som spinnarna.
    Va gällande Droppen-spinnarna så har jag helt gjort mig av med dem då dom var väldigt dåliga på att spinna och man va tvungen att "rycka" igång dem osv. Har även några små shadjiggar och wobblers i guld & svart färger med när dem inte är på hugget på spinnarna/Toby'sen.. Att investera i ett UL-kit är inte heller någon dum idé vilket gör de hela lite lättare att kasta med när de kommer till mindre spinnare/drag och självklart går de juh att drilla stor fisk även på dessa spön.
    Drog själv en öring på 2.4 kg förra våren på mitt UL-kit.

Kommentera

Tack Jonas, mycket uppskattat. Vilken storlek kör du på dina Vibrax-spinnare? Storlek 2 som på bilden? Har hört mycket gott om just Vibrax-spinnarna och tänker köpa några, men vill gärna inte köpa fel storlek. Om större fungerar så är det ju bra, kan kasta lite längre med dem.

Ska absolut titta lite på UL-utrustning också, tack för tipset.

Kommentera

Vibrax är ett toppen drag, otroligt effektiv!

Kommentera

Lottospinnare är grymma och kastar långt, avlutade säsongen med en 4.3kg regnbåge fångad på en 9g Lottospinnare färg KA. Det mesta hugger på Lottospinnare, men framför allr regnbåge/öring

Peter

Kommentera

Jag har faktiskt en Lottospinnare, men en större rackare på 15g. Kanske får investera i en halvstor på 9g då. Känns som om det är storleken 5-9 gram som de flesta av er kör med, stämmer det?

Tack för alla tips, jag lyssnar fortfarande om fler har åsikter (och det har ni väl? )

Kommentera

Jag har haft bra lycka med Mira, myranspinnare i denna färg och storlek http://www.olssonsfiske.se/mira-myra...432-c-965.aspx

Även denna http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ngen-10gr.html

Och som tidigare nämts vibrax spinnaren är alltid hett

Kommentera

Ursprungligen postat av UppsalaHenrik Visa inlägg
                Tack Jonas, mycket uppskattat. Vilken storlek kör du på dina Vibrax-spinnare? Storlek 2 som på bilden? Har hört mycket gott om just Vibrax-spinnarna och tänker köpa några, men vill gärna inte köpa fel storlek. Om större fungerar så är det ju bra, kan kasta lite längre med dem.

Ska absolut titta lite på UL-utrustning också, tack för tipset.
                Oj, hade helt missat att du svarat i tråden. Ja, brukar variera faktiskt, men i regel så kör jag mest på storlek 2, men självklart så fungerar de andra storlekarna också, men storlek 2 är den som fungerat bäst för egen del iaf. Hur har det gått? Lyckats något med fisket? Skaffat UL-utrustning?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 217 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B