Färg, tempo och betesval? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg, tempo och betesval?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färg, tempo och betesval?

Denna fråga har väll ställts 100-tals gånger och lika många svar har gets.

Jag har fiskat seriöst (gädda) i ett år och fiskar nu uteslutande med Jerk och försöker komma underfund med färger och beten, inte det lättaste! Det skulle därför vara kul att höra era synpunkter och erfarenheter på detta ämne.

Jag försöker fiska efter följande regler:

Dålig sikt i vattnet: Starka färger

Bra sikt i vattnet: Dovare färger.

Kallt vatten: Långsamt fiske

Varmt vatten: Snabbare fiske

Men jag får f__ inte något grepp om detta! Tex. nu på hösten när det är klart i vattnet så har jag börjar dagen med att fiska med dovare färger, när inte detta ger någon fisk så provar man sig runt lite med andra färger osv.. När man sedan sedan sätter på en skrikig Fire-tiger och höjer upp tempot på fisket så smäller det till??? Dagen efter kan väder och vind vara exakt likadant men då hugger det bara på dova färger???

Kan tillägga att jag fiskar i mest runt Furusund.

Som sagt, vad är era erfarenheter och tips på detta ämne?

Idag är det fredag

/Andreas

Är du på samma humör och i samma form varje dag?

Det finns fler faktorer än dem man brukar räkna med som tillfälligtvis kan spela in på gäddornas hugglust. Man märker ju snart om gårdagens kod är passé. Då gäller det att hitta dagens och den platsens kod följa den så länge den är giltig. Klok på fisket blir man aldrig!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Grundreglerna du håller dig till verkar vara vettiga men alla fiskedagar är olika.
      I bland är det just detta att frångå mönster och regler som för dagen gör att man får fisk.
      En annan viktig sak är att hitta "hotspotts". Dvs områden som större gädda trivs i. Man får leta och hålla sig informerad om var det är som bäst.
      När du väl hittar dem så se till att vårda dom med omsorg så har du kanske bra gäddfiske i många år framåt. Ju fler hotspotts du har att välja mellan desto bättre fiske, misslyckas man på ett ställe kan man alltid prova nästa.

Ge inte upp! Det tar ett tag innan man lär känna sina vatten.
      Buster L och jag är polare!

Kommentera

Håller med ice-hacker, dina grundregler verkar vettiga men att frångå mönster kan vara outstanding. Efter att ha trollat/jerkat 7 timmar i går med bara små snipor som resultat så slängde jag på en Jaxon Holo P1 Jerk 15 cm (ett jerk som jag ratat sen jag köpte det eftersom jag inte får någon bra gång på det vid jerkning) på ett spinnspö och började trolla. Efter 5 min small det till och en 8,2 kilos gädda fattade tycke. Dagen var räddad

Jaxons holo serie verkade ha en riktigt fin rullande gång just vid trolling, svårt att kasta de stora på 107g med spinnspö, men de rullar fint vid trolling, ngn annan som testat? Hade varit kul att veta om jag bara hade flyt eller om man ska investera i ett par till, finns för en billig peng hos fishit.

Kommentera

Får med andra ord fortsätta gneta på!

/Andreas

Kommentera

Ja det finns inga "underbeten" eller genvägar. De flesta som tar mycket och stor fisk, lägger också många, många timmar på vattnet.
            Buster L och jag är polare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 232 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B