Linan går av hela tiden! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan går av hela tiden!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Måste fråga. Ingen som gillar nylon? Kör jag småjiggar så är jag väldigt mycket effektivare med nylon. Kommer snabbare ner och ger en bättre gång. Sen har jag varit med om skyggande fiske vid extrema fall. Hade en kul öringsfiskedag i ett kristallklart fjällvatten där jag under dagen bytte spole ca 6-7 gånger under dagen. Växlade mellan 0.12 fireline och 0.16 nylon. Vet att det är ganska stor diameterskillnad då firelinen gärna ligger platt och ser ut som 0.20 fast det är 0.12. Men denna dag tog jag 12-13 öringar varav alla var på nylonen. Jag började med firelinen men hade märkliga följare innan jag bytte. Anledningen att jag bytte spole så många gånger var just att jag vägrde tro på det, utan tog för givet att det var slumpen.
    Har aldrig märkt att abborren skulle skygga men får så mycket bättre gång på betena, och sen det att firelinen är platt ger den sjukt mycket bärighet och ofta sticker jiggen upp 2m vid ett lite ryck.. (btw. jag pimplar med fireline
    Men gäddfiske skulle jag spy på om jag behövde kör nylon igen.
    Så, är det någon annan med liknande upplevelser? (vet att många kör nylon till havsöring(men mest för att inte tappa fisk)
    Men till ulfiske?

Kommentera

Har testat Power Pro på haspel. Men det blev bara knorrhane. Är ju känd för knorr tidigare. Däremot funkar den bra på pimpelfiske. Testade nya Fireline. Gillar inte den gröna färgen. Annars var den väl bra. Gamla Fireline är fortfarande min favorit. Den gula då förstås. Power Pro är helt klart bäst på multi.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Släng fireline o köp nåt annat!

Kommentera

Ursprungligen postat av Storfiskaren
          Hej Tantor!

Trivsamma rader om Fireline. Du fick mig att vilja testa på annat än Fireline. Jag har fiskat med Fireline så länge jag kan minnas (!). Men på sistonde har jag tröttnat på den rejält pga omständigheter som du beskrev ,-).

Skall spola på med "Power Pro" på en rullspole och se vad det kan ge för välbehagskänslor.
          Tog sin lilla tid men nu är spolen fylld med Power Pro o.15 inför stundande abborrefiske.
          The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
          Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
          Klickbara länkar följer nedan
          Nattplockad mask
          Gädda äter Sissy
          Abborre vs mask
          Abborre vs mört
          Måånga gäddor samlade vid betet
          Gädda äter gädda
          Spännande fiskemetod efter gädda
          FS SPARADE TRÅD
          Laxhugg!

Kommentera

det kan vara en gammal lina om du köppt den i vinter linan så kan linan vara från i sommar och lina e ju färsk vara

Kommentera

Hanni, gäller inte flätlinor, utan bara nylon.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag kör bara powerpro numera. körde mycke fireline förut... hade inga direkta problem med fireline men kastlängd och känslan i powerpro är helt annat! sen har jag även testa hm62 vilket också är en väldigt bra lina. Men jag har fastnat för powerpro och kommer nog forsätta fiska med det... Jag kör jämt powerpro 0.10 för jiggfiske efter gös/abborre.. och annat fiske efter ädelfisk ... efter gädd fiske har ja kört Surfix pro 0.36 (Jerk) och sen har ja nån skit Ron tompsons flätlina på mitt "gäddmete spö" och bottenmete spö duger då jag endast kör med 40gram och uppåt på det spö så kasten blir långa och den linan brukar inte gå av... Kör 0.16 med ron.. Men ron tompsons linan är inget o rekomendera för lättare grejer då den traslar väldigt mycke o drar åt sig nåt så in i helvete med mycke vatten. Power pro och Hm62 är därför dem linorna jag skulle rekomendera.
                "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Jag köppte förra sommaren en fire line lina som handlarn pratade så gott om. Du kan nästan dra upp stockar med den jag tog en lax på 0,17 fire line sa han. så jag tänkte det måste ju vara en bra lina hade aldrig hört talas om den inna. Så jag köppte den har för mig att den var neon gul eler neon grön. Sen fick jag ett hugg av en rängbåge det var inga problem drog bara upp den på stranden. fiskade efter nån dag och skulle kasta med ett ganska tungt dra och tog i ganska bra men sen tog det stopp och draget lossnade. jaha tänkte jag det var väll nått stopp som hände. sen tänkte jag att det är ju konstigt att det gick av vid knuten vid draget och inte rullen. sen fick jag en renbåge till och min polare skulle lyffta upp den och han tog upp den så huvet var ovanför vattnet sen gick den av. tänkte vafan är detta nu då. började fundera på om jag inte kunde knyta ricktigt bad polarna knyta och allt var frid och fröjd. (hade inte fått nått napp) nån dag senare så åkte vi ut för att fiska igen tänkte jag måste prova dra i knuten för att se att den håller klick så var den av. knöt igen klick så gick den av. bad polarna knyta hjälpte inte detta heller. blev helt vansing betalat nästan 250 kr för en lina som är kass. gick ned till handlarn och han trodde med att det var mina knutar det var fel på och sa att man ska ha not in not eller vad det heter. han provade att dra av den klick den gick av. sen provade han alla knutar han kunde och det var samma problem med alla dom andra knutarna med. sen började han säga att vi drog för hårt. och sa jag kan vi inte prova med en ny lina sa jag. jovisst sa han knöt på den med den gick med av. så sa jag att kan vi inte prova en ny färg då. han sa ok det kan vi bväll göra så vi provade den rosa och den gick inte av fast man drog så nästan skädre igenom handen. konstigt sa han vi provade en grön till och det var samma med den gick av hur lätt som hällst. så jag fick en ny rosa lina som funkat hur bra som hällst. fick tyvär inte ersättning för alla drag man gått miste om. han hade aldrig hört talas om att det hade hänt inna. sen var jag inne på en annan affär och berättade om händelsen och då sa dom att det var typ ett helt parti i nån färg som hade vart kass. tror jag ska köra med pp i stället hedan efter så man kan lita på sakerna. jag tycker ju att när man får många reklamasioner på en lina så får man ju ta och åter kalla den och inte hoppas på att kunderna kommer märka det

Kommentera

En handlare som aldrig hört talas om att FL går av? Då har han nog inte varit handlare särskilt länge eller så lyssnar han inte på sina kunder, FL går av *ofta*, en mer ojämn kvalitet får man leta länge efter.

Jag har FL på en haspelrulle, den funkar OK eftersom jag kör den till mete. Har även FL på en multirulle där den funkar bra, förvånansvärt nog. Hade FL på en annan haspelrulle och den funkade inte alls, vet inte hur många drag jag förlorade tack vare den, har även haft FL på en annan multirulle och det gick inte heller bra.

Nu kör jag spiderwire och FL XDS på 2 av mina andra multirullar och båda de linorna är miltals mycket bättre. På mina haspelrullar har jag bytt till whiplash pro (0.08 till UL), spiderwire till normalt spinnfiske och nylon på min matchrulle.

Slutsats: FL har en väldigt varierande kvalitet, köp nån annan lina typ PP eller spiderwire eller vadsomhelst mer eller mindre.

Kommentera

Köp Sufix Matrix. En bättre flätlina har jag inte haft. Fireline har gjort sitt. Har ju vajsing på sina dimensioner. Är som gamla fusk abulonlinorna. Där det inte heller stämde.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 252 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B