Fisketeknik i strömmande och på grunt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketeknik i strömmande och på grunt vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I den typ av vatten du tänker på, relativt snabba små vatten efter harr/öring, så kastar jag mest tvärs över strömmen, och beroende på hastighet så justerar jag vinkeln uppströms/nedströms. Ofta vevar jag väldigt långsamt och låter strömmen göra jobbet, lite som fiske med streamers och flugspö. Om man kör med samma typ av drag lär man sig ju efter ett tag hur mycket motstånd som betyder att draget håller lämplig hastighet i förhållande till vattnet, oavsett hur ytströmmen ser ut.

Jag jerkar lite som det passar, men att köra med spöt högt och göra rycken uppåt bakåt är ett rätt bra trick att ta till i bland, en del beten får faktiskt bättre gång med den metoden. Det är ju även enda sättet att köra om man jerk fiskar från kajak

PS.
    Jag uppskattar det högst relevanta ämnena, men det hade nog varit bättre att köra det som två trådar och inte blanda två fiskesätt vilt i samma tråd.
    DS.

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
      Jag uppskattar det högst relevanta ämnena, men det hade nog varit bättre att köra det som två trådar och inte blanda två fiskesätt vilt i samma tråd.
      DS.
      Instämmer.

Kommentera

I större strömmande vatten där det är nån/några meter djupt så kastar jag en aning uppströms för att betet ska hinna sjunka ner på rätt djup innan jag börjar veva.

Då jag börjat veva kommer min lina som sträcks upp i en vinkel nedströms att börja agera som ett segel och lyfta betet tillsammans med strömvirvlarna. Så det gäller att ha lite tillgodo i början.

Detta gäller såklart inte om fisken går högt och jag VILL fiska precis under ytan, då kan jag kasta åt vilket håll jag vill eftersom jag börjar ta hem betet direkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 689 svar
        369 151 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Westley Richard  
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30