Linan går av hela tiden! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan går av hela tiden!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror jag kom på vad som är problemet, fiskade lite i morse och upptäckte att linan lätt "fastnar" i bygeln och därför går av när man kastar ut.
    Vet inte om det är något generellt problem med Sedona-rullarna, men bara man slänger en liten titt innan man kastar ut så är det inga problem.
    Spöringarna var hela och fina.

Kommentera

Nyaste Fireline

Tydligen har tillverkaren haft problem vid framställningen av den nya Fireline XDS.
      Min lokale nasare har vid flera tillfällen tvingats reklamera storspolar av denna lina då den inte håller att göra knutar med utan går av vid minsta påfrestning.

Har tidigare använt Fireline sen den kom till Sverige men har nu bytt till Power Pro och kommer att fortsätta med det då den är betydligt bättre. Power Pro är smidigare och framförallt är den rund och den fransar sig inte vilket Fireline gör.

Jag har också märkt att jag kan gå upp lite i lindiameter utan att förlora kastlängd i förhållande till Fireline. Detta har jag gång på gång märkt vid praktiskt fiske där fiskepolarn´fortfarande envisas med att använda Fireline.

Mången gång har han "slitit sina få återsående hårstrån" i förtvivlan när hans drag far iväg efter linbrott när jag står och drillar en nypåstigen middagsfisk.

Fiskar man med lätta grejor vill man ha alla fördelar men kan få och då räkna iallafall jag bort Fireline.

//Tantor
      [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Hej Tantor!

Trivsamma rader om Fireline. Du fick mig att vilja testa på annat än Fireline. Jag har fiskat med Fireline så länge jag kan minnas (!). Men på sistonde har jag tröttnat på den rejält pga omständigheter som du beskrev ,-).

Skall spola på med "Power Pro" på en rullspole och se vad det kan ge för välbehagskänslor.
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor
          Tydligen har tillverkaren haft problem vid framställningen av den nya Fireline XDS.
          Min lokale nasare har vid flera tillfällen tvingats reklamera storspolar av denna lina då den inte håller att göra knutar med utan går av vid minsta påfrestning.

Har tidigare använt Fireline sen den kom till Sverige men har nu bytt till Power Pro och kommer att fortsätta med det då den är betydligt bättre. Power Pro är smidigare och framförallt är den rund och den fransar sig inte vilket Fireline gör.

Jag har också märkt att jag kan gå upp lite i lindiameter utan att förlora kastlängd i förhållande till Fireline. Detta har jag gång på gång märkt vid praktiskt fiske där fiskepolarn´fortfarande envisas med att använda Fireline.

Mången gång har han "slitit sina få återsående hårstrån" i förtvivlan när hans drag far iväg efter linbrott när jag står och drillar en nypåstigen middagsfisk.

Fiskar man med lätta grejor vill man ha alla fördelar men kan få och då räkna iallafall jag bort Fireline.

//Tantor
          Jag har hört liknande berättelser förut, dock tror jag inte det är XDS jag har.
          Beställde Fireline innan jag såg att affären även sålde Power Pro, var dock försent att ändra sig, jaja, får väl spola på lite Power Pro på andra spolen.
          Tack för tipset!

Kommentera

Jag har haft enorma problem med de tunnare powerprolinorna! Från 0,17 och uppåt fungerar dom bra, men 0,12 bara strular och går av hela tiden. Gick tillbaka till fireline 0,12 istället.
            !!!!!

Kommentera

Problem eller inte!

Att linor utan synbar anledning går av är inte roligt. Man måste göra en riktig kontroll av utrustningen först innan man kan avgöra varför detta sker.

Flätlinor har överlägsen dragstyrka jämfört med monofilalinor men de är mycket mer ömtåliga för mekanisk slitning. Minsta lilla märke i spolen, linföraren eller i spöringarna förstör linan omedelbart med linbrott som följd.

Lägger man ut mellan 1:50 och 2:00 kronor/meter för linan kan det vara smart att kolla all utrustning innan man står där med tappad drömfisk.

Sen är det upp till var och en att bedöma vilken lina som är bäst. Jag hävdar fortfarande att Power Pro är den klart bästa flätlina medan andra t ex "Arnemyn" p g a sina erfarenheter inte alls delar min åsikt.

Strumpbyxetricket är vad gäller spöringarna mycket användbart. Se bara till att du inte använder gummans stayupstrumpor. Då blir det inte mycket aktion i sänghalmen under överskådlig tid. :-( Det brukar vara illa nog att man fiskar i tid och otid. Sabbar man dessutom sängkammarutrustningen ligger man brunt till.

//Tantor
              [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Strumpbyxetricket är vad gäller spöringarna mycket användbart. Se bara till att du inte använder gummans stayupstrumpor. Då blir det inte mycket aktion i sänghalmen under överskådlig tid. :-( Det brukar vara illa nog att man fiskar i tid och otid. Sabbar man dessutom sängkammarutrustningen ligger man brunt till.
                *skratt* kanske dax att köpa ett eget par ? för vara på den säkra sidan .

Kommentera

Jag har haft samma problem med fireline 0.12, var in med rullen på berras och dom böt ut rullen till en annan modell. Återstår att se om problemet har försvunnit. Kastade bort totalt 150m fireline på 5-6 fisketurer.

Kommentera

powerpro

kör powerpro! klassskillnad!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor

//Tantor
                      Stämmer, den säg stenhårt...
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 217 visningar