Fisketeknik i strömmande och på grunt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketeknik i strömmande och på grunt vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketeknik i strömmande och på grunt vatten

Då det i en annan tråd efterlystes mer om fiske- istället för utrustningssnack så öppnar jag med : Kastar du helst: A) uppströms B) tvärs över C)nerströms när du fiskar i strömmande vatten ? Varför ?
    Själv kastar jag alltid uppströms om det bara är möjligt då jag anser att det är naturligare för fisken att bytet kommer framifrån.

Och en till fråga om fiske på grunt vatten: Hur fiskar du med spöet när du tex jerkar, nära vattenytan eller pekande uppåt ? Själv fiskar jag oftast med spöet pekande uppåt om jag kan se betet i vattnet. Anledningen är att jag kan styra betet bättre bland växtlighet och stenar än om jag skulle jerka konventionellt. Löslinan har hittils inte varit något problem, man hinner ofta rycka ut betet ur käften ändå innan fisken sitter.

Fan va härligt!
    Den tråden gav även mig inspiration!

Nu är jag ingen fena på att fiska i strömmande vatten, men att fiska spinnerbaits MOT strömmen i lååångsamt tempo funkar året runt. Har man en lätt spinnare, wobbler som inte dyker för mycket eller jerkbait så kan man i stort sett meta med betet i strömmen så att de lite större får tid att lokalisera och hugga betet.

Vad gäller jerk på grunt vatten så tycker jag att det handlar mer om betet. Bra beten gjorda för grunt fiske håller sig på rätt djup oavsett hur du håller spöt förutsatt att du gör rätt. Men att hålla spöt uppåt funkar ju också om betet sjunker. Däremot är det svårt att flytta mycket lina när man redan står med spöt över huvudet.

Annars slår jag ett slag för tailarna och småwobblers (typ bomber 17) på grunt vatten och så klart även fluga/bombarda!
    Senast ändrad av Totte; 2014-03-17, 10:42.

Kommentera

Strömmande vatten fiskar jag numera rätt sällan i. Jag gjorde det när jag bodde i Luleå och Skellefteå och hur jag valde att kasta berodde på en rad faktorer. Såg jag, tex, fisk vaka så kastade jag naturligtvis efter den oavsett om vaket var upp- eller nedströms... Sedan är ju strömmande vatten en väldigt vid definition som omfattar allt från mycket långsamt strömmande vatten, där det ju i princip är detsamma som att fiska i en insjö eller vid kusten, till skummande forsar. Detta sagt och allt annat lika så svarar jag nog, om jag måste välja ett av dina alternativ, B. Då kommer ju strömmen att föra betet på samma sätt som om jag kastat uppströms men jag får en bättre kontroll över linan. Kastar man ett lätt bete uppströms i stark ström så brukar man få väldigt dålig kontakt med det innan det hamnat nedströms och riskerar att inte känna hugg och/eller att få löslina med den risk för trassel sådant alltid medför.

Jerkfiske har jag ingen erfarenhet av.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
        Fan va härligt!
        Den tråden gav även mig inspiration!

Nu är jag ingen fena på att fiska i strömmande vatten, men att fiska spinnerbaits MOT strömmen i lååångsamt tempo funkar året runt. Har man en lätt spinnare, wobbler som inte dyker för mycket eller jerkbait så kan man i stort sett meta med betet i strömmen så att de lite större får tid att lokalisera och hugga betet.

Vad gäller jerk på grunt vatten så tycker jag att det handlar mer om betet. Bra beten gjorda för grunt fiske håller sig på rätt djup oavsett hur du håller spöt förutsatt att du gör rätt. Men att hålla spöt uppåt funkar ju också om betet sjunker. Däremot är det svårt att flytta mycket lina när man redan står med spöt över huvudet.

Annars slår jag ett slag för tailarna och småwobblers (typ bomber 17) på grunt vatten och så klart även fluga/bombarda!
        Jag menade inte att man skulle hålla spöet rakt över huvudet, snarare att man fiskade med en uppåtgående rörelse.

Kommentera

I starkt strömmande vatten där fisken står någotsånär djupt är ju det uppenbara problemet att överhuvudtaget kunna presentera sitt bete för fisken, dvs att få ner det och samtidigt kunna hålla det där man tror att fisken står tillräckligt länge. De två närmast till hands liggande lösningarna är tunga och kompakta beten respektive någon form av rigg som inkluderar ett sänke. Båda dessa lösningar har sina för- och nackdelar. Komkpakta och tunga beten är ju trevliga att kasta med men har ofta en mindre upphetsande aktion i vattnet. Att kasta och fiska med mer komplicerade tackel med sänke och lång tafs är rent allmänt litet bängligt och trassel ligger alltid nära till hands.

Kommentera

Fiskar nästan aldrig i strömmande vatten. Fick någon tanke om att det kan ha varit förbjudet med kast uppströms i laxförande vatten (Mörrumsån). Jag vet inte om jag drömt det, eller om det bygger på tanken att man ska få fisken att hugga, kastar du uppströms och låter linan driva med strömmen kan den mycket väl hamna i gapet på en lax/öring som du krokar vid hemtagning utan att du faktiskt fått den att hugga. Jag hittar ingen information om det just nu....och kanske gäller det inte numera??
            De få gånger jag fiskar i strömmande vatten har jag kastat tvärsöver och nerströms.....

Har några mindre jerkar som jag hanterar med min haspelutrustning, och då pekar spöt varken upp eller ner, utan ganska neutralt ut åt sidan men kan bli upp eller ner om jag ser behov av att styra mot eller från något hinder/fisk........

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Strömmande vatten fiskar jag numera rätt sällan i. Jag gjorde det när jag bodde i Luleå och Skellefteå och hur jag valde att kasta berodde på en rad faktorer. Såg jag, tex, fisk vaka så kastade jag naturligtvis efter den oavsett om vaket var upp- eller nedströms... Sedan är ju strömmande vatten en väldigt vid definition som omfattar allt från mycket långsamt strömmande vatten, där det ju i princip är detsamma som att fiska i en insjö eller vid kusten, till skummande forsar. Detta sagt och allt annat lika så svarar jag nog, om jag måste välja ett av dina alternativ, B. Då kommer ju strömmen att föra betet på samma sätt som om jag kastat uppströms men jag får en bättre kontroll över linan. Kastar man ett lätt bete uppströms i stark ström så brukar man få väldigt dålig kontakt med det innan det hamnat nedströms och riskerar att inte känna hugg och/eller att få löslina med den risk för trassel sådant alltid medför.

Jerkfiske har jag ingen erfarenhet av.
              My bad, skulle ha preciserat att jag menade mindre strömmande vatten och fiske med spinnare och miniwobbler etc efter Öring och Harr. Det är klart att tex spinnflugefiske efter lax är en helt annan femma. Och man behöver en rulle med hög utväxling för att inte gå i botten, själv tycker jag att En Cardinal 4X är perfekt utväxlad och har en lagom stor spoldiameter. Och wobbler utan bukkrok som tex Salmo Hornet i minsta storleken minskar också bottennappen.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                Fiskar nästan aldrig i strömmande vatten. Fick någon tanke om att det kan ha varit förbjudet med kast uppströms i laxförande vatten (Mörrumsån). Jag vet inte om jag drömt det, eller om det bygger på tanken att man ska få fisken att hugga, kastar du uppströms och låter linan driva med strömmen kan den mycket väl hamna i gapet på en lax/öring som du krokar vid hemtagning utan att du faktiskt fått den att hugga. Jag hittar ingen information om det just nu....och kanske gäller det inte numera??
                De få gånger jag fiskar i strömmande vatten har jag kastat tvärsöver och nerströms.....

Har några mindre jerkar som jag hanterar med min haspelutrustning, och då pekar spöt varken upp eller ner, utan ganska neutralt ut åt sidan men kan bli upp eller ner om jag ser behov av att styra mot eller från något hinder/fisk........
                Det är möjligt och troligt(och helt rätt) att fiske uppströms är förbjudet i en del Lax- och Havsöringvatten då risken för felkrokning och möjligheten att bedriva ryckfiske ökar.

Kommentera

spinnfiske med fluga fiskar jag alltid tvärs över älven och sedan flyttar kastet ett par meter ner för att kasta av så stor yta som möjligt, går sedan ner efter älven och gör samma procedur.

Gällande gäddfiske så fiskar jag i stort sätt jämt i strömmande vatten, att tänka på är årstiden, snabbare fiske kastar jag gärna uppströms, men nu såhär på vårkanten kastar jag gärna ut mot sidorna för att kunna ta hem betet så sakta som möjligt för att få de köldstela gäddorna att bli intresserade av mitt bete. brukar även funka bra att kasta nedströms om man har ett bete som kan hålla sig på ett hyfsat djup vid invevning. men brukar som sagt köra extremt sakta när jag kastar nedströms beroende på hur mkt vatten det går. Då jag fiskar i en reglerad älv. försöker leta upp små lite lugnare vikar då jag faktiskt vantrivs i strömmande vatten gällande gäddfiske!

Kommentera

...Och jag pratade ju fiske i strömmande vatten efter gädda i vanlig ordning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 219 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B