Att hitta dom större pelagiska gösarna ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att hitta dom större pelagiska gösarna ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Svar: Ja !

Men är det ett stort vatten du är ute på så kan det bli lite av att leta en nål i en höstack.
    SI måste vara oumbärligt på ett sådant vatten.

Men som alla "proffs" (riktiga och självutnämnda) säger så ska man utgå från vattnets djupaste partier och det gör absolut inget alls om det djupaste partiet ligger i närheten av grundare partier.. Så fisken kan röra sig fritt från djupt till grunt men ändå ha botten skapligt nära hela tiden.

/ HenkeW (självutnämnd, skall tilläggas)
    Okej! Precis en nål i en höstack, lite så känns det eftersom det rör sig om hela mälaren. Jag har inte fiskat så jätte mycket på partier där det är 15-20 meter, djupare än så blir det typ inte. Men det är bara för att jag bara inte trott att fisken står mitt ute i ingenstans, I många år har jag bottenjiggat och letar därför alltid efter spännande botten struktur och djupa branter. Så nu när jag tänkt sadla om till pelagiskt vertikalfiske så krockar det lite med mina gamla ideer om vart man hittar fisk men det låter som att jag får släppa dom gamla ideerna och chansa lite mera!

Finns det någon som har lust att berätta lite om varför och när osv gösen ställer sig pelagiskt? Det skulle hjälpa mig förstå lite bättre vart jag ska leta.
    Jag känner till väldigt mycket om hur gösen rör sig och när och har därför haft mycket framgång med bottenjiggning men hela den här biten vet jag absolut ingenting om och det gör det väldigt svårt att leta. Skulle vara både intressant och hjälpande om någon vänlig person vill förklara varför dom ställer sig pelagiskt(om det är någon speciell vatten temp,bottenstruktur,skydd,betes fisk dom söker) och jag kan kanske då försöka räkna ut lite vart man kan leta istället för att puttra runt hela mälaren

Kommentera

Ja, du måste ändra taktiken när det gäller den pelagiska fisken.
      Även om sjön är stor kan man dela in den i mindre bitar och succesivt fiska av dessa.
      Som JanO skrev tidigare: Håll koll på vart trollingbåtarna kör.

Så här mitt i sommaren går alla större predatorer ute på djupet. Det spelar ingen roll om det är gös, gädda eller abborre.
      Ibland gör dessa fiskar jaktruscher in mot grundare partier men i huvudsak jagar de ute på djupet. Här samlas stora stim med betesfisk och vattentempen är mer trivsam.

När det gäller gös har det dessutom visat sig att just stor gös gärna vill ha mycket vatten under magen.

Men även om man jagar över större djup, har man hjälp av olika strukturer.
      T.ex. ett friliggande grund som går upp mot 14 meter där det är 18 meter runt kan vara rena fiskmagneten.
      Detsamma med strömmar. Kolla vattenytan en solig dag utan för mycket vind och du ser snart vart vattnet ändrar karaktär.
      Ibland syns det även olika stråk där t.ex. frömjöl samlas i stora mängder.
      Uddar, sund och undervattensåsar styr också vattnet, även långt ut i sjön. Detsamma gäller öar.

Om du vill kan du testa att utgå från ett av dina gösställen för bottenfisket men därifrån gå rakt ut i sjön och börja leta där det börjar bli ordentligt djupt. Gärna där det är 15-20 meter om det nu är de största djupen.
      Du kommer snart märka att det absolut inte är som att leta efter en nål i en höstack.
      Men du måste släppa tanken på att man måste se botten.
      Kör tills du ser betesfisk och bågar som samlas runt dessa. Har du tur är det gösen du hittat annars får du söka vidare.
      Efter ett tag kommer du märka att det är vissa partier i sjön som mer eller mindre alltid håller gös medan andra partier är fisktomma.

Att leta efter enstaka fiskar pelagiskt är inte det enklaste man kan ge sig på. Men å andra sidan....Vem vill att fisket ska vara enkelt?
      //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Ja, du måste ändra taktiken när det gäller den pelagiska fisken.
        Även om sjön är stor kan man dela in den i mindre bitar och succesivt fiska av dessa.
        Som JanO skrev tidigare: Håll koll på vart trollingbåtarna kör.

Så här mitt i sommaren går alla större predatorer ute på djupet. Det spelar ingen roll om det är gös, gädda eller abborre.
        Ibland gör dessa fiskar jaktruscher in mot grundare partier men i huvudsak jagar de ute på djupet. Här samlas stora stim med betesfisk och vattentempen är mer trivsam.

När det gäller gös har det dessutom visat sig att just stor gös gärna vill ha mycket vatten under magen.

Men även om man jagar över större djup, har man hjälp av olika strukturer.
        T.ex. ett friliggande grund som går upp mot 14 meter där det är 18 meter runt kan vara rena fiskmagneten.
        Detsamma med strömmar. Kolla vattenytan en solig dag utan för mycket vind och du ser snart vart vattnet ändrar karaktär.
        Ibland syns det även olika stråk där t.ex. frömjöl samlas i stora mängder.
        Uddar, sund och undervattensåsar styr också vattnet, även långt ut i sjön. Detsamma gäller öar.

Om du vill kan du testa att utgå från ett av dina gösställen för bottenfisket men därifrån gå rakt ut i sjön och börja leta där det börjar bli ordentligt djupt. Gärna där det är 15-20 meter om det nu är de största djupen.
        Du kommer snart märka att det absolut inte är som att leta efter en nål i en höstack.
        Men du måste släppa tanken på att man måste se botten.
        Kör tills du ser betesfisk och bågar som samlas runt dessa. Har du tur är det gösen du hittat annars får du söka vidare.
        Efter ett tag kommer du märka att det är vissa partier i sjön som mer eller mindre alltid håller gös medan andra partier är fisktomma.

Att leta efter enstaka fiskar pelagiskt är inte det enklaste man kan ge sig på. Men å andra sidan....Vem vill att fisket ska vara enkelt?
        //Micke
        Tack så mycket! Mycket bra svar,exakt vad jag ville veta Blev väldigt taggad att åka ut nästa helg och börja leta på lite nya ställen

Kommentera

Kan även tillägga att du har några bundsförvanter där ute på djupet, nämligen fåglarna.
          Ser du måsdyk är detta ett säkert tecken på att det finns betesfisk just där. Predatorer jagar betesfisken underifrån och trycker upp dem mot ytan där måsarna glupskt väntar.
          Inte lätt att vara en liten fisk alla gånger.....

Även skäggdoppingar brukar vara ett säkert tecken på betesfisk. Ofta står dessa lite djupare där skäggdoppingarna jagar.

Önskar dig ett riktigt skitfiske i jakten på gösen!
          //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Kan även tillägga att du har några bundsförvanter där ute på djupet, nämligen fåglarna.
            Ser du måsdyk är detta ett säkert tecken på att det finns betesfisk just där. Predatorer jagar betesfisken underifrån och trycker upp dem mot ytan där måsarna glupskt väntar.
            Inte lätt att vara en liten fisk alla gånger.....

Även skäggdoppingar brukar vara ett säkert tecken på betesfisk. Ofta står dessa lite djupare där skäggdoppingarna jagar.

Önskar dig ett riktigt skitfiske i jakten på gösen!
            //Micke
            ahaa ok! Jag har nästan bara kört bottenjigg alla år så du kanske förstår att det är svårt att släppa allt man tänker på vid det fisket nu när jag ska ut och vertikalfiska, så tack för hjälpen

Kommentera

Är det något jag lärt mig är det att gösarna har så otroligt olika beteenden mellan sjöar och i olika delar av landet. Nästan som att jaga olika arter när man byter från en gössjö till en annan. Gäller att lära sig gösens mönster och betteende i just ditt vatten. De är aktiva helt olika tider i olika sjöar, i en del sjöar jagar de grunt medan i andra står de alltid över djupaste partierna. I en del sjöar vilar de i mellanvattnet och i vissa bara jagar de när de lämnar botten. Men är djupområdena stora så suger det att leta bara över dessa djup, oftast hamnar gösen på en brant till slut ändå. Lägg upp en plan, studera sjön, vart och varför borde gösen finnas på ett visst ställe? Hittar du stor fisk är det inte av en slump, dokumentera och fundera varför du hittade den fisken just där, jobba på så och med lite tur blir du klokare på gösen i just din sjö eller så får du ännu fler obesvarade frågor att nöta vidare på..
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                Är det något jag lärt mig är det att gösarna har så otroligt olika beteenden mellan sjöar och i olika delar av landet. Nästan som att jaga olika arter när man byter från en gössjö till en annan. Gäller att lära sig gösens mönster och betteende i just ditt vatten. De är aktiva helt olika tider i olika sjöar, i en del sjöar jagar de grunt medan i andra står de alltid över djupaste partierna. I en del sjöar vilar de i mellanvattnet och i vissa bara jagar de när de lämnar botten. Men är djupområdena stora så suger det att leta bara över dessa djup, oftast hamnar gösen på en brant till slut ändå. Lägg upp en plan, studera sjön, vart och varför borde gösen finnas på ett visst ställe? Hittar du stor fisk är det inte av en slump, dokumentera och fundera varför du hittade den fisken just där, jobba på så och med lite tur blir du klokare på gösen i just din sjö eller så får du ännu fler obesvarade frågor att nöta vidare på..
                Japp jag ska försöka göra det ska börja märka ut ekon på plottern också, tack för svaret

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 218 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B