Linan går av hela tiden! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan går av hela tiden!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av nylonstrumpa
    Måste fråga. Ingen som gillar nylon? Kör jag småjiggar så är jag väldigt mycket effektivare med nylon. Kommer snabbare ner och ger en bättre gång. Sen har jag varit med om skyggande fiske vid extrema fall. Hade en kul öringsfiskedag i ett kristallklart fjällvatten där jag under dagen bytte spole ca 6-7 gånger under dagen. Växlade mellan 0.12 fireline och 0.16 nylon. Vet att det är ganska stor diameterskillnad då firelinen gärna ligger platt och ser ut som 0.20 fast det är 0.12. Men denna dag tog jag 12-13 öringar varav alla var på nylonen. Jag började med firelinen men hade märkliga följare innan jag bytte. Anledningen att jag bytte spole så många gånger var just att jag vägrde tro på det, utan tog för givet att det var slumpen.
    Har aldrig märkt att abborren skulle skygga men får så mycket bättre gång på betena, och sen det att firelinen är platt ger den sjukt mycket bärighet och ofta sticker jiggen upp 2m vid ett lite ryck.. (btw. jag pimplar med fireline
    Men gäddfiske skulle jag spy på om jag behövde kör nylon igen.
    Så, är det någon annan med liknande upplevelser? (vet att många kör nylon till havsöring(men mest för att inte tappa fisk)
    Men till ulfiske?
    Knyt på en meter flokarbontafs så får du tillbaka huggen men slipper fiska med gummisnodd.
    !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
    23 svar
    4 250 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Peter B