Tja, har alltid haft svårigheter att fiska gädda på våren. Antingen kommer det ingen fisk eller så kommer det några få små gäddor. Fiskar i skärgården och vet int riktigt var jag skall fiska (menar alltså på vilket ställe). Har försökt satsa att fiska vid vikar och utanför vikarna på ungefär max 3 meter djup, är jag överhuvudtaget på rätt spår?
Skulle vara tacksam om ni skulle dela med er några riktigt heta tips om gäddfiske på våren!
Har hört och läst att gäddfiske på våren är grymt, men själv har jag inte lyckats. Stör mig som fan..
Skulle vara tacksam om ni skulle dela med er några riktigt heta tips om gäddfiske på våren!
Har hört och läst att gäddfiske på våren är grymt, men själv har jag inte lyckats. Stör mig som fan..
). Vattnet är kallt och fisken står tryckt mot mot botten fulla med mask och annat skit. De väntar på att temperaturen ska stiga så de kan komma igång med lekbestyren och är allmänt inaktiva. En vanlig gäddfiskedag på förleksfisk brukar vara som TS skrev i inledningen. Oftast känner fiskaren inte ett pet i linänden på en hel dag, men ibland så smäller det. Lite off topic nu men själv så tycker jag ingen borde fiska på gäddan nu innan leken, utan vänta tills i maj. Då efterleksfisket kommer igång brukar det vara allt annat än trögt fiske och fiskaren kan uppleva dagar då gäddorna hugger oavbrutet. Så om det är mängdfiske på huggvillig fisk som är målet är mitt råd att vänta tills efter gäddleken
. Annars är mitt råd att nöta på, åk inte runt med båten och gör korta stopp, utan ankra upp och ge gäddan tid på sig att luras. Mantrat du ska ha i huvudet är "TÅLAMOD", och minsta slack på linan kan innebära att en enorm gäddgris fallit för ditt lååååååååångsamt infiskade bete.
Kommentera